مقالات بازی و آموزش

فواید پازل برای کودکان و بزرگسالان +9 فایده حل پازل

فواید حل پازل برای کودکان و بزرگسالان

با یکی دیگر از مقالات مجله بانک بازی با موضوع فواید پازل برای کودکان و بزرگسالان همراه ما باشید. یکی از مهمترین بازی های فکری در همه ی سنین پازل ها و جورچین ها هستند. پازل ها رده بندی سنی بسیار گسترده ای دارند و جدای از این که چه سنی دارید در تقویت مهارت های شناختی بسیار تاثیر گذارند و قدرت حل مساله را افزایش می دهند.

در سنین کودکی  به خصوص سنین پیش از دبستان پازل ها که از دسته ی بازی های فکری هستند به عنوان وسایل کمک آموزشی برای آموزش مفاهیم پایه استفاده می شوند و نقش تاثیرگذاری در تقویت توانایی های مغزی کودک دارند.

در بزرگسالان نیز حل کردن پازل ها می تواند تاثیرات شگفت انگیزی داشته باشد. از جمله فواید پازل برای بزرگسالان، به بهبود کارکرد مغز می توان اشاره کرد. در این نوشتار به بررسی فواید پازل برای کودکان و بزرگسالان می پردازیم.

فواید پازل برای کودکان و بزرگسالان

فواید چیدن پازل برای تمامی سنین

کارشناسان معتقدند که حل پازل برای بزرگسالان و کودکان، توانایی های مغز را افزایش داده و باعث گسترش شبکه های عصبی می شود. ارتباط بین بخش های مختلف مغز را تقویت می کند و با ایجاد حس خوشایند پس از کسب موفقیت باعث تقویت اعتماد به نفس و ایجاد احساس لذت و شادی می گردد. به طور کلی در سنین کودکی والدین بازی فکری را با پازل می شناسند. هرچند انواع پازل فقط مخصوص کودکان نیست و بسیاری از مدل های این بازی برای سنین بزرگسال طراحی شده اند.

در ادامه به برخی از مهم ترین فواید پازل برای کودکان و بزرگسالان می پردازیم.

افزایش مهارت های شناختی

فواید جل پازل برای مهارت های شناختی

معماها به طور خاص پازل ها در طیف بسیار گسترده ای از مضامین و طرح های مختلف طراحی می شوند. این مضامین مانند حروف الفبا، میوه ها، وسایل نقلیه، حیوانات، رنگ ها، شکل های هندسی و … همه از مفاهیمی هستند که کودکان با چیدن پازل می توانند آن ها را بیاموزند. مهارت های شناختی کودکان با حل کردن پازل های موضوعی افزایش می یابد و درک آن مفهوم عمیق تر صورت می پذیرد.

آموزش مهارت حل مساله

فواید و مزایای حل پازل

تکمیل یک معما حتی اگر چیدن ساده ترین پازل باشد یک هدف واحد را برای رسیدن به نتیجه تعیین می کند. بازیکنان در هنگام چیدن پازل برای چگونگی رسیدن به این هدف برنامه ریزی می کنند و سعی می کنند رویکرد مناسبی را انتخاب کنند. این فرایند شامل حل مساله، استدلال و تهیه ی راهکارهاییست که بعدا می تواند در زندگی بزرگسالی تاثیرگذار باشد. آموزش مهارت حل مساله یکی از مهمترین فواید پازل برای کودکان است. از انواع بازی ساختنی دیدن فرمایید.

تقویت توانایی تصویرسازی ذهنی

فواید حل پازل برای بزرگسالان

در میان افرادی که به بازی فکری علاقه دارند آن دسته که حل پازل را انتخاب می کنند از توانایی تصویرسازی ذهنی بیشتری برخوردارند. تحقیقات نشان داده که کودکان یا بزرگسالانی که پازل حل می کنند از هوش تصویری بالاتری برخوردارند و پازل چیدن عملکرد ذهنی را نیز تقویت می کند. فرایند دیدن یک تصویر کلی و سپس تقسیم آن به قسمت های بسیار ریز و کاوش، یافتن و چیدن قطعات برای رسیدن از جزء به کل یکی از تاثیرات حل کردن پازل است.

توسعه ی مهارت های بدنی

فواید پازل برای کودکان

یکی از تاثیرات چیدن پازل توسعه ی مهارت های بدنی و حرکتی است. این دسته از بازی های فکری چون همزمان به دیدن و استدلال و انتخاب و جایگذاری احتیاج دارند باعث هماهنگی بیشتر عصب و عصله می شوند و در دراز مدت تفاوت منحصر به فردی در شخص نسبت به همسالانش ایجاد می کنند. در هنگام بازی با پازل لازم است که بازیکنان قطعاتی را انتخاب کنند، آن ها را بردارند، جا به جا کنند، خراب کنند و از نو بسازند. تمام این فعالیت ها  در کودکان باعث پرورش مهارت دست که یکی از مهارت های پایه است می شود و ماهیچه های دست کودک تقویت می کند. در بزرگسالان به ویژه کهنسالان نیز این فعالیت ها هم راستا با تقویت حواس و به کارگیری مهارت های ذهنیست و مجموعا باعث پویایی بیشتر ذهنی و جسمی می شود. پیشنهاد می شود از انواع اسباب بازی چوبی بانک بازی دیدن فرمایید.

پرورش تخیل

تاثیرات چیدن پازل

اکثر تصاویر پازلی داستانی و خیال انگیز هستند و از این رو کودکان با حل پازل مرحله به مرحله با شخصیت ها ارتباط برقرار کرده و با داستان گویی آشنا می شوند و قدرت تخیل در ایشان پرورش می یابد. از طرفی یک پازل جدید باعث می شود کودک به راه حل های مختلفی فکر کند. خارج از چارچوب عمل کند و راه های خلاقانه ای کشف کند. تاثیر پازل درشکل گیری رفتار خلاقانه برای رسیدن به هدف یکی از ویژگی های مهم این سبک بازی هاست. پیشنهاد می شود مقاله موانع پرورش خلاقیت را بخوانید.

تقویت حافظه

فواید پازل ها برای حافظه

پازل ها از جمله بازی های فکری هستند که اتصال و ارتباط بین اجزای مغز را گسترش می دهند. این بازی های فکری زمینه ی ایجاد فعالیت های خلاقانه و تقویت حافظه را فراهم می کنند. به همین دلیل برای رشد ذهنی کودکان که در حال توسعه ی سلول های عصبی هستند بسیار مفیدند. همچنین پازل ها در سنین بالا به دلیل فعال نگه داشتن پیوندهای عصبی یکی از بهترین ابزارها برای پیشگیری از آلزایمر هستند. با خرید بازی خانوادگی و دورهمی از جمع های دورهمی و خانوادگی خود لذت بیشتری ببرید.

هماهنگی نیمکره های مغز

تاثیر پازل بر نیمکره های مغز

برای درست کردن پازل ها مغز انسان همزمان هم به جزء می اندیشد هم به کل. چون باید بتواند کلیات را تصور کند تا بتواند بخشی از آن را پیدا کند. بنابراین در ساخت پازل همزمان به استفاده از هر دو نیمکرده ی مغز نیاز است. این امر به خصوص درکودکان باعث تقویت ریاضیات و حل مسایل کاربردی می شود. نیمکره های مغز هر کدام بخشی از مهارت ها را دربرمی گیرند. تلفیق این مهارت های خلاقانه و استدلالی در کنار یکدیگر یکی دیگر  از فواید بازی کردن با پازل هاست.

ترشح هورمون دوپامین

فواید بازی کردن با پازل برای کودکان

احساس رضایت و موفقیت بعد از به پایان رساندن چیدن پازل یا پیدا کردن جواب یک معما یا پیروزی در یک بازی فکری باعث ترشح هورمون دوپامین در مغز می شود. این هورمون که یکی از پیام رسان های عصبی است باعث ایجاد حس سرخوشی و افزایش اعتماد به نفس در انسان می گردد.

به طور کلی تحقق دستیابی به یک هدف، رضایت زیادی را برای اشخاص به ارمغان می آورد. غلبه بر چالش های حل یک معما واقعاً به انسان احساس پیشرفت و غرور می دهد. این امر باعث افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس می شود و تاثیر آن در تمام جنبه های زندگی کامل مشهود است. پیشنهاد می شود از انواع بازی رومیزی بانک بازی دیدن فرمایید.

افزایش دقت و تمرکز

فواید پازل بر رشد دهنی

میزان تمرکز افراد از طریق محاسبه ی میزان زمانی صورت می گیرد که فرد می تواند به صورت پایدار به یک موضوع توجه کند و آن را تا به نتیجه رسیدن پیگیری نماید. در کودکان از طریق بازی هایی که نیاز به توجه و دقت دارند می توان سطح تمرکز را افزایش داد و اما این امر در بزرگسالان تنها با کنترل استرس و پیشگیری از مداخله ی افکار حاشیه ای صورت می گیرد. یکی از مهمترین فواید بازی پازل برای کودکان و بزرگسالان ایجاد موقعیتی مناسب برای کاهش استرس و حواس پرتی و به همان نسبت افزایش دقت و تمرکز در پیگیری یک موضوع است.

جمع بندی

شاید بتوان یک پازل را استعاره ای از زندگی انسان دانست که متشکل از قطعات کوچکیست که باید با دقت و توجه در کنار هم قرار گیرند و تصویر واحدی بسازند. زندگی نیز پر از چالش هاییست که در طول حیات با آن ها مواجه می شویم و اگر بتوان با هوشمندی از پس این چالش ها برآمد و نتایج شگفت انگیز آن ها را در کنار هم قرار داد بی شک موفقیت بزرگی حاصل می شود. در این نوشتار فواید حل کردن پازل بر رشد ذهنی را بررسی کردیم که عبارتند از:

  • افزایش مهارت های شناختی
  • آموزش مهارت حل مساله
  • تقویت توانایی تصویرسازی ذهنی
  • توسعه ی مهارت های بدنی
  • پرورش تخیل
  • تقویت حافظه
  • هماهنگی نیمکره های مغز
  • ترشح هورمون دوپامین(هورمون شادی آفرین)
  • افزایش دقت و تمرکز

پیشنهاد می کنیم مقاله پازل برای کودکان را بخوانید. در پایان به شما توصیه می کنیم علاوه بر تهیه ی پازل برای کودکان، خود نیز با چیدن پازل از فواید آن در کاهش استرس های روزمره و افزایش سطح کارایی و لذت بیشتر در زندگی استفاده کنید. اگر از این مطلب خوشتان آمده آن را از طریق لینک های زیر برای دوستانتان بفرستید. سپاس که همراه ما بودید.

برخی از سوالات رایج:

فواید پازل برای کودکان چیست؟

در سنین کودکی به خصوص سنین پیش از دبستان پازل ها به عنوان وسایل کمک آموزشی برای آموزش مفاهیم پایه استفاده می شوند و نقش تاثیرگذاری در تقویت توانایی های مغزی کودک دارند.

فواید پازل برای بزرگسالان چیست؟

در بزرگسالان نیز حل کردن پازل ها می تواند تاثیرات شگفت انگیزی داشته باشد. از جمله فواید پازل برای بزرگسالان، به بهبود کارکرد مغز می توان اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *