مقالات بازی و آموزش

معرفی بهترین پازل برای کودکان 0 تا 8 ساله بر اساس سن، نوع، جنس

انتخاب پازل های مناسب برای کودکان

پازل برای کودکان یک ابزار عالی یادگیری است زیرا این بازی مهارت ها، توانایی ها و فرصت های یادگیری ذهنی را پرورش می دهد. مهارت هایی نظیر حل مساله، تقویت حواس، هماهنگی چشم و دست، مهارت های شناختی و اعتماد به نفس با انتخاب درست و آگاهانه ی این بازی ها تقویت و بهبود می یابند. دراین مقاله پازل های مناسب برای کودکان را بر اساس سن، نوع و جنس بررسی کردیم تا بتوانید متناسب با سن و توانایی های کودک خود، انتخاب درستی داشته باشید.

پازل های بسیار متنوعی از هر نوع و جنسی در بازار موجود است. پازل های تک قطعه نقطه ی شروع بسیار خوبی است، اما تعداد این پازل ها بسیار زیاد است. با توجه به این موضوع، ما لیستی از انواع پازل ها برای بچه ها را جمع آوری کرده ایم که نه تنها می تواند شما را در انتخاب پازل مناسب یاری کند، بلکه این اطمینان را به شما می دهد که فرزندتان را در مقابل چالشی متناسب با سن و مهارتش قرار داده اید که باعث رشد و تکامل ذهنی او می گردد.

لازم به یادآوری است که در تمام دنیا پازل به انواع بازی های معمایی گفته می شود اما به دلیل اینکه در کشور ما مقصود از پازل تکه های جدا شده از یک تصویر اصلی است که به صورت دو بعدی یا سه بعدی کنار یکدیگر قرار می گیرند ما نیز این سبک پازل ها را در این نوشتار بررسی کردیم. پیش از شروع پیشنهاد می کنیم اگر قصد هدیه دادن پازل به کودک خود را دارید از صفحه ی خرید هدیه تولد دیدن کنید تا با بهترین گزینه ها متناسب هر سنی آشنا شوید.

پازل های مناسب برای کودکان 0 تا 2 سال

پازل های مناسب کودکان تا دو سالگی

مهم ترین نکته برای پازل بازی کودکان دو سال و کوچکتر این است که در مواجهه با تعداد قطعات زیاد قرار نگیرند. پازل های تک قطعه که دستگیره های کوچک یا به اصطلاح پین دارند برای این سن کاملا مناسبند. پازل مناسب بچه های دو ساله باید از یک قطعه بزرگ شروع شود و با توجه به رشد کودک افزایش یابد.

كودكان خردسال با مهارت های تازه یافته خود دست و پنجه نرم می كنند. برداشتن یک قطعه پازل به خودی خود می تواند یک چالش باشد. دستگیره های پازل به فرزند شما این امکان را می دهند که بتواند قطعات پازل را راحت تر بردارد و جا به جا کند. این به نوبه خود مهارت های حرکتی آنها را بهبود می بخشد و آنها را در جهت درست هدایت می کند. شما فوراً احساس موفقیت را در کودک خواهید دید، زیرا آنها مشتاقانه قطعه پازل را به درستی در جای خود قرار می دهند.

علاوه بر این، در پازل های یک یا چند قطعه باید از تصاویر پنهان شده زیر هر قطعه استفاده شده باشد تا هماهنگی چشم و دست و درک بصری را تقویت کند. معماهایی با شکل های میوه ها، اعداد، حروف، حیوانات مزرعه و حیوانات جنگل گزینه های بسیار خوبی برای شروع هستند.

پازل های مناسب کودکان یکی دوساله در جنس های مختلفی موجودند. با وجود اینکه انواع کاغذی، پلاستیکی، فومی و چوبی این پازل ها موجودند اما همه ی این مدل ها برای کودکان این سن مناسب نیستند زیرا کودکان زیر دو سال هنوز هم اشیا را به دهان می برند و بعضی از انواع پازل ها برایشان خطرناک است. پازل های فومی و کاغذی قابلیت تکه شدن دارند و پازل های پلاستیکی به شرط اطمینان از جنس مواد اولیه می توانند یکی از انتخاب ها باشند و البته بهترین نوع پازل برای بچه های زیر دوسال پازل های چوبی برجسته هستند که تصاویر چاپی دارند و به دلیل مواد و رنگ های طبیعی سازنده از ایمنی کامل برای بازی بچه ها در این سن برخوردارند. پیشنهاد  می شود درباره فواید پازل برای کودکان بخوانید.

انتخاب پازل برای کودکان 2-3 ساله

پازل های مناسب کودکان سه ساله

پازل برای کودکان 2 ساله

در این سن، کودکان دوست دارند اشیاء و شخصیت های شناخته شده ای را ببینند. کارتون مورد علاقه، آلات موسیقی و تصاویر وسایل حمل و نقل گزینه های خوبی هستند. ارتباط برقرار کردن بین حل یک پازل معمایی با شخصیت های مورد علاقه ی کودک ممکن است زمانی را که کودک صرف حل کردن آن معما می کند افزایش دهد.

پازل برای کودکان 3 ساله

کودکان 2 و 3 ساله می توانند با پازل هایی با 8 تا 20 قطعه کار کنند. پازل برای کودکان 3 ساله باید شامل قطعات کوچکتر نیز باشد. دیگر احتیاجی نیست قطعات خیلی بزرگ در دست کودک قرار گیرد زیرا کودک درک مفهوم چیدمان را در سنین پایین تر آموخته است. هرچه قطعات پازل کوچکتر  می شود  نیاز به توجه بیشتر دارد و قرار است ما به آرامی کودک را با چالش های جدید روبه رو کنیم.

اما مراقب باشید که تمایل شما برای افزایش قطعات پازل باعث غافل شدن از توانایی کودک نشود. هنور هم تناسب تعداد قطعات با محتوای تصاویر بسیار مهم است. تصاویر بازی پازل برای کودک دو ساله باید ساده و قابل درک باشد. از تهیه ی پازلی با تصاویر مشابه زیاد خودداری کنید. اکنون کودک شما مستعد انجام یک پروژه ی حل معماست که می تواند باعث تقویت عزت نفس او در فرایندهای یادگیری آینده شود.

در این سن ممنوعیت جنس قطعات پازل به معنای قبل مطرح نیست اما دوام و ماندگاری قطعات و در عین حال کیفیت بالا برای در دست گرفتن و جا زدن قطعات باعث می شود که پازل های مقوایی همچنان گزینه ی مناسبی نباشند. ترجیح تولید کنندگان بازی های فکری پازل برای کودک سه ساله همچنان بر پازل های چوبی، فومی و پلاستیکی است که با کیفیت تر و ماندگار ترند. پیشنهاد می شود از انواع بازي آموزشي دیدن فرمایید.

پازل های مناسب کودکان 3 تا 5 ساله

پازل برای کودکان 3 تا 5 ساله

با رشد فرزندتان تجربیات آن ها نیز افزایش می یابد. اکنون آن ها آزادانه با چرخاندن و قرار دادن قطعات در کنار یکدیگر سر و کار دارند. با این حال، هنوز هم گاهی از آزمون و خطا استفاده می کنند. قرار دادن قطعات به صورت درست حتی با آزمون و خطا نشانه ای است که مشخص می کند می توانید به سمت پازل هایی با تعداد بیشتری از قطعات و طراحی پیچیده تر حرکت کنید.

پازل برای کودکان 4 ساله

برای کودکان چهارساله می توانید پازل هایی بین 20 تا 40 قطعه تهیه کنید. ما پیشنهاد می کنیم به سمت پازل های سریالی بروید یعنی همان دسته پازل هایی که به صورت داستانی هستند و از تعداد قطعات کمتر شروع می شوند و هر چه داستان جلو تر می رود تعداد قطعات نیز افزایش می یابد. این دسته پازل ها به صورت کتابچه ها یا قاب های پازلی صفحه ای در وبسایت فروشگاه بانک بازی موجود است که می توانید متناسب با سلیقه ی کودک از بین طرح های متنوع گزینه ی مورد نظر تان را انتخاب کنید.

انتخاب سطح دشواری پازل برای کودکان 4 ساله بسیار مهم است به گونه ای که فعالیت را جذاب و رضایت بخش نگه می دارد. روند داستان گونه ی پازل ها می تواند کودک را به ادامه ی تلاش برای حل معما تشویق کند.

برای کودکان چهار سال و بالاتر پازل ها می توانند با سبک های متنوع تری فراهم شوند نظیر مکعب های پازلی که انواع چوبی آن با طرح های شخصیت های کارتونی مورد استقبال هستند. یا پازل های جورچین که متشکل از مربع های تصویری جا به جا شونده هستند و باید با جا به جا شدن در روی صفحه کنار یکدیگر قرار گیرند تا طرح اصلی ساخته شود.

در این سن هم همچنان می توان از پازل های چوبی به عنوان انتخاب های ماندگار نام برد. پازل های فومی و مقوایی هم کم کم می توانند به گزینه ی های پیشنهادی راه یابند. زیرا طرح های بسیار متنوعی دارند و از طرفی کودک در این می آموزد که چگونه از قطعات پازل هایش بیشتر نگهداری کند. پیشنهاد می شود از انواع بازی فکری چوبی دیدن فرمایید.

پازل های مناسب برای کودکان 5 تا 8 ساله

پازل های برای کودکان 5 تا 8 سال

پازل برای کودکان 5 ساله

پازل بازی کودکان پنج سال به بالا به سطح قابل توجهی رسیده و آنها توانایی کنار هم چیدن حداقل 60 قطعه پازل را دارند. در این سن کودکان مهارت کافی برای درک مراحل حل یک پازل را کسب کرده اند. پتانسیلی که کودکان به آن دست یافته اند به معنای توانایی آن ها در تعریف قطعات پازل نسبت به جایگاهشان در صفحه است. پیشنهاد می شود درباره فواید بازی فکری بخوانید.

مرتب سازی قطعات پازل در این گروه سنی رایج است. هر کودک استراتژی منحصر به فرد خود را برای حل پازل انتخاب می کند. کودکان پنج شش ساله این کار را مطابق شکل، رنگ یا جایگاه هر قطعه انجام می دهند. مثلا ابتدای امر قطعانی را که در کنار صفحه قرار می گیرند پیدا می کنند یا تکه های همرنگ را جدا می کنند. کودکان در این گروه سنی می توانند با پازل هایی با حداکثر 260 قطعه کار کنند، بسته به تجربه آنها، این تعداد می تواند تا 500 قطعه نیز افزایش یابد.

در این سن پازل های سه بعدی از جنس فوم یا چوب، پازل های صفحه ای و پازل های جورچینی طرفدارهای بسیار دارند. ممنوعیت جنس قطعات وجود ندارد و پازل های مناسب کودکان پنج سال به بالا می توانند کاغذی، فومی، پلاستیکی یا چوبی باشد. پیشنهاد می شود از انواع اسباب بازی ورزشی بانک بازی دیدن فرمایید.

بخش پایانی

بازی پازل برای کودکان

در انتخاب پازل مناسب برای کودکان، آنچه که رضایت خاطر فراهم می آورد لذت بردن از انتخاب صحیح است. بخاطر داشته باشید که یک انتخاب خوب به توانایی های فردی کودک وابسته است. ارزیابی سطح دشواری معما برای انتخاب یک پازل مناسب به گزینه های زیر مرتبط است:

  • تعداد قطعات
  • اندازه قطعه
  • میزان جزییات تصویر
  • تجربه ی کودک

اینها همه از عواملی هستند که ما را در یافتن یک پازل مناسب برای کودکان یاری می کنند. در این مقاله متناسب با رده های سنی به شرح ویژگی های پازل مناسب برای کودکان پرداختیم. شما هم اگر تجربه ای در انتخاب پازل برای کودکان دارید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. همچنین این مطلب را می توانید از طریق لینک های زیر همرسانی کنید. پیشنهاد می شود درباره بازی با کودکان پیش دبستانی بخوانید.

برخی از سوالات رایج:

ویژگی پازل برای کودکان 3 ساله چیست؟

پازل برای کودکان 3 ساله باید شامل قطعات کوچک باشد. دیگر احتیاجی نیست قطعات خیلی بزرگ در دست کودک قرار گیرد زیرا کودک درک مفهوم چیدمان را در سنین پایین تر آموخته است. هرچه قطعات پازل کوچکتر می شود نیاز به توجه بیشتر دارد و قرار است ما به آرامی کودک را با چالش های جدید روبه رو کنیم.

پازل برای کودکان 4 ساله چه ویژگی ای باید داشته باشد؟

برای کودکان چهارساله می توانید پازل هایی بین 20 تا 40 قطعه تهیه کنید. ما پیشنهاد می کنیم به سمت پازل های سریالی بروید یعنی همان دسته پازل هایی که به صورت داستانی هستند و از تعداد قطعات کمتر شروع می شوند و هر چه داستان جلو تر می رود تعداد قطعات نیز افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *