مقالات بازی و آموزش

7 نکته برای بازی با کودکان پیش دبستانی که نمی دانید!

بازی با کودکان پیش دبستانی

اکنون که کودک شما به سن پیش از دبستان رسیده است، حتما از اهمیت آموزش های دوره ی پیش از دبستان با خبرید اما آیا درباره ی آموزش های این رده سنی اطلاعاتی دارید؟ این آموزش ها را خودتان به عهده می گیرید یا به مراکز آموزشی واگذار می کنید؟ از آنجا که بخش زیادی از زندگی کودکان با بازی پیوند خورده، باید توجه داشت که قطعا انواع بازی پیش دبستانی باعث بهتر یادگیری کودکان می شود.

در ادامه ی مقالات راهنمای بازی با کودکان که پیش از این منتشر کرده ایم، دراین مقاله به بررسی هفت نکته برای بازی با کودکان پیش دبستانی می پردازیم که پیش از این نمی دانستید! همچنین پیشنهاد می کنیم با خواندن راهنمای خرید اسباب بازی فکری با اصول انتخاب بازی برای کودکان پیش دبستانی آشنا شوید.
ما در ادامه با بازی برای بچه های پیش دبستانی همراه باشید.

پرفروش ترین بازی های بچه های پیش دبستانی

بازی با کودکان پیش دبستانی

بازی کلامی با کودک پیش از دبستان

1. بازی های کلامی را جدی بگیرید!

در سنین پیش از دبستان می توانید بازی هایی را برای کودک انتخاب کنید که توانایی کلامی او را افزایش دهند. به طور مثال کودک را تشویق کنید که با حرف انتهایی کلمه ی شما کلمه جدیدی بگوید، یا یک شی را انتخاب کنید و سعی کنید همراه با کودک هر کلمه ای که در مورد آن به ذهنتان می رسد بیان کنید، برای مثال در مورد یک توپ، اول بگویید توپ قرمز، در مرحله ی بعد توپ قرمز خال خالی، در مرحله سوم توپ قرمز خال خالی نرم و … این بازی را تاجایی ادامه دهید که تمام ویژگی های آن جسم را گفته باشید.

این مدل بازی ها باعث افزایش دایره ی واژگان کودک می شود و می تواند دقت و توجه کودک به محیط اطراف را بهبود ببخشد. کسب مهارت های کلامی یکی از مهمترین آموزش ها برای کودکان در سن پیش از دبستان است. در جشن ها و مهمانی ها می توانید یک بازی گروهی برای بچه های پیش دبستانی طراحی کنید که در طی آن کودکان بتوانند با مشارکت یکدیگر و استفاده از کلمات مختلف یک جسم را توصیف کنند. این بازی هم بسیار سرگرم کننده است و هم دایره ی واژگان و خلاقیت کودکان را افزایش می دهد. پیشنهاد می شود از انواع اسباب بازی پسرانه دیدن فرمایید.

2. به بازی های آزادانه بها دهید

لگو بازی با کودک پیش دبستانی

در بازی با بچه های پیش دبستانی، همبازی او باشید نه پدر و مادر او. کودکان در سنین پنج – شش سال دنیا را با دید متفاوتی می بینند. آن ها مستعد کشف تمام و کمال محیط پیرامونشان هستند، پس سعی کنید در بازی با کودک پیش دبستانی، از امر و نهی کردن و مشخص کردن چارچوب خودداری کنید.
تا جایی که می توانید در بازی با کودک ، ایده پردازی و انتخاب مسیر و روش بازی را به خود او بسپارید، از این طریق رهبری کردن را به او می آموزید.

بازی هایی را انتخاب کنید که در آن کودک بتواند مدیریت اوضاع و بازیکنان را برعهده بگیرد. اگر بازی های کارتی را دوست دارد اجازه دهید او کارت ها را بین بازیکنان پخش کند یا در ساختن پازل یا لگو دست او را برای انتخاب قطعات و امتحان کردن آن ها باز بگذارید. جهت خرید لگو کلیک کنید.

3. بازی های آموزشی برای کودکان پیش دبستانی را متنوع انتخاب کنید

آموزش به کودک پیش دبستانی

در نظر داشته باشید که کودکان مفاهیم آموزشی را از طریق تمرین و تکرار می آموزند، پس اگر به انجام یک یا چند فعالیت اصرار می ورزند، خسته نشوید و بدانید که کودک پیش دبستانی به این تکرار برای درک موضوع نیاز دارد. برای بازی با بچه های پیش دبستانی، به بازی های آموزشی تنوع بدهید تا کودک درک یک مفهوم را به روش های مختلفی تجربه کند.

در مسیر بازی آموزشی پیش دبستانی از ابزار های خلاقانه استفاده کنید. برای آموزش اعداد یا حروف می توانید از فعالیت هایی استفاده کنید که جنبه ی سرگرمی و بازی آن ها بیشتر از آموزش باشد و مطمئن باشید که این راه آموزش عمیق تر و لذت بخش تری را برای کودک رقم خواهد زد. برای نمونه بازی میخ و چکش مدل الفبا یا الفبای مغناطیسی برای آموزش اعداد و الفبای فارسی یک اسباب بازی مفرح و جالب است. پیشنهاد می شود از انواع اسباب بازی دخترانه دیدن فرمایید.

4. شنونده ی خوبی باشید

بازیهای آموزشی کودکان پیش دبستانی

شنونده ی خوب بودن هنر است. آن چه که کودک پیش دبستانی را به سخن گفتن ترغیب می کند و از او سخنور خوبی می سازد، علاقه ی شما به شنیدن تمام و کمال سخنان کودک خود است. این توجه باعث می شود که مهارت کودکان در سخن گفتن افزایش یابد و اعتماد به نفس لازم برای صحبت کردن در جمع را به دست می آورند. گفتگو و هم صحبتی با کودکان در این سن می تواند دایره ی واژگان کودک را افزایش دهد و ذهن او را برای استفاده از کلمات مختلف نظم ببخشد.

کتابخوانی با کودکان یکی از بهترین راه ها برای گفت و شنود با کودکان است. برای کودک خود کتاب هایی انتخاب کنید که الهام بخش و امید آفرین باشند. از کودک درباره ی تصمیم های شخصیت های داستان سوال کنید و با هم درباره ی روند داستان گفتگو کنید. این همراهی کلید موفقیت در بازی با کودکان پیش دبستانی است. پیشنهاد می شود درباره مهارت دست ورزی بخوانید.

5. بازی های گروهی معجزه می کنند

بازی گروهی با بچه های پیش دبستانی

بازیهای گروهی کودکان پیش دبستانی، مهارت های اجتماعی آنان را افزایش می دهد. این بازی ها تعامل کودک با همسالانشان را در محیط مدرسه یا مهد کودک تقویت می کند و باعث افزایش اعتماد به نفس و خودباوری کودک می شوند.

بازی های گروهی روحیه برد و باخت را در کودک شکل می دهند و کمک می کنند که کودک بتواند توانایی های متفاوت را در خود و دیگران ببیند و درک کند.

برای کودکان در این سن با توجه به علاقه، توانایی و نیاز هایشان بازی های گروهی و دسته جمعی تهیه کنید. بازی های فکری گروهی برای کودکان پیش دبستانی با اهداف آموزشی مختلفی مثل تقویت حافظه، افزایش دقت و تمرکز، افزایش سرعت عمل، تقویت بینایی و محاسبات ذهنی طراحی و تولید شده اند که می توانید در بخش بازي آموزشي عناوین متنوعی از این بازی ها را پیدا کنید.

بازی گروهی پیش دبستانی می توانند آموزش های مختلفی را برای کودک شما در برداشته باشند. این بازی ها روحیه مشارکت و تعامل با دیگران را در کودک ایجاد می کنند و این مهارتی است که در سنین دبستان بسیار کاربردی و مفید است.

6. رویکرد آموزشی درستی را انتخاب کنید

آموزش و بازی با کودکان پیش دبستانی

در انتخاب مرکز آموزش پیش دبستانی برای کودکتان دقت کنید. درمورد رویکرد آموزشی آن مرکز، تحقیق و پرس و جو کنید و اگر روش متفاوتی از آن چه که شما در نظر دارید داشتند در انتخابتان تجدید نظر کنید. بازیهای آموزشی کودکان پیش دبستانی به دو دسته ی کلی کودک محور و معلم محور تقسیم می شوند. یکی از روش های مطرح کودک محور، روش آموزشی مونته سوری است که بر اساس آموزش از طریق بازی پایه ریزی شده است. روش های معلم محور هم بر مبنای تکرار و تمرین و تکالیف درسی برنامه ریزی شده اند.

پیش تر در مقاله روش مونته سوري این رویکرد آموزشی کودک محور را به تفصیل توضیح دادیم. توصیه می کنیم آن مطلب را پیش از انتخاب مرکز پیش دبستانی برای کودکتان بخوانید.

سعی کنید برای آموزش به کودک پیش دبستانی خود از خدمات مرکزی استفاده کنید که با افزایش مهارت های کودک و واگذار کردن مسئولیت ها به او، زمینه ی رشد مهارتی و اجتماعی کودک را فراهم می کند. بازی اموزشی پیش دبستان تاثیر بسیار زیادی در روند رشد کودکان دارد.

7. بازی های حرکتی را هدفمند انتخاب کنید

بازی پیش دبستانی

تقویت توانایی های بدنی را در بازی با کودک پیش از دبستان هدف بگیرید. بازی های هدفمند برای کودکان پیش دبستانی را بشناسید. بازی فکری و مهارتی زیادی برای تقویت توانایی های بدنی کودکان پیش دبستانی طراحی و تولید شده اند. یکی از مهارت هایی که کودکان در این سن باید کسب کنند، مهارت استفاده از انگشتان دست و انجام حرکات ظریف است که به کودک در فعالیت هایی مثل مداد دست گرفتن و نوشتن کمک می کند.

تهیه بازی هایی که در آن کودک با استفاده از ابزارهایی نظیر چکش، آچار یا پیچ گوشتی اقدام به ساخت سازه های مختلف می کند می تواند مهارت دست کودکان را افزایش دهد.

مهارت دیگری که در سن پیش از دبستان باید در کودکان رشد کند، مهارت ماهیچه های درشت و هماهنگی عصب و عضله است. دویدن، پریدن، پرتاب کردن و حفظ تعادل از توانایی های مهم کودکان پیش از دبستان است که باید با استفاده از بازی های مختلف پرورش یابد. بازی هایی مانند حلقه پرتاب، حلقه بسکتبال و بازی های کوبشی می توانند این مهارت را در کودکان پیش از دبستان تقویت کنند.

جنب و جوش کودکان در سنین پیش از دبستان بسیار بالاست و این امکان را به والدین می دهد که با آگاهی از روش های تقویت مهارت، این انرژی بی پایان را در راستای آموزش به کودک پیش دبستانی خود به کار گیرند.

سخن آخر

آنچه که کودکان را پیوسته در تعامل مفید و سازنده با والدین قرار می دهد آگاهی والدین از ویژگی ها و خصوصیت های کودکان در هر سنی است. در این مقاله سعی کردیم نکات مهمی درباره بازی برای پیش دبستانی ها ارائه کنیم که دانستن آن ها می تواند تعامل کودکان با والدین را بهبود بخشد.

  • بازی های کلامی را جدی بگیرید!
  • به بازی های آزادانه بها دهید!
  • بازی های آموزشی متنوع انتخاب کنید.
  • شنونده ی خوبی باشید.
  • بازی گروهی برای پیش دبستانی معجزه می کنند.
  • رویکرد آموزشی درستی را انتخاب کنید.
  • بازی هدفمند برای پیش دبستانی انتخاب کنید.

امیدواریم این هفت نکته شما را یاری کند که ساعات لذت بخشی برای بازی با کودکان خود سپری کنید. تجربیات خود را درباره بازی برای کودکان پیش دبستانی در بخش نظرات با ما در میان بگذارید و این مطلب را برای دوستانتان نیز بفرستید. پیشنهاد می شود درباره بازی در خانه با وسایل ساده بخوانید.

برخی از سوالات رایج:

برای بازیهای گروهی کودکان پیش دبستانی باید چه اهدافی را در نظر بگیریم؟

اهداف آموزشی مختلفی مثل تقویت حافظه، افزایش دقت و تمرکز، افزایش سرعت عمل، تقویت بینایی و محاسبات ذهنی و…

نکات مهمی برای بازی پیش دبستانی کدام اند؟

بازی های کلامی را جدی بگیرید! به بازی های آزادانه بها دهید! بازی های آموزشی متنوع انتخاب کنید. شنونده ی خوبی باشید. بازی های گروهی معجزه می کنند. رویکرد آموزشی درستی را انتخاب کنید. بازی های حرکتی را هدفمند انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *