مقالات بازی و آموزش

چگونه با نوزاد بازی کنیم؟

چگونه با نوزاد بازی کنیم؟

در طی سال ها کار کردن با والدین و کودکانشان به تجربه دریافتیم که سوال خیلی از والدین این است که با توجه به دایره ی محدود توانایی های نوزادان، چگونه باید با نوزاد بازی کنیم؟
بازی در حقیقت برای رشد و تکامل کودک ضروری است. بازی با دیگران کودک را قادر می سازد تا با آنان ارتباط برقرار کند. کودک از زمان تولد، بعد از شناخت صدای خود، چهره ی شما و لمس خود، می تواند با اطرافیان ارتباط برقرار کند، کودک شما حتی در همین ماه اول، به شما پاسخ خواهد داد و در مقابل بازی کردن با او، به شما لبخند تحویل می دهد.

پیش از شروع خوب است بدانید در مقاله راهنمای خرید بازی فکری می توانید نکات خوبی برای خرید اسباب بازی برای نوزادان را ببینید. حال قصد داریم در این نوشتار از سری مقالات بازی با کودک، ضمن بررسی اینکه از چه سنی می توان با نوزادان بازی کرد، ایده هایی برای بازی با نوزادان را با شما به اشتراک بگذاریم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

از چه زمانی نوزاد برای بازی آماده است؟

بازی نوزاد با بلوک چوبی

هنگامی که کودک بی حوصله بودن خود را به شما اطلاع می دهد، زمانی است که باید او را با مفهوم بازی آشنا کنید. البته ممکن است بگویید کودک یک ماهه قادر به انجام کارهای زیادی نیست اما به کار گرفتن همان توانایی های محدود لامسه، حس بینایی و شنوایی می تواند کودک شما را مسرور کند و موجب رشد ذهنی و جسمی او شود.

اولین بازی های نوزادی تا سه ماه

 با کمی خلاقیت و ابتکار و در نظر گرفتن فضاهای متفاوت خانه و آماده کردن آن فضا ها برای بازی با نوزاد می توانید زمان زیادی اورا سرگرم کنید و البته در این زمان ها به کار خود نیز بپردازید.

  • یک تشک بازی در میان اتاق قرار دهید، چند وسیله ی بازی ایمن مثل جغجغه های رنگی یا حلقه های پلاستیکی یا پارچه ای به آن آویزان کنید. بازی با این وسیله شنوایی و بینایی کودک را تقویت می کند.

بازی نوزاد با تشک بازی

  • یک صندلی کودک پشت پنجره ی آشپزخانه قرار دهید به صورتی که بتواند چشم انداز بیرون را ببیند.
  • آویز موزیکال بالای تخت خواب می تواند یکی از بهترین بازی ها برای نوزاد باشد چرا که حواس پنجگانه را تقویت می کند.
  • دست نوزاد کوچکتان را بگیرید و انگشتانش را به آرامی روی اسباب بازی هایی با بافت های مختلف مثل پارچه، پلاستیک، چوب و سطوح صیقلی و نرم بکشید، این کار حس لامسه ی کودک را تحریک می کند و می تواند ارتباط خوبی بین کودک ومحیط زندگی اش برقرار کند.

هرچه کودک بزرگتر می شود تواناییش در درک محیط اطراف گسترش می یابد. دراین سن نوزادان از تماشای دستان خود، بازی با انگشتان و به دهان بردن اسباب بازی هایشان لذت می برند. از زمانی که نوزاد می تواند چیزی را در دستش بگیرد و تکان دهد می توانید جغجغه را به اسباب بازی هایش اضافه کنید. دنبال کردن صدا در دو سه ماهگی برای کودک بسیار لذت بخش است و البته می تواند یاری کننده ی شما هنگام تعویض پوشک کودک باشد 😀

بازی های سه تا شش ماهگی

بازی با نوزاد سه تا شش ماهه

به گفته ی سایت تخصصی kidshealth بهترین بازی ها برای نوزادان سه تا شش ماهه بازی های کلامی است. نوزادان در چهار یا پنج ماهگی بیدارتر و کنجکاوتر می شوند، آنها همچنین به لحاظ جسمی قوی تر می شوند و قادر به هماهنگ کردن حرکاتشان می گردند. در این سن با صحبت کردن با کودک خود و پاسخ به عبارات صوتی اش، او را به فرایند یادگیری زبان تشویق کنید.
باید توجه داشته باشید که هر کودکی با آهنگ و سرعت متفاوتی رشد می کند، بنابر این اگر کودک شما در چهارماهگی هنوز برای این فعالیت ها آماده نیست، نگران نشوید و چندروز بعد دوباره امتحان کنید.

  • در مقابل آینه بایستید و سعی کنید حرکات صورت نوزاد را تقلید کنید. کم کم متوجه می شوید که جایتان عوض شده و این نوزاد است که حرکات صورت شما را تقلید می کند.
  • نوزاد در چهار یا پنج ماهگی صداهایی از ته حلق بیرون می آورد که در حقیقت تلاش برای صحبت کردن است.در این زمان در مقابل آینه بایستید و صداهای نوزاد را تقلید کنیدو منتظر بمانید که پاسخ شما را بدهد. این گفتگو یکی از لذت بخش ترین گفتگو های زندگیتان خواهد بود!
  • اسباب بازی هایی نظیر کتاب های پارچه ای، مکعب ها و حلقه های رنگارنگ پلاستیکی یا پارچه ای از بهترین وسایل بازی با نوزادان است. از خرید اسباب بازی های موزیکال با صدای بلند خودداری کنید زیرا باعث اضطراب و ترس کودک می شوند.

بازی نوزاد با حلقه رنگی

بازی با نوزاد 6 تا 12 ماهه

در شش ماهه ی دوم از زندگی نوزاد، بازی های حرکتی می توانند منبع خوبی برای برقراری ارتباط و سرگرم کردن کودک باشند. نوزادان در این ماه جهشی رشد می کنند، یعنی ممکن است حرکتی که تا دیروز قادر به انجامش نبودند را ناگهان به صورت کاملا پیشرفته انجام دهند.

  • پاهای کودک خود را مانند یک دوچرخه سوار بچرخانید یا با در دست گرفتن دست هایش دایره ای در هوا بکشید. این بازی ها می تواند عضلات بدن کودک را تقویت کند و بدن او را برای یک خواب راحت بعد از بازی آماده نماید.

بازی با نوزاد از 6 تا 12 ماهگی

  • برای بازی با نوزاد 6 ماهه از یک اسباب بازی مورد علاقه اش استفاده کنید تا بتواند آن را دنبال کند. یک پتوی نازک روی اسباب بازی بیندازید تا پنهان شود و دوباره با برداشتن پتو آشکار گردد. فراموش نکنید که هیجان خود را حتما با خنده و شادی نمایش دهید و هرگز مدت زمان زیاد اسباب بازی را پنهان از دید کودک نگه ندارید.
  • یک حلقه رنگی یا یک جغجغه کوچک در دست بگیرید و کودک را تشویق کنید آن را از شما بگیرد یا به شما بدهد. بازی های ساده ای مثل ” بده، بگیر” حواس پنجگانه کودک را تحریک و تقویت می کنند.

بازی با نوزاد به وسیله جغجغه

  • توپ های کوچک پارچه ای برای تقویت هوش حرکتی نوزادان انتخاب خوبی هستند. بازی کردن با نوزاد بیشتر از اینکه به وسیله ی خاصی نیاز داشته باشد نیاز به صبر و حوصله و خلاقیت دارد. با کودک توپ قل بازی کنید یا یک سبد در نزدیکی کودک بگذارید تا توپ رادرون آن بیاندازد.
  • کودکان درده ماهگی از تماشای اسباب بازی و صدایی که از به زمین خوردن آن ایجاد می شود لذت می برند. کودک را در محیطی امن قرا دهید و چند شی که شکستنی نباشد در دسترسش قرار دهید و با هم آن ها را به زمین بیاندازید تا صدای افتادن آن را بشنود.
  • تقریبا بیشتر کودکان در یازده ماهگی نخستین گام های خود برای راه رفتن را بر می دارند. محیط خانه را امن کنید و کودک را برای تلاش هایش تشویق کنید. می توانید برای تشویق کودک به راه رفتن از واکر های چوبی مخصوص نوزادان استفاده کنید. این واکر ها به درست قدم برداشتن و تقویت عضلات ستون فقرات کودک کمک می کنند.

بازی نوزاد با واکر چوبی

  • در دوازده ماهگی کودک هنوز نمی تواند نام اشیا را بگوید اما می تواند طرز استفاده از آن ها را نشان دهد. نمایش شانه کردن موها یا مسواک زدن یکی از بازی های مناسب برای نوزادان در این سن است.

نزدیک به سال اول تولد کودک، شما نیاز به اسباب بازی هایی دارید که امکان بازی های نمادین و تقلیدی را به کودکتان بدهد. گوشی های تلفن موزیکال، قابلمه های پلاستیکی، کاسه و قاشق و جارو یا ماشین های بزرگ که کودک بتواند اسباب بازی هایش را درون آن بریزد، عروسک های نمایشی و عروسک های انگشتی می توانند وسایل خوبی برای سرگرمی کودک باشند و باعث افزایش فعالیت های مغزی او شود. اگر قصد خرید کادو تولد برای تولد یک سالگی را دارید حتما به صفحه ی کادو تولد یک سالگی سر بزنید و بازی های جذاب مناسب این سن را ببینید.

بازی نوزاد با ماشین اسباب بازی

کلام آخر

فراموش نکنید آنچه در این مرحله نیاز ندارید افراط در آموزش برای تبدیل نوزادتان به یک نابغه است. مطمئن باشید که با اسباب بازی های اکتشافی، نوزادتان برنامه ی کاملی برای آموزش در طول سال اول زندگی خود دارد. وظیفه ی شما فقط نشان دادن زندگی به کودک است نه غرق کردن کودک در اعداد و ارقام.

فضای وسیع، وقت کافی، وسایل مناسب و کمی خلاقیت مهم ترین و اصلی ترین موارد در بازی های نوزادان محسوب می شوند. نوزادان معمولا به بازی هایی علاقه مند هستند که پاسخگوی نیازشان باشد. بنابراین در بازی با نوزاد مسیر پیشرفت را در نظر داشته باشید و برای رشد پیش از موعد اصرار نورزید.

تبریک می گوییم اکنون نوزاد کوچکتان به سلامت از مرز یک سالگی گذشته پس حتما راهنمای بازی با کودک یک ساله را بخوانید. اگر تجربه ای از بازی کردن با نوزادتان دارید یا بازی های دیگری می شناسید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید، همچنین می توانید از طریق لینک های زیر، این نوشته را برای دوستانتان که نوزاد کوچکی دارند بفرستید.

10 دیدگاه در “چگونه با نوزاد بازی کنیم؟

  1. الهه نجاتی گفت:

    خیلی مطلب آموزنده ایی بود امیدوارم دوباره از این دست مقاله ها بخصوص بازی با بچه های بزرگتر هم بنویسید و بتونیم ازش استفاده کنیم ؛ قلمتون پایدار خانم یوسفی جان ❤❤❤

    1. شهره یوسفی گفت:

      خوشحالم که براتون مفید بوده.حتما در مقالات بعدی به روش بازی با بچه های سنین دبستان هم خواهیم پرداخت.

      1. فهیمه گفت:

        چقدر کاربردی بود 🌷
        خصوصا تذکر آخر در مورد افراط در آموزش و اصرار نکردن برای رشد پیش از موعد
        چون الان در جامعه مون خیلی از والدین به این مورد تاکید دارن متاسفانه
        ممنون

        1. شهره یوسفی گفت:

          خوشحالم که براتون مفید بوده.

    2. الینا گفت:

      خیلی عالی بود، منتظر سایر مطالب شما هستیم

  2. آنسه غياثي گفت:

    خیلی عالی بود
    با سپاس از مطالب خوب و آموزنده تان
    پایدار باشید.

  3. فاطمه گفت:

    سلام
    موفق باشید
    شما فروش محصول مربوط به بازی رو هم دارین؟

    1. شهره یوسفی گفت:

      سلام. متشکرم . بله به سایت http://www.bankebazi.com مراجعه کنید محصولات به همراه توضیحاتشون قابل مشاهده هستند.

  4. هاجر گفت:

    سلام…ممنون بابت مطالب مفیدتون..
    بازی کردن با بچه ها یکی از لذت بخش ترین کارهاست..ولی اینکه آگاهانه بازی کنیم لذت بازی رو دوبرابر میکنه…ممنون برای دادن این آگاهی…
    موفق باشین

  5. فهیمه گفت:

    چقدر کاربردی بود 🌷
    خصوصا تذکر آخر در مورد افراط در آموزش و اصرار نکردن برای رشد پیش از موعد
    چون الان در جامعه مون خیلی از والدین باین مورد تاکید دارن متاسفانه
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *