مقالات بازی و آموزش

+11 بازی برای کودکان 3 ساله + انواع بازی فکری برای کودک سه ساله

بازی برای کودکان 3 ساله

راهنمای بازی برای کودکان 3 ساله سومین نوشتار از مجموعه مقالات بازی با کودک است که در طی آن به توانایی های کودک در هر سن پرداخته می شود وراهنمایی هایی برای بازی با کودک که بتواند باعث افزایش هوش و تقویت خلاقیت او شود ارائه می گردد.

دنیای امروز می طلبد که والدین در هر سنی از فرزندان خود جلوتر باشند تا بتوانند با آرامش خیال بیشتری به تربیت کودک خود بپردازند. شما چقدر از دوران طلایی نوپایی آگاهی دارید؟ اگر والد یا مراقب کودک هستید و دوست دارید درباره ی سنین نوپایی و راه و رسم بازی با کودکان سه ساله بیشتر بدانید و با بهترین اسباب بازی ها برای این سن آشنا شوید این مقاله را از دست ندهید. همچنین می توانید برای انتخاب اسباب بازی فکری مناسب کودک سه ساله، راهنمای انتخاب بازی فکری برای کودکان را هم مطالعه کنید.

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

در مقاله راهنمای بازی برای کودک سه ساله ابتدا به بررسی توانایی ها و مراحل رشد در نوپایان می پردازیم، بهترین اسباب بازی ها برای کودکان سه ساله و انواع بازی با کودکان 3 ساله را به شما معرفی می کنیم و در انتها بازی هایی خلاقانه برای سرگرم کردن کودکان در خانه به شما پیشنهاد می دهیم. با انواع بازی برای بچه های سه ساله همراه ما باشید.

توانایی های کودک سه ساله

بازی برای کودک سه ساله

کودکان سه ساله در مرحله ی شگفت آوری از رشد قرار دارند. آنها در حرکات اولیه، صحبت کردن و مراقبت از خود مهارت یافته اند و نسبت به خود و دست آوردهایشان احساس مثبتی دارند. آنها مشتاقند که دیگران را خوشحال کنند، کنجکاوند و خلق و خویی متعادل دارند .

با توجه به رشد و انعطاف پذیری ماهیچه ها کودکان سه ساله از فعالیت های بدنی و حرکتی لذت فراوان می برند. بالا و پایین رفتن از پله، پریدن از موانع کوتاه و راندن سه چرخه از افتخار آمیز ترین دستاوردهای کودک سه ساله است.

در این گروه سنی حفظ تعادل به سرعت پیشرفت می کند. کودک سه ساله می تواند برای مدت کوتاهی روی یکی از پاهای خود بایستد و ممکن است بتواند چند بار لی لی کنان بپرد. با کمی تمرین قبل از رسیدن به چهار سالگی به راحتی می تواند لی لی بازی کند. فعالیت  ماهیچه های بزرگ، راه بسیار خوبی برای تخلیه ی انرژی بی پایان کودک سه ساله است. برای تقویت این مهارت می توانید از لی لی های پارچه ای برای بازی در خانه استفاده کنید.

کنترل حرکات انگشتان کوچک کودک سه ساله درهای دنیای شگفت انگیزی را به روی او باز می کند. او از نقاشی، جورکردن تکه های سرگرم کننده ی لگو و بازی با خمیر بازی لذت می برد. این فعالیت ها نه تنها سرگرم کننده هستند بلکه در واقع تمرین حرکاتی هستند که کودک در آینده برای نوشتن به آنها نیاز دارد. از انواع بازی آموزشی بانک بازی دیدن فرمایید.

کودکان سه ساله می توانند مهارت هایی را که به هماهنگی بیشتر بین عضلات نیاز دارد از خود بروز دهند. آن ها قادرند جهت ها را درک کنند و با مقایسه ی قطعات یک پازل و فضاهای خالی، پازل را تکمیل کنند. با انواع بازی برای بچه سه ساله همراه ما باشید.

بازی های مورد علاقه ی کودک سه ساله

بازی کودکان سه ساله تا حد زیادی پیچیده تر از دو سالگی است. کودکان سه ساله بیشتر به شکل همکاری با هم بازی می کنند تا در کنار هم. بازی های این سن به چند دسته ی کلی تقسیم می شود.

بازی های سمبلیک

بازی کودک سه ساله

در این دسته از بازی ها یک شی می تواندجای شی دیگری قرار بگیرد، مثلا یک پتوی آبی می تواند قایقی روی دریاچه باشد یا یک تکه چوب جای چوب ماهیگیری را بگیرد. در بازی با کودک 3 ساله خلاقیت و نوآوری حرف اول را می زند. کافیست کمی خلاقیت داشته باشید تا با ابزارهای ساده بتوانید ساعت ها کودک خود را سرگرم کنید.

بازی های تعاملی

بازی برای بچه سه ساله

کودکان سه ساله درهنگام بازی با همسالان مهارت های اساسی اجتماعی را فرا می گیرند. در طول بازی باید بر وظایفی که نقش تعیین شده بر عهده ی آنها می گذارد توافق کنند و در انجام آن وظایف مسئولیت پذیر باشند. آنها حتی تلاش می کنند که اختلاف نظر های به وجود آمده را به گونه ای حل و فصل کنند تا بتوانند به ادامه ی بازی بپردازند البته اگر والدین مداخله نکنند و اجازه ی حل تضاد ها را به خود کودک بدهند.

بازی های نمایشی

بازی های نمایشی کودک سه ساله

بازی به کودک کمک می کند تا جنبه های مختلف جهان پیرامونش را درک کند. کودک سه ساله ای که به تازگی به پزشک مراجعه کرده است، ممکن است بخواهد نقش دکتر را بازی کند و سعی کند که آنگونه که پزشک او را معاینه کرده است عروسک بیمارش را معاینه کند. از ست ابزار پزشکی بانک بازی دیدن فرمایید.

این بازی های نمایشی می تواند به یاری والدین بیاید و کمک کند تا والدین قبل از حضور کودک در مکان هایی که ممکن است چندان لذت بخش نباشند مثل دندانپزشکی، بیمارستان یا حتی قبل از اولین روز مهد کودک با نمایش بازی کردن ذهن کودک را آماده کنند و از مواجهه ی نا آگاهانه ی کودک با شرایط جدید جلوگیری کنند. بی شک این تلاشها می تواند به درک بهتر کودک از موقعیت های پیش رو و عکس العمل های قابل پیش بینی تر وی منجر شود. از انواع عروسک دخترانه و پسرانه بانک بازی دیدن فرمایید.

بازی های مستقل

بازی هوش برای کودکان 3 ساله

در نهایت کودکان در این سن کم کم مهارت های بازی مستقل و سرگرم کردن خودشان را حداقل به مدت ده تا پانزده دقیقه کسب می کنند.

بهترین کار برای شروع بازی با کودک سه ساله این است که کودک و والد یک بازی را مشترک شروع کنند. بعد از مشخص شدن چگونگی بازی، فرد بزرگسال برای مدت زمان کوتاهی بازی را ترک کند و سپس برگردد. به تدریج می توان زمان غیبت فرد بزرگسال را افزایش داد تا جایی که کودک بتواند به تنهایی به مدت ده دقیقه بازی کند. پیشنهاد می شود درباره فواید بازی انفرادی بخوانید.

بهترین اسباب بازی ها برای کودک سه ساله

دوران نوپایی زمان بسیار مناسبی برای آموزش کودک از طریق بازی و کسب تجربه است. می توانید از بازی های متنوع آموزشی تولید شده برای کودکان استفاده کنید یا رویکرد آموزشی خاصی را برای این فعالیت ها انتخاب کنید. یکی از روش های متداول در آموزش کودکان از نوپایی تا دبستان، روش آموزشی مونته سوری است. در ادامه به معرفی تعدادی از بازی های فکری و آموزشی مناسب کودکان سه ساله (بازی مناسب کودک سه ساله) می پردازیم. در ضمن اگر به دنبال مناسب ترین هدیه تولد برای کودک سه ساله خود هستید پیشنهاد می کنیم صفحه ی بهترین کادو تولد سه سالگی را ببینید.

بازی های فکری مناسب کودک سه ساله

تا به حال زیاد برچسب سنی “برای کودکان زیر سه سال ممنوع است” را دیده اید. پشت سر گذاشتن این ممنوعیت بر شما و کودکتان مبارک باشد. اکنون خیلی از بازی هایی که به دلیل داشتن قطعات ریز، برچسب ممنوعیت زیر سه سال داشتند برای کودک شما آزاد است.

آجره های خانه سازی

بازی کودک سه ساله با لگو

یکی از بهترین و سرگرم کننده ترین بازی کودک سه ساله همین آجره ها یا لگو های رنگارنگ پلاستیکی هستند. این بازی ساده می تواند مهارت های بیشماری را در کودکان تقویت کند. آموزش شمارش، رنگ ها، روی هم چیدن قطعات، ساختن و به هم وصل کردن، الگوخوانی و درک شکل های قرینه همه از فواید این اسباب بازی آموزشی هستند.

بازی ماهیگیری

بازی کودک سه ساله با ماهیگیری

تقویت یک مهارت در قالب بازی بسیار ساده تر صورت می گیرد. بازی ماهیگیری یکی از بازی های بسیار هیجان انگیز برای تقویت مهارت دست کودکان و افزایش دقت و تمرکز آن هاست. این بازی درمدل های متنوعی موجود است که می تواند موزیکال یا ساده باشد. در همه ی آن ها کودک با استفاده از یک چوب ماهیگری سعی می کند ماهی های بیشتری را صید کند. در مدل های ساده این چوب ماهیگیری آهنربا دارد ولی در مدل های موزیکال صفحه ی اصلی بازی می چرخد و ماهی ها به نوبت دهانشان را باز و بسته می کنند و کودک باید بتواند در زمانی که دهان ماهی ها باز است قلاب را به دهانشان بیاندازد و آن ها را صید کند. اسباب بازی ماهیگیری یک بازی بسیار آموزنده و مفید برای کودکان سه ساله  است. پیشنهاد می شود مقاله مهارت دست ورزی را بخوانید.

هزارتو یا ماز

بازی کودک سه ساله با ماز

یکی از بازی های مناسب برای کودکان سه ساله مسیرهای پیچ در پیچ یا ماز است. این بازی می تواند یه صورت راهروهایی روی برگه کاغذ باشد که کودک با یک مداد مسیر درست را از ابتدا تا انتها بیابد یا به صورت اسباب بازی ماز آهنربایی باشد. در این بازی کودک باید بتواند هر چه سریع تر مهره های همرنگ را از هزارتوها عبور دهد و در کنار یکدیگر جمع کند.پیشنهاد می شود مقاله تاثیر دعوای والدین را بخوانید.

پازل

باززی کودک سه ساله با پازل

قدرت استدلال و حل مساله در کودکان سه ساله باعث می شود که بتوانند از عهده ی حل پازل هایی با قطعات بیشتر برآیند. این پازل ها می توانند به صورت صفحه ای متشکل از تصاویر کارتونی، به صورت کتابچه پازلی، پازل هایی با قطعات آهنربایی یا به صورت مکعب هایی با چندین تصویر در اطرافشان باشند. همه ی این مدل ها کودک را یاری می کند تا با استفاده از قدرت حافظه و توانایی حل مساله قطعات را کنار یکدیگر بچیند و با اتمام پازل و دستیابی به موفقیت، اعتماد به نفس کودک افزایش می یابد.با مراجعه به بخش پازل و جورچین می توانید انواع پازل های مناسب کودکان سه ساله را ببینید.

بازی های ساختنی همراه با ابزار

بازی مناسب کودک سه ساله

استفاده کردن از ابزارهایی نظیر چکش، آچار و پیچ گوشتی می تواند ماهیچه های دست کودک را تقویت کند و توانایی کودک در حرکات ظریف دست را افزایش دهد. بازی های مهارتی مانند بازی میخ و چکش، جیمبو راهسازی، اسباب بازی چوبی و انواع مشابه می توانند هم قدرت خلاقیت کودکان را در سه سالگی و بالاتر پرورش دهند و هم مهارت دست و دقت و تمرکز او را تقویت کنند.

بازی های خلاقانه برای سرگرم کردن کودک سه ساله

ببر و بچسبان

بازی کودکان سه ساله

وقتی یک کودک سه ساله در خانه دارید همیشه باید چندین فعالیت هیجان انگیز در ذهن داشته باشید. بهترین راهی که می توانیم به شما پیشنهاد کنیم داشتن یه جعبه ی سرگرمی است، جعبه ای که در آن مقداری مقوای رنگی، قیچی بی خطر مخصوص بریدن کاغذ، اکلیل و چسب های جامد وجود داشته باشد می تواند در مواقع خستگی و بی حوصلگی یا روزهایی که نمی توانید به دلیل بارندگی یا آلودگی هوا خانه را ترک کنید به کمکتان بیاید.

زمان آب بازی

انواع بازی با کودکان 3 ساله

اگر تابستان است با یک وان کوچک آب و چندین کاسه و فنجان پلاستیکی، مقداری اسفنج و یک قلمو ساعتی شور و نشاط به خانه تان بیاورید. بازی کردن با آب برای کودکان آرامش به همراه می آورد. در زمان آب بازی می توانید از اهمیت آب برای زندگی گیاهان و همه ی جانداران با کودک صحبت کنید و سعی کنید به وسیله ی گفتگو با کودک واژه های جدید به او بیاموزید. پیشنهاد می شود مقاله بازی در خانه با وسایل ساده را بخوانید.

حباب بازی

بازی با کودک 3 ساله

از فعالیت های محبوب زمان حمام کردن بازی با حباب است. با تهیه ی یک حباب ساز یا حتی ساختن مایع حباب خانگی می توانید کودک عجول سه ساله تان را در وقت شستشو سرگرم کنید. برای ساخت مایع حباب ساز می توانید 600 گرم آب، 200 گرم مایع ظرفشویی و 100 گرم گلیسیرین (از داروخانه تهیه کنید) را با هم مخلوط کنید و با یک تکه سیم نازک یا حتی با نی حباب های زیبا بسازید.

مسیر پر پیچ و خم

بازی با کودک سه ساله در خانه

یکی دیگر از بازی های خلاقانه برای سرگرم کردن کودکان سه ساله، بازی رد شدن از موانع است. می توانید با قرار دادن چند مانع مثلا چند بالش در وسط اتاق یا با رد کردن چند نخ کاموا مسیرهای پیچ در پیچ در خانه درست کنید و کودک را تشویق کنید که برای رسیدن به اسباب بازی یا خوراکی مورد علاقه اش از آن مسیر ها عبور کند. این فعالیت باعث تقویت ماهیچه های کودکان می شود و توانایی بدنی آن ها را بهبود می بخشد.

بازی با صداها

بازی نوپا سه ساله با بلز

بچه های سه ساله عاشق موسیقی هستند. بازی با صداها می تواند هم هوش موسیقی کودکان را تقویت کند و هم توجه آن ها را نسبت به صداهای محیط اطرافشان بالا ببرد. این بازی جزء بازی هوش برای کودکان 3 ساله می باشد که می توانید هم با تهیه وسایل موسیقی مثل بازی آموزشی بلز یا ارگ و پیانوی کودک انجام دهید و هم از روش های خلاقانه در منزل استفاده کنید.

چند بطری که داخل آن ها پیدا نباشد را انتخاب کنید. درون هر کدام از آن ها می توانید دانه های مختلف بریزید، از دانه های حبوبات گرفته تا مهره های تسبیح یا سنگ ریزه و در بطری را محکم ببندید. یک بازی ترتیب دهید که کودک با تکان دادن بطری حدس بزند چه چیزی داخل آن است یا سعی کند  بطری هایی که صدای شبیه هم دارند را کنار هم بگذارد.

کلکسیونر کوچک

بازی با کودک سه ساله

یک موضوع را انتخاب کنید مثلا برگ ها یا سنگ ها، هر جا که نوع خاصی از آن را دیدید جمع کنید و در جعبه کوچکی بریزید می توانید هر چند وقت یکبار به مجموعه ی خود نگاه کنید، تعداد آن ها را بشمارید، در مورد شکل هایشان با هم صحبت کنید، می توانید به کودک خود مداد یا رنگ خوراکی بدهید تا هرطور که دوست دارد آن ها را رنگ کند و برایشان اسم انتخاب کند.

راه و رسم های بازی با کودک سه ساله در یک دقیقه

بازی وسیله ی مهمی برای گذراندن وقت برای کودکان است. کودکان سه ساله با شور و شوق و عشق خاصی بازی می کنند. توانایی های کودک سه ساله به سرعت در حال رشد است و مهارت های بدنی، توانایی حل مساله، استفاده از عضلات ظریف دست، حفظ تعادل و مهارت در استفاده از کلام، از ویژگی های این رده سنی است. والدین و مراقبان کودک با در نظر گرفتن این توانایی ها، می توانند از بازی های خلاقانه و اسباب بازی های آموزشی مناسب استفاده کنند تا مفاهیم پایه را با استفاده از بازی با بچه سه ساله به راحتی بیاموزند.

در این مقاله بعد از بررسی توانایی های کودکان سه ساله، بهترین اسباب بازی های مناسب کودک سه ساله (بازی برای سه ساله ها) را معرفی کردیم و در انتها به معرفی بازی های خلاقانه برای سرگرم کردن کودک در خانه پرداختیم. پیشنهاد می کنیم مقاله بازی با کودکان 4 ساله را هم بخوانید تا با ایده های جدیدی برای بازی با بچه ها آشنا شوید.

امیدواریم که با خواندن این مطلب در کنار کودک سه ساله تان از بازی کردن نهایت لذت را ببرید. تجربیات خود را درباره بازی مناسب کودک سه ساله با ما به اشتراک بگذارید و این مطلب را برای دوستانتان که علاقه مند به بازی با کودکان هستند بفرستید.

برخی از سوالات رایج:

انواع بازی برای کودکان 3 ساله کدام اند؟

بازی های سمبلیک، بازی های تعاملی، بازی های نمایشی، بازی های مستقل و …

بهترین اسباب بازی ها برای کودک سه ساله کدام است؟

لگو های رنگارنگ پلاستیکی، بازی ماهیگیری، هزارتو یا ماز، پازل، بازی های ساختنی همراه با ابزار آلات و …

6 دیدگاه در “+11 بازی برای کودکان 3 ساله + انواع بازی فکری برای کودک سه ساله

  1. ژورک گفت:

    سلام
    واقعا از محصولات متنوع و مطالب با کیفیت شما ممنونم

    1. شهره یوسفی گفت:

      سلام همراهی شما باعث خوشحالی ماست.

  2. زهره گفت:

    سلام توضیحاتتون عالی و بسیار مفید بود ممنونم

  3. زهره گفت:

    بسیار عالی بود👏👏👏👏

  4. سالومه گفت:

    عالی بود. از خوندنش لذت بردم. می خواستم ببینم بازی هایی که معرفی شده رو از کجا می تونم تهیه کنم؟ یکی دوتاش رو خیلی خوشم اومد.

    1. شهره یوسفی گفت:

      سلام به شما دوست عزیزم. ممنونم از نظر لطفتون و خوشحالم که برایتون مفید بوده. تمام بازی هایی که دی این صفحه مشاهده کردید از طریق وبسایت بانک بازی قابل سفارش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *