مقالات بازی و آموزش

فواید بازی های انفرادی برای کودکان

فواید بازی های انفرادی

حتما برایتان پیش آمده که مشغول انجام کار مهمی باشید که نیاز به آرامش و تفکر دارد، اما همزمان کودکتان پیوسته از شما تقاضا کند که با او بازی کنید! در این مواقع مدام از خودتان می پرسید آیا زمان آن رسیده که کودک بتواند به تنهایی خودش را سرگرم کند؟
دغدغه ی بسیاری از والدین به خصوص والدین تک فرزند این است که نگران مستقل بازی کردن کودکان هستند، قطعا بسیاری از اموزشهای کودکی در سایه ی بازی های جمعی بهتر انجام می شود ولی این به معنی بی فایده بودن بازی های انفرادی نیست. در این مقاله قصد داریم فواید بازی های انفرادی برای کودکان را بررسی کنیم. اما اگر دوست دارید بدانید چگونه بهترین و مناسب ترین اسباب بازی فکری را برای کودکتان انتخاب کنید حتما راهنمای جامع خرید بازی فکری برای کودکان را بخوانید.

چرا بازی های انفرادی برای کودکان مفید است؟

وقتی بچه ها به تنهایی بازی می کنند درس های ارزشمندی می آموزند که در تمام طول زندگی برای آن ها مفید است. مستقل بازی کردن به کودکان کمک می کند تا به خوبی درک کنند که در جمع های کوچک شاد ترند یا در گروه های شلوغ و یا در تنهایی… این آموزه ها می تواند راهنمای خوبی برای ارتباط برقرار کردن کودکان در محیط های اجتماعی باشد. در اینجا به بررسی هشت فایده ی بازی های انفرادی برای کودکان می پردازیم.

1- افزایش اعتماد به نفس

تنها بازی کردن کودک

از فواید بازی های انفرادی برای کودکان می توان به افزایش اعتماد به نفس و رضایت درونی بیشتر اشاره کرد. بچه هایی که به صورت انفرادی بازی می کنند می آموزند که چگونه تنهایی سرگرم شوند. آن ها برای شاد بودن و سرگرم شدن به دیگران احتیاجی ندارند. همانطور که کودک شما بزرگ می شود می فهمد که همیشه احتیاج ندارد در زمان های بیداری کسی در کنارش باشد. همین امر باعث می شود که کودک احساس رضایت و خرسندی بیشتری کند.

بیشتر بخوانید: 7 روش کاربردی برای تقویت اعتماد به نفس کودکان

2- پرورش نیروی تخیل

پرورش تخیل در بازی انفرادی کودک

آن چه که می تواند باعث افزایش نیروی تخیل در کودکان شود فراهم بودن محیط مناسب، نه از جنبه ی امکانات بی شمار بلکه از نظر داشتن آزادی عمل است. فواید بازی های انفرادی  برای کودکان این است که کودک را از محیط های شلوغ و پر جنب و جوش جدا می کند و اجازه می دهد او بتواند در خلوت و آرامش به تخیل و رویاپردازی مشغول شود.

شکل گیری انواع قهرمان ها ، زندگی با شاهزاده و داستان سازی با شخصیت های خیالی همه از دل بازی های انفرادی کودکان پدید می آید. تنها بازی کردن به معنای تنها بودن نیست بلکه می تواند درهای دنیای خیال انگیز و زیبایی را به روی کودک بگشاید که از دل آن خلاقیت کودک توسعه می یابد. پیشنهاد می شود درباره اسباب بازی هولی تویز بخوانید.

3– افزایش استقلال در اجتماع

فواید بازی کردن به تنهایی

تنها بازی کردن حس استقلال کودکان را افزایش می دهد. آن ها مجبور نیستند که تمام مدت دور و بر شخص دیگر یا گروهی از افراد قرار بگیرند. این استقلال اجتماعی به کودکان کمک می کند تا در هر موقعیتی احساس راحتی کنند. بازی کردن به تنهایی باعث نمی شود که کودک شما نسبت به دیگران کمرو و خجالتی شود بلکه باعث می شود کودک نسبت به دیگران احساس بی نیازی کند. در حقیقت بازی های انفرادی کودکان را آماده می کند تا زمان خود را برنامه ریزی کنند، مثلا بتوانند صبح ها را برای بازی به تنهایی و عصرها را برای حضور در گروه های دوستانه یا دورهمی ها در نظر بگیرند.

4- افزایش آرامش و خونسردی

مستقل بازی کردن کودکان

بازی در خارج از خانه با همسالان  باعث ایجاد کنش و واکنش بین کودکان می شود. در مقابل آن، بازی های انفرادی می تواند آرامش مورد نیاز برای تعامل صحیح را به کودکان برگرداند. کودکان زمانی که به تنهایی بازی می کنند به وسیله ی بازی کردن ملایم با اسباب بازی هایشان خلق و خویشان را به سطح بالاتری می رسانند.

آموزش روابط اجتماعی تنها از راه قرار گرفتن در محیط های جمعی صورت نمی گیرد، بلکه ایجاد ارتباط بین کودک و اسباب بازی هایش می تواند زیربنای مستحکمی برای این نوع تعاملات باشد. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره بهترین اسباب بازی فروشی کیش را بخوانید.

5– توانایی آرام کردن خود

تنها بازی کردن دختر بچه

کودکان می خواهند بدانند زمانی که به ما نیاز دارند ما در اختیار آن ها هستیم. اما یادگرفتن اینکه چگونه به تنهایی با خود بازی کنند باعث می شود بیاموزند که از چه راه هایی می توانند خود را تسکین دهند. آن ها همیشه روی شما حساب می کنند اما همچنین می آموزند که چگونه به درون خود بنگرند تا بتوانند مسایل شان را حل کنند. فرزندان شما احساسات خود را بهتر درک می کنند  و می توانند با شما درباره ی احساساتشان گفتگو کنند.

تسلط به احساسات، شناخت و درک عاطفی از دیگر فواید بازی های انفرادی برای کودکان است که در بزرگسالی می تواند مسیر زندگی و ارتباط با افراد جامعه را آسان کند.

6-احساس راحتی در زمان تنهایی

فواید بازی های انفرادی برای کودکان

همیشه آنطور که می خواهید نمی توانید به کودکانتان رسیدگی کنید. شما می توانید مواد غذایی مناسب را روی میز و دردسترس آن ها قرار دهید ولی اینکه خودشان آن ها را مصرف کنند بستگی به راحتی آن ها در خانه دارد.  هنگامی که بچه های شما می دانند چگونه خود را سرگرم کنند به شما به عنوان مدیر برنامه های سرگرمی نگاه نمی کنند . همچنین آن ها متوجه هستند که اگر شما با آن ها بازی نمی کنید به معنای این نیست که آن ها را نادیده می گیرید و بنابر این زمان بازی های انفرادی خوشحال هستند و منتظر زمان بازی های دسته جمعی می مانند.

7– آمادگی برای مدرسه

بازی انفرادی کودک

با داشتن یک کودک پیش دبستانی احتمالا شما در موقعیت هایی قرار می گیرید که تا به حال تجربه نکرده اید. اینکه کمی فاصله بگیرید و اجازه دهید کودک با خودش سرگرم شود کمک می کند کودک بداند که شما  همیشه از لحاظ فیزیکی در نزدیکی او نیستید که بخواهد با شما سرگرم شود.

تنها بازی کردن کودک را برای مدرسه آماده می کند چون شما همواره در کلاس و مدرسه همراه او نیستید. اینکه کودک قبلا تنها بازی کرده باشد باعث می شود که وقتی اورا در مدرسه تنها می گذارید به یکباره احساس بی توجهی و رها شدگی نکند. در عوض  آن ها این مهارت را از قبل کسب کرده اند و می توانند در آن جا احساس راحتی کنند  بدون اینکه برای شما در مدرسه ماجرایی تازه بیافرینند.

8- زمانی برای استراحت شما

تنها بازی کردن کودک

هر کسی استحقاق داشتن زمانی برای خود را دارد حتی پدر و مادرها!

یکی دیگر از فواید بازی های انفرادی کودکان، به دست آوردن زمانی برای استراحت و تجدید قواست. مطمئنا هدف شما این نیست که کودک را از سرخود باز کنید، اما زمانی که شما در تنهایی برای خودتان صرف می کنید نمونه ی خوبی برای فرزندتان است. کودک شما می بیند که شما از فعالیت هایی که در تنهایی انجام می دهید لذت می برید و این فعالیت ها بعدا باعث خوشحالی شما می شود بدون اینکه نیازی داشته باشید کسی برای خوشحال کردن شما تلاش کند. پیشنهاد می شود مقاله ایده هایی برای سرگرمی در ماشین برای کودکان را بخوانید.

سخن آخر

برای رشد همه جانبه کودکان همان اندازه که قرار گرفتن در محیط های اجتماعی مفید است توانایی بازی کردن به صورت انفرادی نیز حائز اهمیت است. کودکانی که می توانند به تنهایی سرگرم شوند توانایی ها و مهارت های فوق العاده ای کسب می کنند که در این مقاله به تعدادی از آن ها پرداختیم.

کودک شما از چندسالگی توانایی لازم برای بازی های انفرادی را کسب کرد؟ آیا فکر می کنید بازی های انفرادی می تواند مزایای دیگری نیز داشته باشد؟ نظر خودتان را در بخش دیدگاه ها برای ما بنویسید، همچنین می توانید نظرات بقیه دوستان را بخوانید و اگر از این مطلب خوشتان آمد از طریق دکمه های اشتراک گذاری پایین مقاله آن را با دوستانتان سهیم شوید. پیشنهاد می شود درباره مهارت حل مسئله در کودکان بخوانید.

2 دیدگاه در “فواید بازی های انفرادی برای کودکان

  1. الهه نجاتی گفت:

    چه جالب من نمیدونستم بازی انفرادی برای اعتماد به نفس خوبه خیلی خوب بود ممنون ؛؛❤❤❤❤

  2. مهدیه گفت:

    کاش یه سری بازی انفرادی هم معرفی می کردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *