مقالات بازی و آموزش

+9 بازی با کودکان 4 ساله + معرفی بهترین بازی های فکری با کودک چهار ساله

راهنمای بازی با کودک چهار ساله

ورود به دنیای خردسالی با عبور کردن از سن سه سالگی رنگ و بوی تازه ای می گیرد. دنیای چهار ساله ها سرشار از نشاط و سرزندگی است. با گذر از سه سالگی خیلی از محدودیت ها از پیش پای کودک برداشته می شود، هم محدودیت های غذایی و هم محدودیت در وسایل بازی و اسباب بازی ها، این امر دستمان را برای بازی با کودکان 4 ساله باز می گذارد. پس با مطالعه مقاله راهنمای خرید بازی فکری برای کودکان، بی شک می توانید انتخاب های خوب و اقتصادی ای برای بازی کردن با کودک ۴ ساله تان داشته باشید.

پیش از این، در مقالاتی جداگانه روش های بازی با کودکان یک ساله، دو ساله، سه ساله و نوزادان را بررسی کردیم، در این مقاله چند فعالیت خلاقانه برای بازی با کودک 4 ساله به شما  پیشنهاد می کنیم و به معرفی بهترین بازی های فکری مناسب کودکان چهارساله می پردازیم.

بازی های خلاقانه برای کودکان چهار ساله

گزارشگر کوچک

بازی گزارشگر کوچک با کودک چهار ساله

کودکان چهارساله در سخن گفتن به توانایی قابل توجهی دست یافته اند، همین امر از آنان سخنوران کوچک دلربایی می سازد. یکی از فعالیت هایی که می توانید با استفاده از این توانایی برای کودکتان برنامه ریزی کنید این است که یک استودیوی کوچک بسازید، برای این منظور یک چادر بازی تهیه کنید یا با حداقل امکانات با انداختن یک پتو یا ملحفه بر روی یک میز این کار را انجام دهید. سپس از کودک خود بخواهید که زیر پتو برود و برایتان با میکروفون کوچکش یا هر وسیله ی مشابه دیگر یک برنامه ی رادیویی اجرا کند. می توانید در نقش مجری مسابقه یا گوینده ی اخبار یک بازی با کودک چهار ساله ی پرانرژی تان ترتیب دهید. این بازی یکی از بهترین انواع بازی برای کودکان 4 ساله در خانه می باشد.

زمان کتابخوانی

کتاب خواندن برای کودک چهار ساله

در این سن هنوز هم کتابخوانی یکی از فعالیت های محبوب کودکان است و یک بازی مناسب کودکان 4 سال است. کتاب خواندن برای کودک موجب تقویت حافظه ی او می شود و دایره ی واژگان و قدرت تمرکز او را افزایش می دهد. کودک چهار ساله ممکن است مدت زمان طولانی از شما درخواست خواندن یک کتاب تکراری را نماید، از این بابت نگران نباشید و به خاطر داشته باشید که کودکان عاشق تکرار هستند و این تقاضا از طرف آنان امری طبیعی است. پی بردن به این موضوع که کلمات و جمله ها تغییر نمی کنند، درکودک حس امنیت ایجاد می کند.

سعی کنید با کمی ابتکار هر بار کتاب را به گونه ی متفاوتی بخوانید. بعضی از کتاب ها قابلیت این را دارند که از کودک بخواهید حرکات شخصیت های داستان را انجام دهد، مثلا مانند یک شیر غرش کند یا مانند یک مار بخزد و گاهی می توان لا به لای داستان خواندن، نقاشی هم کشید.

توصیه ی ما به شما این است که با حالتی آرام کتاب بخوانید. حتی اگر ظرف ها باید شسته شوند، کارهای خانه باید به موقع انجام گیرند، یا ناهار باید به موقع آماده شود، بازهم برای لذت بردن از این فعالیت وقت بگذارید. در فضایی پرتنش و شتابزده، امکان ایجاد صمیمیت روحی و روانی وجود ندارد و این همان چیزی است که اگر ایجاد شود حتما کتابخوان کوچک شما در آینده ای نزدیک به تنهایی زمان زیادی برای کتاب خواندن اختصاص می دهد و آن زمان، شما به آسودگی به همه ی کارهایتان می رسید. از جنگل الفبا فارسی بانک بازی دیدن فرمایید.

جعبه ی هنری

فعالیت هنری کودک چهار ساله

از دیگر فعالیت های محبوب و بازی کودک ۴ ساله فعالیت های هنری است. هنر، تجارب آموزشی محرکی برای کودکان به وجود می آورد. برای کودکان فعالیت های هنری، راهی برای ابراز عقاید و برقراری ارتباط با دیگران است. اهمیت هنر در زندگی کودکان چهار ساله به قدری زیاد است که روانشناسان می توانند با تفسیر نقاشی های کودک، به آنچه در درون او می گذرد پی ببرند و یکی از راه های تشخیص اختلالات رفتاری تفسیر نقاشی است.

توصیه ما به والدین به خصوص والدین شاغل که با کمبود وقت مواجه هستند، این است که همیشه یک جعبه ی هنری در خانه داشته باشند. خمیر بازی همراه با ابزار های قالب زدن، چند تکه مقوا که طرح مختصری روی آن کشیده شده، چسب جامد و مقداری حبوبات یا تکه های کاغذ رنگی، می تواند برای دقایق نسبتا طولانی کودک شما را سرگرم کند. مانند سه سالگی هنوز هم بهتر است از مداد شمعی های ضخیم یا مداد رنگی های کوتاه مخصوص کودکان استفاده کنید، چون با هربار کشیده شدن روی تصویر فضای بیشتری را رنگ می کنند و باعث خستگی و دلزدگی کودک نمی شوند.

در زمینه ی فعالیت های هنری باید به خاطر داشته باشید که با تعریف های به موقع و سنجیده می توانید ارتباط خوبی بین کودک و هنر برقرار کنید. جملاتی نظیر”این چیه کشیدی؟” تاثیر خوبی بر روی کودکی که ساعتی برای تهیه ی یک اثر هنری زحمت کشیده ندارد، به جای آن می توانید از جملاتی نظیر” چه رنگ های شادابی انتخاب کرده ای” یا ” می بینم که خیلی تلاش کردی تا این کار جالب رو بسازی” که تعریف های حمایتگرانه ای هستند، استفاده کنید. از انواع بازی رومیزی بانک بازی دیدن فرمایید.

بازی های نمایشی

بازی نمایشی با کودک 4 ساله

بازی کردن با عروسک نمایشی یا هر وسیله ی دیگری می تواندعلاوه بر سرگرمی، باعث پرورش خلاقیت کودک 4 ساله و رشد مهارت های کلامی و اجتماعی در آنان شود. برای نمایش بازی، نیاز به وسیله ی خاصی ندارید، با داشتن یک یا چند عروسک ساده یا نمایشی یا حتی با استفاده از یک تکه پارچه که روی دستتان انداخته اید و البته مقدار زیادی ذوق و خلاقیت می توانید بهترین نمایش را برای کودک چهارساله تان اجرا کنید.

بازی های نمایشی باعث می شوند که کودک بتواند محیط اطرافش را با دید وسیع تری ببیند و بسیاری از مسائلی که کودک 4 ساله با آن ها درگیر است نظیر خجالت کشیدن، غذا نخوردن، به موقع نخوابیدن و … از طریق نمایش و بازی های نمایشی به آسانی حل می شود. در ادامه با معرفی بهترین بازی برای بچه های ۴ ساله همراه ما باشید.

بهترین بازی های فکری برای کودکان چهار ساله

بازی های آموزشی در این سن می توانند مسیر یادگیری را در سال های دبستان برای شما و کودکتان هموار کنند. این بازی ها به کودک کمک می کنند مهارت ابتدایی شمارش و شناختن حروف الفبا را که زمان شروع مدرسه نیاز دارد یاد بگیرد و نیز دایره لغاتش را وسیع می کند. در این قسمت بهترین بازی های فکری برای کودکان 4 ساله را به شما معرفی می کنیم. پیش از آن پیشنهاد می کنید از بهترین کادوهای تولد چهارسالگی هم دیدن کنید تا با بهترین گزینه های مناسب هدیه دادن به بچه های ۴ ساله آشنا شوید.

بازی های خلاق

بازی با کودک 4 ساله

بازی هایی که در طی آن کودک می تواند هر طور که دوست دارد با قطعات بازی کند و در انتهای بازی هم قرار نیست یک سازه ی مشخص تحویل شما بدهد، مثلا بازی فکری لگو ، ساختنی های پیچ و مهره ای، مکعب های رنگی چوبی، بریکس ها، آجره ها و قطعات پلاستیکی وصل شدنی از این دست بازی ها هستند. این سبک بازی ها به دلیل آزادی زیادی که برای کشف و تجربه کردن به کودک می دهند، تخیل کودکان به ویژه کودکان چهار ساله را افزایش می دهند و به رشد خلاقیت آنان کمک می کنند. از انواع بازی های ساختنی دیدن فرمایید.

بازی های دست ورزی

بازی های مناسب کودک چهار ساله

یکی از بازی های مناسب برای کودکان چهار ساله بازی هایی است که بتواند مهارت دست ورزی کودکان را افزایش دهد. تقویت مهارت دست موجب می شود که کودک در سال های ابتدای دبستان در مداد دست گرفتن و نوشتن مشکلی نداشته باشد. از جمله بازی های دست ورزی می توان به بازی های نخ و مهره، بازی های چوبی چکش دار، بازی با گل رس و بازی با جعبه ابزار های اسباب بازی اشاره کرد.

بازی های حل مساله

کودک چهار ساله در حال حل پازل

حل مساله یکی از مهارت های کودکان در چهار سالگی است به این مفهوم که کودک در این سن می تواند مسائل ساده ای نظیر ترتیب انجام دادن یک پازل، ترتیب لباس پوشیدن یا برنامه ریزی برای دیدن کارتون مورد علاقه اش را انجام دهد. بنابراین بازی های معمایی یا پازل های صفحه ای و مکعبی، یکی از بهترین بازی های فکری برای کودکان چهارساله است.

بازی های خانوادگی

بازی با کودک چهار ساله در خانواده

چهار سالگی سنی است که بسیاری از والدین کودک را به مهد کودک یا خانه های بازی می سپارند تا زمینه ی اجتماعی شدن کودک را بیش از پیش فراهم کنند. درست است که والدین می توانند هر نوع بازی را در کنار کودک خود انجام دهند اما بعضی از بازی ها تعامل بیشتری با والدین برقرار می کند. انواع بازی گروهی کودک 4 ساله نظیر بازی های کارتی، بازی های حافظه و بازی های سرعت عملی برای تقویت روحیه اجتماعی کودک چهار ساله بسیار مفیدند.

بازی های ورزشی

بازی های ورزشی کودک چهار ساله

چهارساله ها عاشق جست و خیز هستند. می توانید فعالیت های مناسب محل زندگی خود را برای داشتن یک زمان مناسب هفتگی جهت انجام برنامه های ورزشی در نظر بگیرید. در تابستان از معجزه ی شنا غافل نشوید. انواع استخر ها و عروسک های وان به همراه تن پوش های بادی برای حفظ ایمنی کودک گزینه های خوبی برای لذت بردن از فصل گرماست. از انواع وسایل بادی و ورزشی بانک بازی دیدن فرمایید.

پرتاب کردن و گرفتن اشیا یکی از مهارت های اصلی کودک چهار ساله است. بازی با توپ، انداختن توپ در حلقه ی مخصوص بسکتبال و بازی پرتاب حلقه همگی نیاز به جست و خیز را در کودکان چهارساله برطرف می کنند.

کلام آخر

در این مقاله ضمن بررسی توانایی های کودکان در سن چهارسالگی، به معرفی انواع بازی برای کودکان 4 ساله از جمله بازی های خلاقانه برای سرگرم کردن کودکان پرداختیم و در انتها بهترین اسباب بازی های فکری برای این گروه سنی را معرفی کردیم.

در پایان یادمان نرود که چهارساله ها در واقع آدم بزرگهایی در ابعاد کوچک هستند و همانگونه که به نیازهای غذایی ایشان توجه می شود باید برای رشد روح و روانشان نیز زمان گذاشت تا در آینده کودکی با شخصیتی استوار داشته باشیم. اگر بازی دیگری می شناسید که برای کودکان چهار ساله مفید است در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

ورود به دوره ی پیش از دبستان بر شما و کودکتان مبارک باشد. خواندن مقاله بازی پیش دبستانی می تواند شما را در مسیر آموزش کودکان پیش از دبستان یاری کند.

برخی از سوالات رایج:

چگونه باعث پرورش خلاقیت کودک 4 ساله شویم؟

با استفاده از بازی های خلاقانه مثل گزارشگری کودکان، کتابخوانی، فعالیت های هنری، بازی های نمایشی و …

بهترین بازی های فکری برای کودکان چهار ساله کدام اند؟

بازی های خلاقانه، بازی های دست ورزی، بازی های حل مساله، بازی های خانوادگی، بازی های ورزشی و …

8 دیدگاه در “+9 بازی با کودکان 4 ساله + معرفی بهترین بازی های فکری با کودک چهار ساله

  1. الهه نجاتی گفت:

    از همه خوبتر گزارشگر کوچک هست چون هم برای اعتماد به نفس بچه ها بهتر هست همینکه برای روان حرف زدن بچه ها خیلی خوبه

  2. مینو گفت:

    منچ و مار پله رو من پیشنهاد میکنم هم اعداد رو بخوبی یاد میگیره ،هم برد و باخت ،هم رعایت کردن نوبت، هم اینکه بخوبی میفهمه برای رسیدن به هدفش یا پیروزی باید تلاش کنه و هم قدرت ریسک کردن رو به بچه یاد میده

  3. یلدا ریاحی گفت:

    عالی بود. از همه بیشتر از جعبه هنری خوشم اومد و اجرا کردم دخترم از کار کردن با چسب و قیچی واقعا لذت میبره. در بخش پیشنهاد بازی ها هم با بازی میخ و چکش آشنا شدم. به نظرم بازی جالبیه. الان از سایت خوبتون سفارش دادم. برسه دستم حتما نظرمو می نویسم. بازم ممنون بایت مطلب کامل و خوبتون.

    1. شهره یوسفی گفت:

      سلام به شما عزیزم. ممنونم از نظر لطف و اعتمادتون.بله بازی میخ و چکش از پرطرفدارترین بازی های بانک بازی هست. امیدواریم که کودک شما هم از بازی کردن با این بازی زیبا لذت ببره.

  4. مریم گفت:

    سلام من دختر ۴ساله دارم که نمیدونم چه بازی باهاش انجام بدم البته ۱دختر ۱ساله هم دارم لطف میکنین راهنماییم کنین

    1. شهره یوسفی گفت:

      سلام مریم جان. برای دختر چهارسالتون می تونید از پکیج های دات استیکر به همراه کاربرگ استفاده کنید و درکنارش دختر یک سالتون هم با برچسب هاش سرگرم میشه. از طریق بخش رده بندی سنی در وبسایت بانک بازی هم می تونید بازی های فکری و معمایی مناسب چهار سال رو ببینید عزیزم.

  5. مریم گفت:

    سلام من دخترم داخل ۵سال هستش نمیدونم چه بازی هایی باهاش بکنم البته ۱دختره ۱۴ماهه هم دارم
    (البته بادخترم هر بازی که اینجا بود انجام دادم ولی بیشتر از ۲تا ۳بار انجام نمیده و انتظار بازی جدید داره)
    (دختر کوچیکم‌هم نمیزاره که بازی رو انجام بدیم)

    1. شهره یوسفی گفت:

      سلام به شما مامان مهربون. عزیز دلم برای دخترای گلتون بازی هایی ترتیب بدین که کوچیکه بتونه با یک بخشیش سر گرم بشه. مثلا اگر با کلاف کاموا شروع به درست کردن کاردستی با بزرگه کنید کوچولو می تونه با همون کاموا ها سرگرم بشه. مثلا بزرگه با کاموا و مهره گردنبند بسازه کوچیگه کاموا رو از دور یه گلوله باز کنه. هردوشون مهارت دستشون تقویت میشه و سرگرم هم میشن. از بین بازی هامون الان پک وایت بردی حواستو جمع کن برای دختر بزرگتون خیلی مفید و سرگرم کنندست و میتونه یک تایمی تنهایی مشغولش کنه. براتون کنار دخترای گلتون شادی و لبخند آرزو میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *