مقالات متفرقه

غول های اسباب بازی دنیا : هاسبرو

ساختمان کمپانی هاسبرو hasbro

شاید آنچه که در کشور ما نام کمپانی هاسبرو (Hasbro) را تداعی می کند بازی مونوپولی باشد. اما در واقع هاسبرو یکی از بزرگترین کمپانی های تولید کننده ی اسباب بازی جهان است. تنوع و کیفیت محصولات این برند آمریکایی به حدی زیاد است که  این کمپانی رتبه‌ یک بهترین شرکت سازنده در میان صد شرکت تولیدکننده اسباب بازی را کسب کرده و شش سال است که به‌عنوان یکی از شرکت‌های اخلاقی در جهان شناخته‌شده است.

در این نوشتار که یکی دیگر از مجموعه مقالات غول های اسباب بازی دنیاست به بررسی کمپانی اسباب بازی هاسبرو یا هسبرو می پردازیم و شما را با تاریخچه و انواع محصولات این شرکت آشنا می کنیم.

تاریخچه ی هاسبرو (Hasbro)

کمپانی اسباب بازی هسبرو hasbro

سه برادر یهودی لهستانی به نام های هرمان، هیلل و هنری هاسنفلد در سال 1923 شرکتی با هدف فروش بقایای تولیدات نساجی در ایالت نیوجرسی آمریکا تاسیس کردند. بعد از دو دهه فعالیت این شرکت اقدام به تولید نوشت افزار و وسایل مدرسه کرد. در سال 1926 در حالی که هنری مدیریت شرکت را به عهده گرفت هیلل به دنبال تجارت اقلام نساجی رفت و از تیم جدا شد. به تدریج  پس از سال ها تولید نوشت افزار در سال 1940 اولین بسته های اسباب بازی  این شرکت که  اسباب بازی های سفالی و کیف های دکتری و پرستاری بودند تولید شد. در  سال 1942 این شرکت رسما به عنوان تولید کننده ی اسباب بازی فعالیت خود را ثبت کرد. در آن زمان هنوز نام شرکت به هسبرو (hasbro) تغییر نیافته بود.

کمپانی برادران هسنفلد (Hassenfeld brothers) در طول جنگ جهانی دوم برای حمایت از خط اسباب بازی خود وارد بازار پلاستیک شدند. اولین اسباب بازی موفقیت آمیز این شرکت که سر و صدای زیادی به پا کرد آقای کله سیب زمینی بود که طرح آن را در سال 1952 از جورج لرنر خریداری کرد. آقای کله سیب زمینی یک اسباب بازی پلاستیکی به شکل سیب زمینی بود که می شد با گوش، چشم، کفش، کلاه، بینی و دهان آن را تزیین کرد. جالب است بدانید آقای کله سیب زمینی اولین اسباب بازی ای بود که در تلویزیون تبلیغ شد! بعدها شخصیت خانوم کله سیب زمینی هم طراحی و به آن ملحق شد. شخصیت های آقا و خانم کله سیب زمینی در انیمیشن محبوب داستان اسباب بازی هم نقش آفرینی کردند و با گذشت سالها هنوز هم جز اسباب بازی های محبوب هستند. پیشنهاد می شود از انواع بازی آموزشی بانک بازی دیدن فرمایید.

آقا و خانم کله سیب زمینی هاسبرو

در سال 1954 کمپانی هاسبرو لایسنس محصولات دیزنی را نیز کسب کرد.
شرکت برادران هسنفلد Hassenfeld Brothers در سال 1968 نام خود را به نام مخفف هاسبرو که ترکیبی از دو هجای اولیه ی Hassenfeld Brothers است تغییر داد. Hasbro هم‌اکنون یکی از بزرگترین و معتبرترین شرکت‌های تولید کننده ی اسباب بازی در دنیاست. دفتر مرکزی این شرکت در آمریکا بوده و در سراسر دنیا شعبات متعددی دارد. پیشنهاد می شود درباره تاریخچه اسباب بازی ژیگامیک بخوانید.

صنایع هاسبرو

بازی GI Joe شرکت هاسبرو

بخش کوچکی از سهام کمپانی هاسبرو به مردم فروخته شد و این باعث شد این شرکت در مقابل رویدادهای جهانی تصمیمات اخلاقی و صلح طلبانه ای بگیرد. از جمله تولید اسباب بازی GI Joe که در جریان جنگ غیر منتظره ی ویتنام در سال 1969 رخ داد. این شخصیت کمتر نظامی و بیشتر ماجراجویانه بود.
در همین سال بود که کمپانی هاسبرو اقدام به تولید Romper Room کرد. بازی های خانگی بسیار مورد استقبال قرار گرفتند اما اعتصابی که کارگران در شرق راه انداختند این خط تولید را متوقف کرد و چیزی حدود یک میلیون دلار ضرر برجای گذاشت.

در دهه های 1970 هاسبرو تبلیغات تلویزیونی بسیار داشت. اسباب بازی های هاسبرو در تمام شبکه ها معرفی می شدند و کمتر کسی بود که در ایالات متحده این کمپانی و اسباب بازی هایش را نشناسد. در دسامیر 1988 دو اسباب بازی از میان محصولات این شرکت به دلیل ایمن نبودن توسط کمیسیون ایمنی از خط تولید خارج شدند ولی این کمپانی همچنان از ایده های جدید برای ساختن اسباب بازی های مختلف استقبال می کرد.

در 1975 به دلیل افزایش قیمت نفت خام و پلاستیک خط تولید هاسبرو بسیار محدود شده بود تا جایی که علی رقم سود آوری بدهی سنگینی حدود 2.5 میلیون دلار برجای گذاشت. در همان سال این کمپانی امتیاز شخصیت های کارتونی Peanuts را کسب کرد ولی به دلیل قدرت خرید پایین مردم هیئت مدیره به طور موقت پرداخت سود سهام را متوقف کرد. این تصمیمات بر روی شرکت های تابعه هم اثر منفی گذاشت و نهایتا هاسبرو در سال 1980، Empire Pencil را که بزرگترین سازنده مداد در این کشور بود ،از دست داد. پیشنهاد می شود از انواع بازی فکری بانک بازی دیدن فرمایید.

مدیران کمپانی hasbro

دو تن از مدیران کمپانی هاسبرو… الن هسنفلد (سمت راست) و استفان هسنفلد (سمت چپ)

بین سالهای 1978 و 1981،استفان هسنفلد (Stephen David Hassenfeld) خط تولید هاسبرو را به یک سوم و محصولات جدید آن را به نصف کاهش داد. هاسبرو روی اسباب بازی های ساده و کم هزینه و قدیمی تر مانند آقای کله سیب زمینی تمرکز کرد. بنابراین هسبرو از میدان بازی های الکترونیکی که در اوایل دهه 1980 شلوغ شده بود، جا ماند.

پیوند هاسبرو و مونوپولی

خط تولید هاسبرو برای بازی مونوپولی

با پیگیری و ممارست هیئت مدیره و کارشناسان، این کمپانی بزرگ بالاخره از زیر بار بدهی ها قد علم کرد و با خریدن امتیاز شخصیت های کارتونی معروف توانست تولیدات خود را با قیمت های دو برابری خارج از مرزهای آمریکا به فروش رساند. این افزایش فروش بین المللی از 268 میلیون دلار در سال 1985 به 433 میلیون دلار در سال 1988 رسید.

هاسبرو همچنان به کشورگشایی خود ادامه می داد و سهام و امتیازات شرکت های اسباب بازی ورشکسته در دنیا را می خرید. در 1989 هاسبرو دو خط تولید اسباب بازی درآمستردادم را به قیمت 21 میلیون دلار خرید. در همان سال استفان هاسنفلد در گذشت. در حالی که در طول مدت مدیرعاملیش  از سال 1984 فروش 104 میلیون دلاری را به بیش از 1.4 میلیارد دلار در سال 1989 افزایش داده بود.

با جانشینی آلن به جای استفان، هاسبرو کمپانی برادران پارکر را با قیمت 486 میلیون دلار خریداری کرد. و این نقطه ی پیوند هاسبرو با بازی معروف و جهانی مونوپولی بود. آلن تصمیم گرفت تا هاسبرو را در خارج از کشور با واحدهای جدید در یونان، مجارستان و مکزیک گسترش دهد. در سال 1995 بخش تکنولوژی کمپانی هاسبرو بازی مونوپولی را روی CD-ROM منتشر کرد و از آن زمان وارد دنیای بازی های دیجیتال نیز شد.

آلن هسنفلد مدیرعامل شرکت هاسبرو

قرن جدید با پیشتازی هاسبرو در ادغام شرکت های اسباب بازی و کسب مجوز های شخصیت های کارتونی و اضافه کردن خطوط تولید اسباب بازی های پرطرفدار شروع شد. در سال 2013، Hasbro قرارداد خود را برای تولید اسباب بازی های Marvel Comics و Star Wars حداقل تا سال 2020 تمدید کرد. همچنین در سال 2015 برای تولید بازی های رومیزی و بردگیم های خود در کارخانه East Longmeadow قرارداد 5 ساله با Cartamundi را امضا کرد.

با اضافه کردن دو خط تولید رقابتی هم اکنون هاسبرو بزرگترین تولید کننده ی اسباب بازی در دنیاست که صدها عنوان اسباب بازی، فیگور و بازی های دورهمی تولید می کند. در ادامه به معرفی تعدادی از معروف ترین بازی های این کمپانی معروف در ایران می پردازیم. پیشنهاد می شود از انواع اسباب بازی ساختنی بانک بازی دیدن فرمایید.

پرطرفدارترین بازی های هاسبرو

انتخاب چند بازی از میان عناوین بی شمار محصولات هسبرو کار دشواریست. تاکنون بازی های زیادی از نولیدات این کمپانی در فروش رکوردشکنی کرده اند و در سراسر جهان طرفداران پر و پا قرصی دارند. با این حال از میان این بازی ها بعضی عناوین در کشور ما محبوبیت بیشتری دارند و اکثر علاقمندان دنیای بازی ها با آن ها آشنا هستند. در اینجا به معرفی کوتاه این بازی ها می پردازیم.

بازی رومیزی ریسک (RISK)

بازی ریسک هاسبرو

بازی ریسک، یک بردگیم بسیار طولانی است و اتمام آن به چندین ساعت و حتی در مواقعی چندین روز زمان نیاز دارد. این بازی توسط آلبرت لاموریس، فیلم‌ساز فرانسوی و برنده ی جایزه ی اسکار در سال ۱۹۵۷ طراحی شد و نسخه های بسیار متنوعی از آن کماکان توسط شرکت هاسبرو تولید می شود.

بازی ریسک یک بازی استراتژیک چند نفره است که هدف اصلی بازیکنان در آن سلطه برجهان است. این بازی دو سال بعد از طراحی، توسط برادران پارکر خریداری شد و انتشار یافت که اکنون با پیوستن این شرکت به عنوان زیر مجموعه ی شرکت هاسبرو از تولیدات این کمپانی محسوب می شود.  از انواع بازی رومیزی کودک دیدن فرمایید.

مونوپولی (Monopoly)

بازی مونوپولی hasbro

بازی مونوپولی یک بازی بر مبنای فعالیت های اقتصادیست که توسط برادران پارکر تولید شد و بعدها در سال 1989 این مجموعه به کمپانی هاسبرو پیوست. بازی مونوپولی یک بازی سرمایه داری با هدف تقسیم مساوی منابع مالی است و در نسخه های بسیار متنوعی تولید شده است. مونوپولی کلاسیک، مونوپولی جونیور که مخصوص کودمان تولید شده است و نسخه ی مونوپولی الکترونیک که در کشور ما به مونوپولی کارت خوان دار نیز معروف است از جمله نسخه های معروف این بازی هستند.
این بازی معمولا بین دو تا چهار بازیکن انجام می شود. در بعضی ار نسخه ها مانند مونوپولی جونیور که گیم پلی ساده تری دارد بازیکنان می توانند بالای پنج سال باشند اما در بعضی نسخه های دیگر جذابیت هایی مانند کارت های اعتباری اضافه شده که روند بازی را سرعت بخشیده و بازی را پیچیده تر و هیجان انگیزتر کرده است.

بازی خانوادگی و خنده دار Pie face

بازی هسبرو مدل pie face

برای گذراندن ساعاتی لذت بخش در کانون خانواده سراغ بازی !pie face بیایید. این بازی به یک آدم جسور و اهل ریسک نیاز دارد که برای خنداندن بقیه یک صورت خامه ای را به جان بخرد. امروزه با تغییر سبک زندگی و افزایش ساعت های در خانه بودن کودکان، نیاز یه تفریحات آپارتمانی افزایش یافته. pie face یک بازی هیجان انگیز دورهمی و خانوادگیست که می تواند لحظات بسیار شادی را برای جمع خانوادگی تان فراهم کند.

جنگا (Jenga) یا برج هیجان

بازی جنگا هسبرو jenga hasbro

هنوز هم بعضی از بازی های دورهمی چنان طرفدارانی در دنیا پیدا می کنند که در رقابت سخت از بازی های دیجیتال پیشی می گیرند. بازی جنگا یکی از این بازی های دورهمی تمرکزی است که در تمام دنیا طرفداران بسیار زیادی دارد. این بازی که از 54 بلوک چوبی تشکیل شده است که باید توسط بازیکنان روی هم چیده شوند برون این که برج فرو بریزد. مبدع این بازی خانمی به نام Leslie Scott و اهل سومالی بوده است، جنگا از کلمه Kujenga به معنی ساختن گرفته شده است.

در ۱۹۸۴ یک کارآفرین آمریکایی به ‌نام روبرت گریبلر پیشنهاد سرمایه گذاری و پخش این محصول موفق را در کانادا به اسکات داد. روبرت، در اپریل ۱۹۸۵ حق انتشار و حقوق معنوی تولید و پخش جنگا در آمریکا و کانادا را گرفت و درهمان سال همین مجوز را از اسکات برای کل دنیا دریافت کرد.
در سال ۱۹۸۷ شرکت هاسبرو کلیه حقوق مربوط به جنگا را مال خود کرد و صاحب اصلی برند جنگا شد. پیشنهاد می شود درباره بهترین بازی های رومیزی خانوادگی بخوانید.

کشتی جنگی (Battleship)

بازی Battleship شرکت هاسبرو

این بازی در زمان جنگ جهانی اول به‌ عنوان یک بازی ساده با کاغذ و مداد طراحی شد. Battleship حول دو محور حدس و استراتژی می‌چرخد. این بازی در سال ۱۹۷۹ به‌عنوان بازی کامپیوتری طراحی شد و بخشی از استراتژی توسعه‌ بازی‌های ویدئویی بود. در سال ۲۰۱۲، یک فیلم علمی-تخیلی بر اساس همین بازی ساخته شد. این بازی، نیازمند جهت یابی دقیق، توجه و به‌ خاطر سپردن جزئیات و تفکر استنتاجی است که به بازیکنان کمک می‌کند تا بر اساس اطلاعات قبلی بتوانند حدس بهتری بزنند.

سخن پایانی

یکی از بزرگترین تولیدکنندگان اسباب بازی دنیا کمپانی هاسبرو است که مالکیت برندهای اسباب بازی دیگری همچون آقای کله سیب زمینی، جی آی جو، ترانسفورمرز، مارول و پوکمون را در اختیار دارد. علاوه بر اسباب بازی، کمپانی های بازی های فکری هاسبرو یعنی میلتون بردلی و برادران پارکر هم خطوط تولید بزرگی از بازی های فکری مانند کشتی جنگی، سرنخ، مونوپولی و ریسک دارند.
از دهه هشتاد تابحال هاسبرو کمپانی های اسباب بازی سازی زیادی خریده است و بیشتر بازی ها و مجسمه ها و عروسک های آن برای دهه بعدی موفقیت این کمپانی را تضمین می کنند.

شما چقدر با اسباب بازی های این شرکت بزرگ آشنایی دارید؟ اگر تجربه ای از بازی با محصولات Hasbro را دارید در بخش نظرات برای ما بنویسید و این مطلب را برای طرفداران این کمپانی بفرستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *