مقالات بازی و آموزش

معرفی 7 بازی برای افزایش دقت و تمرکز کودکان | بازی های تمرکزی

تقویت دقت و تمرکز کودکان از طریق بازی

بازی فعالیتی طبیعی، لذت بخش و شگفت انگیز است و  وسیله ای است برای بروز احساسات، برقراری روابط ، توصیف کردن تجربیات و آشکار کردن آرزوها. کودک در بازی نیازهای حسی – حرکتی خود را برآورده می سازد و انرژی غنی شده در درون خویش را به گونه ای تخلیه می نماید که نه تنها باعث آرامش روحی او شده بلکه باعث پویایی رفتارش نیز می شود. حال در صورتی که این انرژی امکان بروز نیابد احتمالا به اضطراب، افسردگی و پرتحرکی تبدیل می شود که از نمونه های آشکار ابتدایی آن این است که والدین با عدم دقت و تمرکز کودک مواجه می شوند. در این مقاله قصد داریم به معرفی بازی هایی برای افزایش دقت و تمرکز کودکان بپردازیم زیرا اعتقاد داریم که می توان از طریق بازی هایی که با ساختار ذهنی کودک سازگار هستند به حل مسائل و مشکلات کودکان پرداخت.

 بازی معجزه ی رابطه با کودک است. برای بازی کردن با کودکتان نیازی به دانش پیچیده ندارید فقط کافیست به اندازه ی کودک از بازی کردن لذت ببرید. قبل از اینکه بازی های معرفی شده را بخوانید به این نکته توجه کنید که انتخاب بازی ها باید کاملا متناسب با رده سنی کودک باشد و توقع های غیرواقعی از کودک اثرات بدی برجای می گذارد.

بازی همانند عشق است همه می دانند چیست اما کسی نمی تواند آن را تشریح کند.

"چنس/1979" 

بازی های افزایش دقت و تمرکز کودکان

1. توپ های رنگی داخل سبد

بازی های ساده افزایش دقت و تمرکز

یکی از بازی های تمرکزی برای کودکان، بازی تمرکز با توپ است. برای سنین دو تا سه سال بازی هایی که ترکیبی از حرکت و هیجان هستند انتخاب خوبی محسوب می شوند. می توانید تعدادی توپ رنگی و سبد های همرنگ انتخاب کنید (برای این منظور توپ های استخری گزینه های خوبی هستند) از کودک بخواهید هر توپ را در سبد همرنگ خودش بیاندازد. این فعالیت را می توانید با هر شی رنگی یا حتی لباس ها و جوراب های کودک نیز انجام دهید. از انواع بازی فکری بانک بازی دیدن فرمایید.

2. اجسام کوچک و بزرگ

بازی افزایش توجه و تمرکز کودک

یکی دیگر از فعالیت های کودکان دو-سه ساله مرتب کردن اجسام براساس اندازه و از کوچک به بزرگ است. برای این بازی می توانید از حلقه های رنگی در سایز های مختلف، نخ های رنگی کوتاه بلند، آجره های کوچک و بزرگ و هر چیزی که در دسترس دارید استفاده کنید فقط در نظر داشته باشید که سایز اشیا خیلی نزدیک به هم نباشد که باعث سردرگمی کودک شود. بازی اجسام کوچک و بزرگ هم یک بازی تمرکزی برای کودکان می باشد که می تواند مدت طولانی هم با آن سرگرم شود. از انواع بازی آموزشی بانک بازی دیدن فرمایید.

3. پازل ها

افزایش دقت و تمرکز کودک با پازل

در این قسمت از بازی های تمرکزی برای کودکان پیش دبستانی میرسیم به جورچین پازل . بر طبق رده بندی سنی از هجده ماهگی می توانید پازل ها و قطعات جایگذاری را در اختیار کودک قرار دهید. در سنین پایین پازل های تک قطعه با اشکال حیوانات یا میوه ها ترجیحا با جنس چوب و رنگ های خوراکی انتخاب های خوبی هستند. هرچه سن کودک بیشتر می شود می توانید پازل هایی با قطعات بیشتر و پیچیده تر در اختیار کودک قرار دهید. پازل ها از جمله بازی های تقویت کننده ی دقت و تمرکز هستند و در همه ی سنین جذابیت های خودشان را دارند فقط باید از ابتدا، به تدریج و متناسب با توانایی کودک انتخاب شوند. پیشنهاد می شود مقاله پازل برای کودکان را بخوانید.

4. مسیرهای پیچ در پیچ

افزایش تمرکز کودک از طریق بازی

یکی دیگر از بازی هایی برای افزایش دقت و تمرکز در کودکان در سنین سه چهار سال ماز ها یا همان مسیرهای پیچ در پیچ هستند. می توانید از الگوهای ساده شروع کنید و از کودک بخواهید که از داخل راهروهایی که روی کاغذ رسم کرده اید مثلا موش را به خانه اش برساند. کتاب های ماز و حتی بازی های ماز آهنربایی هم به صورت آماده در بازار موجود است که هر یک به جای خود می تواند جذابیت داشته باشد. پیشنهاد می شود درباره بازی با کودکان پیش دبستانی بخوانید.

5. بازی های سرعت عمل

بازی های تمرکزی و افزایش سرعت عمل

هر چه سن کودک افزایش می یابد برای شرکت در بازی های دسته جمعی توانایی بیشتری کسب می کند. بازی هایی نظیر مجسمه بازی که در آن با قطع شدن صدای موزیک بازیکنان باید در هر حالتی که هستند ساکن بمانند یا بازی هایی مانند حلقه ی پرتاب و مدل های مشابه دیگر، برخی از بازی های فکری مانند بازی های کارتی کودک دو یا چند نفره که مبتنی بر دقت و سرعت عمل هستند مانند بازی تیزبین، کاپوچین، گلوبز یا دکتر اکتشاف از جمله بازی هایی هستند که برای سنین پنج سال به بالا می توانند باعث افزایش دقت و تمرکز کودک شوند. از انواع بازی رومیزی کودک دیدن فرمایید.

6. بازی های الگوخوانی

بازی های تمرکزی الگوخوانی

از دیگر بازی های تمرکزی برای کودکان پیش دبستانی می توان به بازی های الگوخوانی اشاره کرد. تشخیص الگوهای رنگی و عددی از مهارت های بچه های پیش از دبستان است. با استفاده از اشیا رنگی و کاغذ های الگو و کمی خلاقیت می توانید در خانه وسایل کمک آموزشی برای کسب این مهارت فراهم کنید یا از نمونه های مشابه که شرکت های مختلف تولید کرده اند استفاده نمایید. بازی هایی نظیر میله و مهره یا پایه شمارش و بازی های ساختنی ای که دارای طرح و نقشه مشخصی برای ساخت هستند به این منظور طراحی و تولید شده اند، این بازی ها باعث افزایش دقت و تمرکز کودکان می شوند.

7. بازی های ترکیبی

بازی های تقویت کننده ی دقت و تمرکز

بازی هایی که همزمان به دو یا چند مهارت نیاز دارند نیز باعث افزایش دقت و تمرکز می شوند. به طور مثال بازی فکری لگو و نمونه های مشابه آن همزمان به مهارت های الگوخوانی، دقت و تمرکز و حل مساله نیاز دارند و برای سنین بالای 5 سال تا بزرگسال جالب و هیجان انگیز هستند. این بازی های چند منظوره با هماهنگ کردن نیمرکه های چپ و راست باعث افزایش دقت و تمرکز در کودکان می شوند.

درصورتی که در سنین پیش از دبستان با صرف وقت کافی و تکنیک های تشویق در آموزش هنوز با مساله ی کمبود دقت و تمرکز کودکتان مواجه بودید پیشنهاد ما این است که حتما به مشاور یادگیری مراجعه کنید. پیشنهاد می شود درباره فواید پازل بخوانید.

سخن پایانی

در دنیای امروز که زندگی انسان کاملا تحت تاثیر رسانه های دیجیتال و بازی های کامپیوتری قرار گرفته است، حجم زیاد دریافت اطلاعات بدون بازخورد باعث از بین رفتن دقت و تمرکز به خصوص در کودکان می شود.

اما از آنجایی که بهترین راه برای تعامل با کودکان از طریق بازی است ما در این مقاله سعی کردیم بازی های تمرکزی برای کودکان معرفی کنیم که بتواند راهگشای شما در بهبود دقت و تمرکز کودکانتان باشد.

منتظر نظرات شما در بخش دیدگاه ها هستیم و اگر دوستی دارید که به دنبال افزایش توجه و تمرکز کودک خود است یا بدنبال بازی های تمرکزی برای کودکان پیش دبستانی است از طربق  لینک های زیر این مطلب را با او سهیم شوید. و در آخر نظران و پیشنهادات خود را پیرامون بازی برای افزایش تمرکز کودک سه ساله با ما به اشتراک بگذارید. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره بهترین اسباب بازی فروشی قم را بخوانید.

برخی از سوالات رایج:

بازی های تمرکزی برای کودکان پیش دبستانی چه پیشنهاداتی می شود؟

بازی هدف گیری، بازی لی لی و گردو شکستن، بازی کتاب روی سر، بازی های تعادلی، بازی مارپیچ کتاب ها و …

چه بازی هایی برای افزایش دقت و تمرکز در کودکان مفید است؟

توپ های رنگی داخل سبد، اجسام کوچک و بزرگ، پازل ها ، مسیرهای پیچ در پیچ، بازی های سرعت عمل، بازی های الگوخوانی، بازی های ترکیبی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *