مقالات بازی و آموزش

فواید اسباب بازی های چوبی برای کودکان

مزیت اسباب بازی چوبی

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

بی شک یکی از مهم ترین دغدغه های والدین انتخاب بهترین نوع اسباب بازی برای کودکشان است. برای والدین مهم است که اسباب بازی که کودک با آن بازی می کند ایمن، کارآمد، زیبا و الهام بخش باشد و از طرفی کودک بتواند زمان نسبتا زیادی با آن بازی کند به عبارت دیگر، هم بادوام و هم سرگرم کننده باشد. در این نوشتار قصد داریم فواید اسباب بازی های چوبی را بیان کنیم و بررسی کنیم که چرا اسباب بازی های چوبی برای کودکان بهترند. با انواع مزیت اسباب بازی چوبی همراه ما باشید. پیش از شروع اگر قصد هدیه دادن یک اسباب بازی چوبی مفید به کودک خود هستید حتما سری به صفحه ی خرید هدیه تولد بزنید و با بهترین بازی های چوبی مناسب هدیه به هر سنی آشنا شوید.

فواید و مزیت اسباب بازی چوبی

اسباب بازی ها بیشترین ساعات روز کودکان را به خود مشغول می کنند و به همین جهت تاثیر بسیار زیادی بر روح و روان و جسم کودکان دارند. از این روی استفاده از مواد اولیه و جنس این وسایل بازی و سرگرمی بسیار پر اهمیت است. در این بخش تصمیم داریم به بررسی مهمترین مزایای اسباب بازی های چوبی بپردازیم.

استحکام و ماندگاری

چرا اسباب بازی های چوبی بهترند

اسباب بازی های چوبی در مقایسه با اسباب بازی های پلاستیکی یا فلزی بسیار پایدارتر و مقاوم تر هستند. این اسباب بازی ها به راحتی نمی شکنند. در واقع ازبین بردن یک اسباب بازی چوبی به چیزی بیشتر از توان کودک نیاز دارد زیرا چوب ذاتا محکم و مقاوم است.

شاید یکی از دلایل مقاومت اسباب بازی های چوبی دست ساز بودن اکثر آن ها باشد. این امر باعث می شود این اسباب بازی ها از درجه ی کیفیت بالایی برخوردار باشند و استحکام و ماندگاری آن ها افزایش می یابد. کافیست تا کمی در نگهداری آن ها دقت شود تا به یک میراث خانوادگی تبدیل شوند و از پدر و مادر به بچه و نوه هایشان برسند.

علاوه بر این اسباب بازی های چوبی نه تنها مقاوم هستند بلکه ایمن تر هم هستند. بیشتر این اسباب بازی ها فاقد لبه های تیز یا قطعات کوچک هستند و رنگ های طبیعی یا غیر سمی دارند و  بازی کردن با آن ها برای کودکان بی خطر است زیرا به راحتی می شود کودک را در مقابل بلعیدن قطعات ریز محافظت کرد.

جایگزین محیط های طبیعی

مزایای اسباب بازی های چوبی

کمتر کسی را می توان یافت که از لمس بافت طبیعی چوب و بوی خوش آن لذت نبرد. کارکردن و بازی کردن در محیط های طبیعی همیشه یکی از انتخاب های انسان بوده است. تا همین چند سال پیش هم هنوز کودکان زمان نسبتا زیادی از روز را به بازی در محیط های طبیعی می پرداختند اما رفته رفته با افزایش شهرنشینی وزندگی آپارتمانی این امکان کمتر و کمتر شد. بی شک یکی از مهمترین فواید اسباب بازی های چوبی این است که در عصر پلاستیک و آهن باعث حفظ ارتباط انسان با طبیعت می شوند. پیشنهاد می شود از انواع اسباب بازی فکری بانک بازی دیدن فرمایید.

پرورش دهنده ی خلاقیت

پرورش خلاقیت با اسباب بازی های چوبی

اسباب بازی های چوبی ساده هستند. در این دسته بازی ها از موزیک و چراغ های چشمک زن که کودک را میخکوب می کند خبری نیست. در اصل کودک به جای اینکه تمام حواسش صرف صداها و افکت های اسباب بازی شود با استفاده از نیروی تخیل خود بازی می کند.

یکی از مهمترین فواید اسباب بازی های چوبی این است که همراه با کودک رشد می کنند. شکل های ساده و بنیادی آن ها باعث می شود که کودک بتواند متناسب با سنش و به روش خودش با آن ها بازی کند. به همین دلیل بر خلاف اسباب بازی های دیگر که محدوده ی سنی مشخص دارند، در بازی با اسباب بازی های چوبی کودک هر چه توانایی و درک محیطی بیشتری پیدا می کند بهتر و متنوع تر می تواند با اسباب بازی هایش بازی کند.

استفاده از نیروی تخیل در این این سبک بازی ها به رشد خلاقیت، رشد عاطفی و اجتماعی و همین طور رشد کلامی کودک کمک می کند. در بازی های خلاق مهارت های حل مساله و تفکر نیز درکودکان تقویت می شود. پیشنهاد می شود درباره پرورش خلاقیت در کودکان بخوانید.

دوستدار محیط زیست

مزیت بازیافت پذیری اسباب بازی های چوبی

از دیگر مزیت اسباب بازی چوبی کمک به حفظ محیط زیست می باشد. آیا شما یک خانواده ی دوستدار محیط زیست می خواهید؟ بسیار خب از اسباب بازی های کودکتان شروع کنید! و همزمان در طول بازی به کودکتان بیاموزید که در مقابل حفظ محیط زیست همه ی ما مسئولیم.

بیشتر اسباب بازی های چوبی با استفاده از چوب جنگل های پایدار و درختان با رشد سریع تولید می شوند. اگر می خواهید مطمئن باشید که یک اسباب بازی چوبی با روشهای استثماری یا مواد جنگل های بارانی ساخته نشده است، باید از FSC (شورای نظارت بر جنگل) استفاده کنید. FSC اقدام به ارتقاء و تضمین كشت مسئولانه، اقتصادی و سازگار با محیط زیست جنگل ها می كند.

از طرفی اسباب بازی های چوبی وقتی از چرخه خارج می شوند نیز برای محیط زیست بی خطر هستند و به راحتی قابلیت تبدیل و برگشت به چرخه ی طبیعت را دارند. استفاده از رنگ های غیرسمی و مواد فاقد جیوه، سرب و کادمیم باعث سلامت کودکان و حفظ محیط زیست از آلاینده ها می شوند. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره بهترین اسباب بازی فروشی قم را بخوانید.

رشد مهارت های حرکتی

رشد مهارت های حرکتی با اسباب بازی های چوبی

فرقی نمی کند که این مهارت های حرکتی شامل هماهنگی جمعی، تصمیم گیری و انعطاف پذیری باشد و یا تعادل و هماهنگی عضلات خود فرد، اسباب بازی های چوبی می توانند به کودک شما در همه آن ها کمک کنند! کودک شما بازی می کند، سرگرم می شود و چیزهایی را می آموزد که برای رشد فکری او  مهم است.

به عنوان مثال وقتی کودک با بلوک های چوبی بازی می کند باید تلاش کند تا آن ها را به گونه ای روی هم قرار دهد که برجی که می سازد به سرعت خراب نشود. این تلاش مهارت های حرکتی را درکودک تقویت می کند و باعث هماهنگی عضلات می شود.

حتی بازی کردن با ماشین های چوبی هم اثر مشابهی دارد. زیرا چنین اسباب بازی هایی از نمونه ی مشابه پلاستیکی شان وزن بیشتری دارند و کودک باید تلاش بیشتری کند تا چرخ های آن ها بچرخند و بتوانند حرکت کنند. کودک در طی بازی با این وسایل می تواند ارتباط بین هماهنگی عضلات و قدرت را درک کند. کودک شما یاد خواهد گرفت که باید از فشار و انرژی مناسب استفاده کند تا ماشین اسباب بازی راه بیافتد و با سرعت دلخواه حرکت کند. پیشنهاد می شود از انواع اسباب بازی ساختنی بانک بازی دیدن فرمایید.

شادی و سلامت روان

تاثیر اسباب بازی های چوبی بر سلامت روان

این روزها، بسیاری ازکودکان ساعت های زیادی را با تبلت و تلفن های هوشمند خود می گذرانند و یا جلوی رایانه شخصی شان می نشینند. این مساله نه تنها ذهن آن ها را خسته اعصاب آنها را بیش ازحد تحریک می کند بلکه باعث نوسنات خلقی زیادی می شود که بسیاری از والدین می توانند یک رمان کامل از این کج خلقی ها بنویسند!

این در حالیست که کارکردن با چوب سبب افزایش انرژی مثبت می شود. بازی های خلاق و تعاملی با اسباب بازی های ساخته شده از چوب باعث آرامش و خوشحالی بچه ها می شود. کودک می تواند زمان زیادی را در آرامش به انجام فعالیت های خلاق با سازه های چوبی بپردازد بدون اینکه جلوه های نوری یا صداهای آزاردهنده ذهن او را به چالش بکشند. جهت خرید و مشاهده انواع بازی فکری لگو کلیک کنید.

مقرون به صرفه بودن

بازی با اسباب بازی چوبی

اسباب بازی های چوبی برای اقتصاد خانواده ارزان تر تمام می شوند. چرا تعجب می کنید؟ به طور متوسط هر اسباب بازی چوبی عمری ده برابر نمونه ی پلاستیکی اش دارد! بنابراین از نظر اقتصادی به صرفه تر است که به جای اینکه ده بار یک اسباب بازی پلاستیکی را بخرید، یک بار نمونه ی چوبی اش را بخرید و یک دهه از آن استفاده کنید. یعنی قیمت بالاتر در طولانی مدت ارزشش را دارد!

اسباب بازی های چوبی علاوه بر اینکه از نظر اقتصادی به صرفه هستند به اعصاب شما هم استراحت می دهند. در واقع اسباب بازی های پرسر و صدای پلاستیکی یا فلزی با آهنگ های تکراری و جلوه های صوتی حتی والدین آرام را هم پریشان می کنند. اما بازی های چوبی می تواند یک محیط آرامش بخش و ساکت ایجاد کند که دقت و تمرکز کودک در آن حفظ می شود. پیشنهاد می شود درباره بهترین بازی های رومیزی خانوادگی بخوانید.

ظاهر زیبا و دوست داشتنی

کیفیت و زیبایی اسباب بازی های چوبی

خوب، شاید این یک اولویت بزرگ نباشد. اما ظاهر زیبای یک اسباب بازی تأثیرات جانبی خوبی دارد! اسباب بازی های چوبی شخصیت دارند به این مفهوم که کودک می تواند با تصویرسازی و تخیل خود به آن ها جان ببخشد و در طی بازی کردن با آن ها تعامل برقرار کند. این حس دوستی باعث می شود که کودک دلتنگ اسباب بازی هایش شود و در مقابل نگهداری از آنها احساس مسئولیت کند. پیشنهاد می شود درباره مهارت حل مسئله در کودکان بخوانید.

علاوه براین، اسباب بازی های چوبی درهر فضای خانه به خوبی جا می گیرند. شما ترجیح می دهید چند بلوک چوبی در اتاق نشیمن خود داشته باشید یا یک اسباب بازی چشمک زن پرسر و صدا؟

جمع بندی

بازی های چوبی مزایای بسیاری دارند. مهمتر از همه اینکه می توانند چیزهای زیادی را به کودکان شما بیاموزند که سایر اسباب بازی ها به سادگی نمی توانند. این اسباب بازی ها به تازگی مورد استقبال زیادی قرار گرفته اند، آنها می توانند کودک شما را به مدت طولانی سرگرم نگه دارند و همزمان مفاهیم مهمی را به آن ها آموزش دهند.

در این مقاله سعی کردیم مهمترین دلایلی که باعث می شود اسباب بازی های چوبی به سایر اسباب بازی های کودکان برتری داشته باشند را برای شما بیان کنیم. حال برای ما بگویید شما کدامیک را ترجیح می دهید؟ آیا در انتخاب اسباب بازی برای کودکتان به جنس آن نیز توجه می کنید؟

برخی از سوالات رایج:

چرا اسباب بازی های چوبی برای کودکان بهترند؟

اسباب بازی های چوبی در مقایسه با اسباب بازی های پلاستیکی یا فلزی بسیار پایدارتر و مقاوم تر هستند. این اسباب بازی ها به راحتی نمی شکنند. اسباب بازی های چوبی نه تنها مقاوم هستند بلکه ایمن تر هم هستند. بیشتر این اسباب بازی ها فاقد لبه های تیز یا قطعات کوچک هستند و رنگ های طبیعی یا غیر سمی دارند و بازی کردن با آن ها برای کودکان بی خطر است.

فواید اسباب بازی های چوبی در رشد کودک کدام اند؟

اسباب بازی های چوبی با ظاهر زیبا و دوست داشتنی باعث پرورش خلاقیت کودکان می شوند و در آموزش حفظ محیط زیست به کودکان بسیار عالی هستند.

3 دیدگاه در “فواید اسباب بازی های چوبی برای کودکان

  1. هاجر گفت:

    سلام..ممنون برای نوشته خوبتون..اسباب بازی های چوبی قطعا جزء بهترین ها هستن …به نظرم اما تنها مشکل بعضی از نمونه ها اینه ک با شستشو رطوبت اسباب بازی دیر خشک میشه که اصولا برای پلاستیکی ها این مشکل نیست …

    1. شهره یوسفی گفت:

      ممنون از شما. به نکته ی مهمی اشاره کردید. در واقع چوب به دلیل خاصیت ضد باکتریایی طبیعی که دارد نیازی به غوطه ور شدن در آب ندارد و کافیست که برای تمیز کردن اسباب بازی های چوبی کودکان یک پارچه را با گرم مرطوب کنید و روی سطوح مورد نظر بکشید. متخلخل بودن بافت چوب باعث می شود که در صورت غوطه ور شدن در آب دچار تورم و تغییر شکل شود. حتما یک مطلب درباره ی چگونگی تمیز کردن اسباب بازی های کودکان خواهیم نوشت.

      1. هاجر گفت:

        ممنون که به این نکات ریز هم توجه میکنید..این یعنی این که من میتونم بیشتر از قبل بهتون اعتماد کنم..

        1. شهره یوسفی گفت:

          سپاس از همراهی شما.اعتماد شما سرمایه ماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *