مقالات بازی و آموزش

+12 فواید بازی های فکری + اهمیت و تاثیرات روحی بازی های فکری

فواید بازی های فکری برای کودکان و بزرگسالان

آیا تا به حال به این سوال فکر کرده اید که فواید بازی فکری برای کودکان چیست؟ حتما برای شما هم پیش آمده که وقتی به اسباب بازی فروشی سر می زنید با عناوین متعدد بازی های فکری آموزشی مواجه شوید و شاید در مقابل توضیحات فروشنده با خودتان فکر کرده اید که اصلا چرا باید بازی فکری بچه ها بخریم؟ با وجود اینکه این محصولات از نظر محتوای آموزشی بسیار متنوع هستند، اما باید دید که آیا بازی های فکری می توانند بر پیشرفت کودکان در زمینه های مختلف اثرگذار باشند؟ در این مقاله سعی داریم اهمیت بازی های فکری را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم. همچنین در مقاله راهنمای خرید بازی فکری به طور جامع به بررسی بازی های فکری مناسب هر سن پرداخته ایم که پیشنهاد میکنیم پس از مطالعه این نوشته به آن سر بزنید. با ما همراه باشید…

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

پرفروش ترین بازی های فکری

فواید بازی های فکری بر رشد ذهنی کودک

اثرات بازی های فکری بر رشد ذهنی کودکان

1. تقویت قوای ذهنی با ایجاد هماهنگی بین چشم و دست

در سنین نوپایی کودکان نیازمند فعالیت هایی هستند که بتواند باعث ایجاد هماهنگی بین اعصاب و عضلات بدن شود. تمام بازی هایی که باعث رشد حرکت و تقویت عضلات کودک می شود در دسته ی بازی های فکری مناسب آن سن قرار می گیرد. خرید بازی فکری برای کودکان از همان سنین نوپایی می تواند کودک را در مسیر رشد منظم قرار دهد و کمک کند که والدین یک برنامه ی آموزشی مبتنی بر بازی را انتخاب کنند.

2. آموزش عمیق و ماندگار مفاهیم درسی به دانش آموزان

امروزه سیستم های برتر آموزشی دنیا به سمت آموزش مبتنی بر بازی حرکت کرده اند و مفاهیم درسی را با انواع ابزار های کمک آموزشی به دانش آموزان می آموزند. متاسفانه مدارس ما به دلیل تراکم زیاد دانش آموزان و عدم دانش صحیح در این امر، چندان موفق عمل نمی کنند، پس والدین بهتر است خودشان این خلا را با بازی های فکری، بازی های ساختنی و سرگرمی های آموزشی جبران کنند تا کودک از درس خواندن و آموزش لذت ببرد.

اهمیت بازی های فکری برای دانش آموزان

3. لذت بخش نمودن آموزش برای کودکان

یکی دیگر از فواید بازی های فکری  این است که والدین با استفاده از بازی ها و سرگرمی های آموزشی می توانند به راحتی مفاهیمی مانند شمارش، رنگ ها، جهت ها، اشکال هندسی و مهارت های اساسی را به کودکان خردسال بیآموزند. این مفاهیم در طول بازی بارها و بارها تکرار می شوند و به راحتی در ذهن کودک نقش بسته و در خاطرش می مانند. در بخش بازی فکری کودکان می توانید تعداد زیادی از این بازی ها را پیدا کنید.

4. افزایش خلاقیت و نیروی تخیل در کودکان

خواص استفاده از بازی های فکری

بازی کردن با ابزار های ساده نظیر اسباب بازی لگو یا کیت های متشکل از قطعات ساختنی به همراه پیچ و مهره، به دلیل ایجاد فضایی باز و آزاد برای پیاده کردن تصورات ذهنی، نیروی تخیل کودکان را پرورش می دهد.
بازی های فکری ساختنی باعث می شوند کودکان بتوانند هر آنچه که در دنیای خیال می بینند را به راحتی به واقعیت تبدیل کنند. به همین دلیل یکی از فواید بازی های فکری برای کودکان افزایش خلاقیت  است، این قدرت خلاقیت در بزرگسالی می تواند زمینه ساز اختراعات و اکتشافات مهم و تاثیر گذاری باشد.

اهمیت بازی های فکری در رشد اجتماعی کودک

1. افزایش تعامل با همسالان و کاهش گوشه گیری

اهمیت بازی های فکری در تعاملات میان همسالان

هر چه پیش می رود خانواده ها کم جمعیت تر می شوند یا جمع های کودکان خلوت تر و بی سر و صدا تر می گردد. این امر باعث گوشه گیری کودکان شده و فرایند رشد اجتماعی آنان را کند می کند. بازی های فکری به سبب تعاملی بودنشان باعث می شوند کودک در جمع های کوچک هم بتواند راهی برای برقراری ارتباط با همسالان یا بزرگترها پیدا کند و رشد اجتماعی او را تسریع می کند.

اهمیت بازی های فکری به خصوص در سنین نوجوانی بیشتر مشخص می شود چرا که در این سن نوجوانان نیاز به تعامل سالم با والدین و همسالان دارند و بازی های فکری با استفاده از مکانیسم مشارکت و تخلیه هیجان می توانند این تعامل را به خوبی ایجاد کنند. پیشنهاد می شود از انواع بازی رومیزی دیدن فرمایید.

2. تقویت مهارت های اجتماعی از طریق بازی

اسباب بازی های فکری به واسطه ی قرار دادن کودکان در جمع ، آزمون و خطا، تعامل با همسالان، مذاکره و روحیه تلاشگری را تقویت می کنند. کودک در طی بازی، بارها شکست و پیروزی را تجربه می کند و از هر شکست چیزی می آموزد که در فرایند کسب تجربه روحیه اورا قوی می کند. مسئولیت پذیری یکی دیگر از فواید بازی فکری برای کودکان است که به واسطه ی انتخاب های کودکان در فرآیند بازی تبعاتی را به دنبال دارد و باعث می شود کودک بیاموزد که در طی یک فرآیند هر نتیجه ای که حاصل می شود نتیجه ی انتخاب خود ما در آن مسیر است.

3. جایگزین مناسبی برای بازی های کامپیوتری

در دنیای امروز که با سیطره ی هرچه بیشتر فناوری های دیجیتال و زندگی الکترونیکی مواجه هستیم، کودکان هرچه بیشتر در این بازی ها غرق می شوند و زمان زیادی را به روابط غیر حقیقی در دنیای مجازی می پردازند. این امر در دراز مدت باعث عدم تمرکز، فرار از قرار گرفتن در محیط های اجتماعی حقیقی و گوشه گیری می شود. بازی های فکری محیطی مساعد برای قرار گرفتن در جمع همسالان، یافتن اشتراکات و سلایق و ارتباط های حقیقی و ملموس ایجاد می کند. پیشنهاد می شود از انواع اسباب بازی پسرانه بانک بازی دیدن فرمایید.

اثرات بازی های فکری بر رشد مهارت های اجتماعی در کودکان

4. آموزش اصل همکاری و  فعالیت های گروهی

اثرات بازی های فکری بر روحیه اجتماعی

بر هیچکس پوشیده نیست جامعه ای در مسیر پیشرفت است که اعضای آن توانایی همکاری و پیشبرد اهداف کلی آن جامعه را داشته باشند. بازی های فکری با ایجاد روحیه ی مشارکت و کارگروهی می توانند بهترین راه برای آموزش همکاری و در نظر گرفتن منافع  جمعی به جای منافع شخصی باشند.

امروزه بازی های فکری مشارکتی بخش ویژه ای را در دنیای بازی های دسته جمعی به خودشان اختصاص داده اند و طرفدارهای بسیار دارند. یکی از فواید بازی های فکری دسته جمعی ایجاد تعاملات مثبت و سازنده، تقویت روحیه ی همکاری و مشارکت جمعی و تبادل ایده ها و نظرات است. از انواع بازی آموزشی دیدن فرمایید.

تاثیرات روانی و خانوادگی بازی های فکری

1. تقویت اعتماد به نفس و خودباوری در کودکان

آنچه روحیه ی اعتماد به نفس کودک را تقویت می کند توانستن هاست. والدین با انتخاب بازی های فکری مناسب سن کودک می توانند، توانایی های کودک را تقویت کرده باعث خودباوری در کودک شوند. اهمیت  این دسته بازی ها زمانی معلوم می شود که کودک در برخورد با مسائل مختلف زود نا امید نشده و به دنبال راهی برای حل آن مساله می گردد. تکنیک حل مساله یکی از ویژگی های مهم بازی های فکری آموزشی است که در بسیاری از موقعیت های زندگی می توانیم به کمک آن مسیر رسیدن به هدف را هموار کنیم. پیشنهاد می شود از انواع عروسک پولیشی دیدن فرمایید.

2. افزایش همبستگی و تعاملات مثبت خانوادگی

اثرات بازی های فکری بر روابط خانوادگی

نوع طراحی بسیاری از بازی های فکری به گونه ای است که برای استفاده ی تمام اعضای خانواده مناسبند. انواع بازی خانوادگی هم به اندازه ی کافی جذاب هستند که بزرگترها را هیجان زده کنند و هم به اندازه ی کافی ساده و زود فهم هستند که کوچکترها بتوانند در آن مهارت یابند و با بی رحمی برنده شوند😉

با وجود بازی های رایانه ای و تبلت و موبایل که همیشه در دست اعضای خانواده هستند، پیوستگی عاطفی روز به روز کمرنگ تر می شود. به همین منظور بازی های فکری خانوادگی گزینه های خیلی خوبی برای نگه داشتن محبت و همبستگی اعضای خانواده در بستری شاد و مفرح محسوب می شوند.

شما هم اگر تجربه ای از ترتیب دادن بازی های فکری در جمع خانواده دارید در قسمت دیدگاه ها برای ما بنویسید.

3. کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر آلزایمر در کهنسالی

با افزایش سن و دور شدن از محیط کار، خطر ابتلا به فراموشی و آلزایمر افزایش می یابد. بازی های فکری و عادت به حل معماها می تواند این عوارض را کاهش دهند. طبق تحقیقات پیرامون آلزایمر، حتی کهنسالانی که مبتلا به آلزایمر هستند وقتی به همراه نوه هایشان به بازی می پردازند درصد زیادی بهبودی می یابند. بنابراین می توان گفت یکی از فواید بازی های فکری جگوگیری از آسیب های حافظه بر اثر کهولت سن است.

فواید بازی های فکری برای کهنسالان

4. کاهش استرس و نگرانی های روزمره

طبق مطالعات صورت گرفته بازی های فکری با تاثیری که بر سیستم مغزی دارند، استرس را کاهش داده، به تعادل روانی کمک می کنند و باعث آرامش می شوند. تصور بر این است که این سبک بازی ها امکان فرار از افکار آزاردهنده ی مداومی را که بر زندگی خیلی ها غالب شده است فراهم می کند و از طریق فرایند های ذهنی که نیاز به تمرکز دارند انسان را از دنیای پر اضطراب دو رو بر رهایی می بخشد.

سخن آخر

در دنیای امروز که رقابت برای به دست آوردن موقعیت های اجتماعی به سنین پایین منتقل شده والدین پیوسته در پی این هستند که بتوانند کودکان خود را از سنین خردسالی با توانایی های منحصر به فردی بزرگ کنند تا در آینده کودک بتواند با تکیه بر این توانایی ها از جایگاه خوبی در جامعه برخوردار باشد. استفاده از بازی های فکری و آموزشی یکی از بهترین راه ها برای افزایش توانایی های کودکان و جایگزین مناسبی برای ابزارهای دیجیتال است.

در این نوشتار به اثرات بازی های فکری بر ابعاد مختلف زندگی پرداختیم و دیدیم که چطور بازی های فکری می توانند مهارت ها را تقویت کنند و ابزاری مناسب برای افزایش اعتماد به نفس و رشد اجتماعی و ذهنی کودکان باشند. باید در نظر داشت که این بازی ها راه های خوبی برای برقراری ارتباط با دیگران هستند و با ایجاد هیجان در زندگی، افراد را از روزمرگی ها دور می کنند. پیشنهاد می شود مقاله بازی با کودکان پیش دبستانی را بخوانید.
پس دست به کار شوید، همین حالا اقدام کنید و بازی محبوب خود را پیدا کنید یا اگر بازی خوبی می شناسید که می تواند لحظات لذت بخشی برای جمع های خانوادگی فراهم کند در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

برخی از سوالات رایج:

مهمترین فواید بازی فکری برای کودکان چیست؟

تقویت قوای ذهنی با ایجاد هماهنگی بین چشم و دست، افزایش خلاقیت و نیروی تخیل در کودکان، افزایش تعامل با همسالان و کاهش گوشه گیری، تقویت مهارت های اجتماعی از طریق بازی، آموزش اصل همکاری و فعالیت های گروهی و …

تاثیرات روحی و روانی بازی های فکری کودکان کدام اند؟

بتقویت اعتماد به نفس و خودباوری در کودکان، افزایش همبستگی و تعاملات مثبت خانوادگی، کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر آلزایمر در کهنسالی، کاهش استرس و نگرانی های روزمره و …

5 دیدگاه در “+12 فواید بازی های فکری + اهمیت و تاثیرات روحی بازی های فکری

  1. سارا گفت:

    خیلی خوب و کامل بود. 🌷من چندتا بازی فکری خوب دارم که با دوستام بازی می کنم. یکیشون دستچین هست.

    1. فهیمه گفت:

      سلام
      ممنون از اینکه اینقدر جامع تمام جوانب رو تحلیل کردین👌
      تابحال بیشتر از جنبه رشد ذهنی و سرگرمی مفید، بهش نگاه کرده بودم
      تاثیراتش روی گوشه گیری… آموزش مفاهیم درسی همراه با بازی و بهبود آلزایمر خیلی جالب بود برام🌷

      1. شهره یوسفی گفت:

        خوشحالم که مطلب براتون مفید بوده. در مقالات بعدی باز هم به تاثیرات بازی های فکری در زندگی خواهیم پرداخت.

  2. علی حاجبی گفت:

    سلام
    وقتتون بخیر باشه
    بسیار زیبا و دقیق ابعاد مختلف این موضوع رو شکافته بودید
    ممنون از نویسنده بزرگوار

    1. شهره یوسفی گفت:

      از حسن توجه شما سپاسگزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *