کودک و خانواده

چند راهکار برای زمانیکه از بازی با کودک خود خسته شده اید

والدین از بازی کردن با کودک خود خسته می شوند

یکی از معضلات والدین که ممکن است گاهی با آن روبه رو شوند این است که از بازی کردن با کودک خود خسته می شوند. بدیهی است که همیشه این طور نیست اما در اوایل کودکی زمان هایی وجود دارد که کودکان می خواهند فقط خودشان فرمانده ی بازی باشند. این نوع خاص از بازی به مرور برای والدین ملال آور می شود و کم کم باعث می شود که علاقه به همبازی شدن با کودکان کاهش یابد.

درست است که کودکان شیرینی زندگی هستند اما وقتی مدام توی بازی به شما دیکته کنند که الان باید چه کاری انجام دهید، چه عروسکی را کجا بگذارید، جای کدام حیوان پلاستیکی حرف بزنید یا وانمود کنید که غذا میخورید! کم کم حوصله تان سر می رود و ترجیح می دهید همبازی شدن با کودک را متوقف کنید. اما در این مواقع حس عذاب وجدان به سراغتان می آید و شروع به سرزنش خودتان می کنید و فکر می کنید که شما فقط این احساس را دارید.

در این مقاله می خواهیم به شما بگوییم که تنها نیستید و این یک تجربه ی مشترک بین خیلی از والدین است و راهکارهایی به شما پیشنهاد می دهیم که بتوانید با به کار بستن آن ها این احساس را کنترل کنید به گونه ای که هم بتوانید با کودک خود همبازی شوید و هم خودتان از این لحظات لذت ببرید.

چه کارهایی باید انجام دهید وقتی از بازی با کودکان خود خسته هستید ؟

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

1- به دنبال علایق مشترک بگردید

وقتی از بازی با کودکان خود خسته هستید

زمان هایی پیش می آید که از نشستن کنار بچه ها و بازی کردن با بشقاب و قاشق پلاستیکی یا تماشای رژه ی حیوانات خسته اید اما در همان زمان ها بازی های زیادی وجود دارند که می توانید در کنار یکدیگر از تجربه کردنشان لذت ببرید. در این مواقع حتما یک فعالیت جدید پیشنهاد بدهید.

یکی از بهترین پیشنهاد ها می تواند یک پیاده روی خانوادگی باشد.  یا پیشنهاد آشپزی یا گلکاری. تمام فعالیت های پیشنهادی شما اگر جنبه ی سرگرمی داشته باشند در واقع یک بازی محسوب می شوند.

وقتی هوا برای بیرون رفتن از خانه مطلوب نیست می توانید یک کتاب برای بلندخوانی انتخاب کنید یا یک بازی رومیزی ترتیب دهید. برای بچه های کوچکتر ما بازی تیزبین و بازی قایم موشک را پیشنهاد می کنیم هر دو این بازی ها خیلی ساده هستند اما مدت زمان زیادی می توانند همه ی اعضای خانواده را سرگرم کنند.

در سنین دبستان می توانید به سراغ بازی های رومیزی پیچیده تر بروید بازی هایی مثل کاپوچین یا اجی مجی بوم گزینه های خوبی برای همبازی شدن با بچه ها هستند.

کاردستی و صنایع دستی هم می توانند گزینه های پیشنهادی خوبی باشند. خوبی این بازی ها این است که شما می توانید  از دور نظارت داشته باشید و هرزمانی که دلتان خواست در کنار بچه ها حضور پیدا کنید.

در واقع پیشنهاد می کنم لیستی از فعالیت هایی که می توانید با کودک خود انجام دهید داشته باشید تا در زمان هایی که از بازی با کودک خود خسته شده اید بتوانید پیشنهادهایی برای ارائه داشته باشید.

2- جایگزین پیدا کنید

هنگامی که از بازی با کودکان خود خسته شده اید

هنگامی که از بازی با کودکان خود خسته شده اید ، یکی از دوستان یا اقوام خود را به بازی دعوت کنید. بازی مستقل مهم است و بچه ها باید بتوانند خود را سرگرم کنند اما کودکان بعضی اوقات میل به تعامل با افراد دیگر دارند.

قبل تر درمورد فواید بازی کردن به صورت مستقل یادداشتی منتشر کردیم که پیشنهاد می کنیم آن را بخوانید.

هنگامی که به عنوان یک پدر یا مادر از بازی کردن با کودک خود خسته می شوید می توانیداز کودک دیگری دعوت کنید تا ساعتی را برای بازی به ما ملحق شود. اگر هوشمند باشید برای خودتان دوستی پیدا می کنید که کودکی هم سن بچه شما داشته باشد، دراین مواقع بچه ها با هم بازی می کنند و شما  می توانید با دوست خود گپ بزنید. بازی برد برد!

3- یک شبکه ی دوستی ایجاد کنید

وقتی از بازی با کودکان خود خسته هستید

داشتن شبکه ای از دوستان کمک خیلی بزرگی هم به شما و هم به فرزندتان است. اگر فرزند شما شبکه دوستان ندارد چه کنید؟

اگر برای فرزند خردسال خود شبکه خوبی از دوستان ندارید مثلا هیچ یک از دوستانتان بچه هایی هم سن بچه های شما را ندارند!  راه هایی را که می توانید به وسیله ی آن دوستانی برای کوک خود پیدا کنید در نظر بگیرید.
به کتاب خانه های محلی سر بزنید و بینید زمانی برای داستان گویی یا فعالیت های مناسب کودک شما دارند؟ در ساعت های مختلف به نزدیک ترین پارک سر بزنید تا بتوانید دوست هم سنی برای کودکتان بیابید. یا از باشگاه ها و انجمن های مادران شروع کنید و امکان یافتن یک همبازی در دسترس را بررسی کنید.

شاید همه ی این ایده ها زیاد به نظر برسند ولی هدف این نیست که شما همه ی این راه ها را همزمان امتحان کنید. برای شروع از یکی از آن ها شروع کنید زیرا کودکان هم از داشتن همبازی های متنوع استقبال می کنند.

وقتی والدین بتوانند امکان وقت گذراندن کودکشان و بازی کردن با همسالانش را فراهم کنند فشار همیشه همبازی بودن از دوش شان برداشته می شود پس وقتی که تصمیم بگیرند با کودکشان بازی کنند صبورتر و با حوصله تر خواهند بود.

4- قبل از بازی با فرزندتان شرایط خود را اعلام کنید

از بازی کردن با کودک خود خسته شده اند

یکی از راه هایی که باعث می شود بتوانید از زمان همبازی شدن با کودک نهایت لذت را ببرید این است که ظرفیت های خودتان را بشناسید و بعد متناسب با آن ظرفیت ها شرایط خود را به فرزندتان اعلام کنید. در اینجا چند نمونه از این شرایط را بررسی می کنیم.

  • محدودیت زمانی: به جای اینکه بازی را شروع کنید و میانه ی راه مجبور شوید کودک را ترک کنید و باعث نا امیدی او شوید از همان اول برای بازی محدودیت زمانی اعلام کنید. مثلا به کودک بگویید برای بازی با حیوانات پلاستیکی یا برای خاله بازی مامان یک ربع وقت داره بعدش باید برم کتابم رو بخونم یا غذا بپزم. پس قبل از تمام شدن بازی کودک می داند که شما مدت زمان مشخصی همبازی او هستید بابراین از بازی کردن با شما نا امید نمی شود.
  • انتخاب زمان درست: انتخاب زمان درست هم یکی از ان نکاتی است که خیلی وقت ها به آن توجهی نمی شود. وقتی که کارهای نیمه تمام زیادی دارید مطمئنا نمی توانید با حواس جمع و حضور واقعی در کنارکودک از بازی لذت ببرید و هر چه تلاش بیشتر میکنید کمترموفق می شوید ولی اگر از قبل در برنامه ی هفتگیتان ساعت مشخصی را برای بازی با کودک در نظر گرفته باشید می تواند فشار اضافی را از دوش شما بردارد.وقتی کودک از قبل می داند که مثلا یک ساعت قبل از صرف شام به بازی کردن اختصاص دارد وقتی مشغول آشپزی یا کارهای خانه یا کتاب خواندن هستید از شما تقاضای بازی نمی کند.

جمع بندی

راه هاییی برای والدینی که از بازی کردن با کودک خود خسته شده اند

همبازی شدن با کودک یکی از لذت بخش ترین زمان های حضور والدین است که می تواند سرچشمه ی تعاملات و ارتباط های عاطفی موثری باشد اما ممکن است برای همه ی والدین پیش بیاید که زمان هایی احساس کنند از بازی کردن با کودک خود خسته شده اند. اینجاست که دانستن اینکه در این تجربه تنها نیستند می تواند از فشار روانی و عذاب وجدان آنان کم کند. در این نوشتار به بررسی راهکارهایی پرداختیم تا زمان هایی که از بازی با کودک خود خسته شده اید بتوانید همبازی شدن با کودک را لذت بخش تر کنید و با مدیریت زمان و پیشنهاد دادن بازی های مختلف به یک رابطه ی برد برد دست یابید. شما در این مواقع از چه راهکارهایی استفاده می کنید؟ نظرتون رو در بخش دیدگاه ها حتما برای ما بنویسید. پیشنهاد می شود درباره تشویق کودکان به تنها بازی کردن بخوانید.

2 دیدگاه در “چند راهکار برای زمانیکه از بازی با کودک خود خسته شده اید

  1. مری گفت:

    برای منی که هیچ بچه ی هم سن و سال دخترام تو دور و وری هام نداریم ،راهکار کتابخونه و پارک خیلی مفید بود
    به ذهن خودم نرسیده بود
    ممنون از شما بابت سایت خوبتون

    1. شهره یوسفی گفت:

      خوشحالیم که براتون مفید بوده.ممنون از همراهیتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *