کودک و خانواده

7 روش کاربردی برای تقویت اعتماد به نفس کودکان

روش های تقویت اعتماد به نفس کودکان

تا به حال برایتان پیش آمده که وقتی به عنوان یک تازه وارد به مجلسی وارد می شوید معذب شوید و نتوانید با دیگران به خوبی ارتباط برقرار کنید؟ یا اگر در جشن یا مراسمی از شما دعوت کردند که بالای سن بروید دست و پایتان لرزیده باشد؟

حتما بارها و بارها در طول زندگی در برخورد با اتفاقات مختلف به این نتیجه رسیده اید که داشتن اعتماد به نفس بالا باعث مشارکت بیشتر در روابط اجتماعی و لذت بردن از تعامل با دیگران می شود. اعتماد به نفس یک مهارت است و مانند هر مهارت دیگری آموختنی است. مهارتی که در سنین کودکی بیشتر از هر زمان دیگری قابل کسب کردن است. اینجاست که به نقش والدین در افزایش اعتماد به نفس کودکان پی می بریم.

دراین مقاله قصد داریم 7 روش کاربردی تقویت اعتماد به نفس کودکان را با شما به اشتراک بگذاریم.

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

اعتماد به نفس از چه زمانی شکل می گیرد؟

کودک قدرتمند و معتمد به نفس

اعتماد به نفس کودکان خیلی زود شروع به شکل گرفتن می کند و روز به روز با خلاقیت ادامه می یابد. اعتماد به نفس از آموختن پذیرش خودمان همان گونه که هستیم می آید و کمک می کند ضعف هایمان را ببینیم و دوباره انتخاب کنیم که خودمان را دوست داشته باشیم.

اعتماد به نفس هر کودک از طریق داشتن تجربیات مختلف و موفق، درست انجام دادن کاری، دست یافتن به هدفی و تشویق های مثبت کسانی که او را دوست دارند، رشد می یابد.
این مهارت به هنرها و توانایی های بزرگ بستگی ندارد بلکه به کارها و وظایف کوچک روزانه بستگی دارد که در کودک این باور را ایجاد می کند که می تواند زندگی اش را مدیریت کند و به خوبی از پس آن برآید.

روش های تقویت اعتماد به نفس در کودکان

1. تشویق مخصوص (محسوس/ مستقیم)

تاثیر تشویق بر اعتماد به نفس کودکان

اغلب وقتی می خواهیم به شخصی بگوییم که کاری را خوب انجام داده است، از عبارات کلی استفاده می کنیم مثلا در مقابل یک شاگرد مدرسه ی خوب، به گفتن این جمله که ” آفرین شاگرد خوبی هستی” بسنده می کنیم.

در صورتی که این کافی نیست بهتر است در مقابل خوبی های اطرافیان به خصوص کودکان تعریف مخصوصی داشته باشیم. در مقابل مرتب بودن اتاق کودک به او بگوییم “تو واقعا بچه ی مرتبی هستی، می بینم که چقدر خوب کتاب ها را داخل کتابخانه چیده ای، از اینکه میز تحریرت مرتب و قشنگه لذت می برم، کمد لباس هایت هم خیلی با نظم و سلیقه چیده شده و….”

این سبک تعریف خاص و با جزییات باعث می شود که کودک حس مفید بودن و مورد تایید قرار گرفتن داشته باشد و اعتماد به نفس بالایی در امور روزمره کسب کند. پیشنهاد می شود از انواع اسباب بازی آموزشی بانک بازی دیدن فرمایید.

2. کاشتن دانه های مثبت افکار

اگر گوجه فرنگی بخواهید بذر هویج نمی کارید! اگر اعتماد به نفس بالا می خواهید بذر افکار منفی نکارید.

تابلویی به دیواری که در محل دید همه ی اعضای خانواده قرار دارد نصب کنید و روزانه حداقل پنج ویژگی مثبت خود و کودکتان را روی آن بنویسید. به کودکتان کمک کنید تا همیشه خود رابا لقب خوب خطاب قرار دهد، چون بدون شک این شما هستید که برچسب های شخصی مثبت را به خانواده تان اهدا می کنید.

3. خودتان را دوست داشته باشید!

تاثیر دوست داشتن خودتان در اعتماد به نفس کودک

شاید فکر کنید این مطلب مربوط به تقویت اعتماد به نفس کودکان است پس به عنوان والد دوست داشتن خودمان کمکی به ما نمی کند، در صورتی که اشتباه می کنید. در واقع کودکان بیشتر از چیزی که می شنوند می بینند، بنابراین بیش از آنکه گوش بدهند ما چه می گوییم آنچه که انجام می دهیم را می بینند و تکرار می کنند و اینگونه است که اگر کودک والدینی سرشار از اعتماد به نفس در کنار خود داشته باشد نصف بیشتر راه را رفته است.

4. مسئولیت داشتن در خانه

تاثیر سپردن مسئولیت بر اعتماد به نفس کودک

 این مورد یکی از آن مهارت هایی است که می تواند زندگی لذت بخشی برا ی همه ی اعضای خانواده به ارمغان بیاورد. آموختن مهارتی جدید و سپس استفاده از آن باعث می شود که کودکان به خودشان افتخار کنند. یک مهارت تازه و جالب با کودکتان تمرین کنید. برای مثال اینکه کودکی بیاموزد دو مدل دستمال سفره ی زیبا آماده کند و میز غذا را با سلیقه و خلاقیت بچیند مهارتی است که در تمام جمع های خانوادگی می تواند برای او تحسین و تشویق به همراه داشته باشد. پیشنهاد می شود از انواع اسباب بازی چوبی مجموعه بانک بازی دیدن فرمایید.

از طرفی آموزش کودکان به انجام وظایفی هرچند ساده در محیط خانه در دراز مدت می تواند روحیه ی همکاری را در ایشان تقویت کند. این همکاری در محیط های اجتماعی باعث افزایش اعتماد به نفس کودکان و باور داشتن توانایی هایشان در کمک به دیگران می شود.

5. با کودکتان بازی کنید

تاثیر بازی بر اعتماد به نفس کودکان

در این بخش از مقاله می خواهیم راجب تاثیر بازی برای بالا بردن اعتماد به نفس کودکان صحبت کنیم. اینکه در طول روز زمانی را به بازی خانوادگی، گردش های دونفره با فرزندتان یا تهیه ی یک خوراکی خاص دو نفره اختصاص دهید دقیقا همان چیزی است که حس ارزشمند بودن را به کودک منتقل می کند.

در این راه سعی کنید نقش والد همه چیز دان را کنار بگذارید! اجازه دهید آغازگر بازی کودک باشد با اون در مورد نحوه ی انجام بازی، یا محل گردش مورد علاقه اش گفتگو کنید. سعی کنید زندگی را از دریچه ی نگاه او ببینید و از هر فرصتی برای گفتگوی دوستانه استفاده کنید.

برای کودک بازی هایی تهیه کنید که به پرورش حس اعتماد به نفس او کمک می کند و از هر موقعیتی برای بزرگ کردن توانایی هایش استفاده کنید. بازی فکری که در آن ها کودکان می توانند با خلاقیت خودشان سازه هایی بسازند یا بازی های دورهمی که بازیکنان با همکاری یکدیگر موفق به پیروزی در بازی می شوند می توانند باعث تقویت اعتماد به نفس کودکان شوند.

6. داستان گویی

اثر داستان بر اعتماد به نفس کودکان

یکی از راه های موثر در افزایش اعتماد به نفس کودکان ساختن شخصیت های داستانی با توانایی های مختلف انسانی است. کتاب ها در این زمینه گزینه های فوق العاده ای هستند که هم به والد و هم به کودک کمک می کنند تا در مسیر درست باقی بمانند و بتوانند با پذیرفتن توانایی ها و ضعف های خودشان بی واسطه خودشان را دوست داشته باشند. در سنین پیش از دبستان کتاب هایی با شخصت های حیوانات می توانند الهام بخش باشند و هر چه کودک بزرگتر می شود شخصیت ها به قهرمانان انسانی با توانایی های بزرگتر تبدیل می شوند.

7. تاثیرات مدرسه را در نظر بگیرید

تاثیر مدرسه بر اعتماد به نفس کودکان

یکی از مواردی که که می تواند اعتماد به نفس کودک را تقویت کند تاثیرات محیط مدرسه بر کودک است. سعی کنید کودک را از قبل برای دوست یابی و شیوه های برقراری ارتباط با همسالان آماده کنید. مدرسه ای برای کودک انتخاب کنید که بر همه ی توانایی های او تمرکز کند و صرفا تک بعدی نباشد. اینکه شما بتوانید در فرایند سنجش، کودک خود را با دیگران مقایسه نکنید و او را همیشه به میزان پیشرفت های خودش در موضوع مورد نظر مورد تشویق قرار دهید، مهمترین نکته در تقویت اعتماد به نفس کودکان در محیط های اجتماعی است. پیشنهاد می شود درباره مهارت حل مسئله در کودکان بخوانید.

سخن آخر

در پایان همیشه به خاطر داشته باشید که:

ما آینه ی تمام نمای فرزندانمان هستیم پس باید بتوانیم حس رضایت درونی را در کودکانمان ایجاد کنیم که در سنین بزرگسالی پیوسته نیازمند دانستن نظر دیگران درباره ی خودشان نباشند.

“مری مک کارتی”    

برای تقویت اعتماد به نفس در کودکان فقط دوست داشته شدن را به آنان تزریق کنید. کافیست کودک بداند صرف نظر از توانایی ها و استعدادهایش والدین همیشه اورا همان طور که هست دوست دارند. پس پذیرفتن کودک با وجود توانایی ها و نقص هایش مبدا ایجاد اعتماد به نفس در کودکان است.

امیدواریم مطالعه ی این راهکارها بتواند شما را در افزایش اعتماد به نفس کودکانتان یاری کند. اگر این مطلب را دوست داشتید حتما از طریق لینک های زیر با دوستانتان به اشتراک بگذارید و چنانچه سوالی درباره ی افزایش اعتماد به نفس کودکتان دارید زیر همین پست برای ما بنویسید تا به شما پاسخ دهیم. پیشنهادات و نظرات خود را پیرامون بازی های افزایش اعتماد به نفس در کودکان با ما به اشتراک بگذارید.

9 دیدگاه در “7 روش کاربردی برای تقویت اعتماد به نفس کودکان

  1. مریم بانو گفت:

    خیلی مفید وعالی بود 👌👌
    کاش زمان بچگی ما هم والدینمون این مطالعات رو داشتن ⚘

  2. الهه نجاتی گفت:

    چقد مطلب خوبی بود باید هر چند وقت یه بار این مطلب رو بخونیم و هی به خودمون یاد آوری کنیم که به بچه هامون اعتماد به نفس بدیم ؛؛

    یکی از راههای که به نظر من خیلی جواب میده ؛

    ممنون از این مطلب مفید

  3. فاطمه گفت:

    دقیقا پدر و مادر اولین و مهم ترین الگوهای کودکان هستند. برای پدر یا مادری که خودشون از عدم اعتماد به نفس کافی رنج می برند، چه راهکارهایی وجود داره؟

    1. شهره یوسفی گفت:

      دوست عزیز به نکته ی خوبی اشاره کردید . این مساله واقعیت داره که انسان ها اگر خودشون رو تربیت کنند دیگه نیازی به تربیت بچه ها نیست. پس با مطالعه و تمرین باید اعتماد به نفس خودمون رو بالا ببریم تا بچه ها با مشاهده ی ما این اعتماد رو کسب کنند.

  4. زهرا قیاسی گفت:

    سلام
    بسیار عالی بود
    سوالی که به ذهن من میرسه اینه که در راهکار افزایش اعتماد به نفس به وسیله تشویق تا کجا می توان پیش رفت و مرز تاثیر گذاری تشویق و افت توجه بیش از حد کجاست؟

    1. شهره یوسفی گفت:

      سلام. در واقع مرز بسیار باریکی بین تشویق و توجه بیش از حد به کودک وجود داره به همین دلیل مشاوران کودک توصیه می کنند که تشویق های والدین جنبه ی مادی نداشته باشه و والدین سعی کنند همراهی خودشون یا تفریحات خانوادگی رو به عنوان تشویق برای کودک در نظر بگیرند.

  5. Smr گفت:

    سوال من اینه ما که بچه نداریم چکار کنیم که اعتماد به نفس خودمون بره بالا؟
    من به شاگردام این هفته اعتماد به نفس رو درس می دادم و عزت نفس رو.
    اما موضوع اینه که یه مرز باریک هم بین اعتماد به نفس کاذب و سالم وجود داره
    اونو چه کنیم؟

    1. شهره یوسفی گفت:

      برای تقویت اعتماد به نفس راه های زیادی وجود داره که مهم ترینش درنظر گرفتن میزان موفقیت شخص در زمان حال نسبت به گذشته است. یاداوری و تمجید از کسب موفقیت های هر چند کوچک میتونه باعث افزایش اعتماد به نفس بشه.

      در مورد مرز اعتماد به نفس کاذب و سالم باید در نظر بگیریم که اشخاصی که دارای اعتماد به نفس کاذب هستند خصلت برتری جویی دارند و مدام خودشون رو با دیگران مقایسه می کنند. این مساله وقتی به وجود میاد که والدین برای کودک تصوری فراتر از آن چه که هست ایجاد کنند و توانایی های او را بیشتر از واقع جلوه دهند.

  6. اعتماد به نفس کودکان گفت:

    سلام . بسیار عالی. ممنون از مطلب مفیدتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *