مقالات بازی و آموزش

لیست بهترین اسباب بازی خلاقانه برای کودکان +8 اسباب بازی خلاقانه

اسباب بازی خلاقانه برای کودکان

تا به حال به تاثیر اسباب بازی روی تقویت خلاقیت کودکان فکر کرده اید؟ بازی و خلاقیت؟ بی شک اگر جزو آن دسته از والدینی هستید که علاقه دارید کودکتان از جنبه های مختلف هوشی و اجتماعی رشد کند، به تاثیر بازی و اسباب بازی در این زمینه واقفید. اما آیا در انتخاب اسباب بازی به خلاقیت کودکتان توجه می کنید؟ با معرفی بهترین اسباب بازی خلاقانه برای کودکان و بازی خلاقیت همراه ما باشید.

به طور کلی بازی های فکری، بازی هایی هستند که با هدف تقویت حافظه، تقویت تمرکز و پرورش خلاقیت طراحی و تولید می شوند. از سویی باید دقت کرد که صرفا بازی های فکری نیستند که باعث تقویت خلاقیت در کودکان می شوند، بسیاری از سرگرمی ها هم می توانند نقش تاثیر گذاری در این زمینه داشته باشند. در این یادداشت سعی می کنیم پرطرفدارترین اسباب بازی های خلاق را به شما معرفی کنیم چرا که اغلب انسان های موفق صرفا آدم های باهوشی نبوده اند اما بیشتر آنها انسان های خلاقی بوده اند.

پیش از این در مقاله ای درباره راه های افزایش خلاقیت کودکان بحث کردیم که توصیه می کنیم آن را بخوانید.

معرفی بهترین اسباب بازی خلاقانه برای کودکان

کودک در حال بازی با اسباب بازی خلاق

مقاومت کردن در مقابل خرید اسباب بازی های سرگرم کننده برای کودک دشوار است، اما اگر قرار باشد بدون برنامه ریزی به خرید این ابزارهای سرگرمی بپردازیم، خریدهایمان منجر به انباشته شدن کوهی از بازی های بدون استفاده می شود، بدون اینکه تاثیر مستقیم و قابل توجهی در رشد کودکان داشته باشد.

از آنجا که اسباب بازی ها، ابزاری عالی برای بهبود مهارت های اجتماعی، مهارت های زبانی و مهارت های حرکتی هستند، باید در انتخاب آن ها دقت کرد تا بتوانند به نوعی در رشد و پیشرفت فرزندانمان تاثیر داشته باشد. اسباب بازی های خلاق به طور مستقیم در روند شکل گیری و رشد خلاقیت کودکان تاثیرگذارند.

در اینجا اسباب بازی هایی را به شما معرفی می کنیم که می توانید با خرید آن ها خلاقیت کودکتان را پرورش دهید.

1. لگو (LEGO)

بازی با اسباب بازی های پرورش خلاقیت

یکی از محبوب ترین اسباب بازی های دنیا لگوها هستند. این آجره های رنگی کوچک دنیای وسیعی را در برمی گیرند. دنیایی خیال انگیز، پر از ایده های جدید و پر از رنگ ها و داستان های متنوع. سالانه در دنیا میلیون ها قطعه لگو ساخته می شود و از این جهت یکی از پرکاربردترین اسباب بازی های کودکان محسوب می گردد.

در دنیای لگو محدودیت معنایی ندارد. در واقع لگو فقط یک اسباب بازی برای کودکان نیست، بلکه طیف وسیعی از علاقمندان در تمام سنین را پوشش می دهد. پشت هر سازه ای داستانی نهفته است و همین امر باعث می شود لگو خلاق ترین اسباب بازی دنیا لقب گیرد. تنوع بالای این محصول دست ما را برای انتخاب باز می گذارد و می توانیم متناسب با سن و علاقه ی مخاطب از نمونه های موجود گزینه های خوبی را انتخاب کنیم.

روش های بازی آزادانه ای که بازی لگو در اختیار کودکان قرار می دهد، باعث شده لگو ها یکی از معروف ترین اسباب بازی ها برای پرورش خلاقیت کودکان باشند. جهت خرید لگو کلیک کنید.

2. مگنت ها یا سازه های آهنربایی

اسباب بازی خلاقانه آهنربایی

به طور کلی آهنرباها به دلیل خاصیت مغناطیس از اسباب بازی های جذاب برای کودکان محسوب می شوند. کار کردن با آهنرباها از قوانین خاصی پیروی نمی کند و کودک با آزمون و خطا، خاصیت مغناطیس را درک می کند و با استفاده از میله های آهنربایی سازه های خلاق بسیاری می توان ساخت. بازی با آهنرباها قدرت دست را در کودکان افزایش می دهد و آنها برای انجام حرکات ظریف یاری می کند.

ساختنی های مغناطیسی هوش فضایی کودک را تقویت می کنند و باعث می شوند کودک به آسانی بتواند هر آنچه در ذهن دارد بسازد. انعطاف پذیر و بدون چهارچوب بودن این سازه ها باعث شده که به عنوان یکی از بازی های پرورش دهنده ی خلاقیت برای کودکان شناخته شوند. پیشنهاد می شود درباره فواید پازل بخوانید.

3. ابزارهای موسیقی

اسباب بازی خلاقانه موسیقی

یکی دیگر از اسباب بازی های خلاقانه که در نظر کودکان بسیار پرطرفدار است ابزار های موسیقی هستند. موسیقی یکی از خلاقانه ترین مفاهیمی است که در تمام اعصار، زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار داده. موسیقی باعث پرورش نیمکره چپ مغز می شود، سرعت یادگیری را بالا میبرد و به کودک کمک می کند با چالش های مختلف راحت تر برخورد کند.

یکی از کارکردهای نواختن موسیقی برای کودکان سرگرم نگه داشتن آنهاست. کودک ممکن است ساعت ها با یک ابزار موسیقی مشغول شود و زمان کمتری را صرف تماشای تلویزیون یا بازی های دیجیتال نماید. از طرفی اسباب بازی هایی که موزیکال هستند از همان دوران نوزادی برای کودکان جذابیت دارند و هرچه کودک بزرگتر می شود، می توانید از انواع بلز، درام ، ارگ یا پیانوهای کوچک برای برقرار ارتباط کودک با موسیقی بهره ببرید. از انواع اسباب بازی 2 تا 5 سالگی بانک بازی دیدن فرمایید.

4. ابزارهای رنگ آمیزی

اسباب بازی های پرورش دهنده خلاقیت کودکان

کار با رنگ های انگشتی یکی از اولین تجربیاتی است که کودکان در سنین پایین می توانند کسب کنند. رنگهای انگشتی با پایه رنگ خوراکی و پاک شوندگی آسان، می توانند لحظات شادی بخش همراه با خلاقیت برای کودکان به ارمغان آورند. به این منظور در خیالپردازی آن ها سهیم شوید و با فراهم آوردن فضایی که کودک بتواند با آسودگی خاطر در آن بازی کند  امکان کسب این تجربه را فراهم کنید.

هر چه کودک بزرگتر می شود می توانید ابزار های رنگ آمیزی متنوع تری در اختیار او قرار دهید. نقاشی با پاستل، مداد رنگی، آبرنگ و رنگ های گواش همگی در دسته ی بازی های پرورش دهنده ی خلاقیت کودکان در سنین مختلف هستند. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره بازی های تمرکزی برای کودکان را بخوانید.

5. هنر و کاردستی

بچه ها در حال بازی خلاق

در این قسمت از مقاله اسباب بازی خلاقیت کودکان به هنر و کاردستی ها می پردازیم. در بین اسباب بازی ها به ابزار های هنر و کاردستی می توان به عنوان یکی از پرورش دهنده های خلاقیت نگریست. کیت های آموزش بافندگی، چرخ و گل سفالگری، اوریگامی، بسته های آموزش هنر موزاییک یا رنگ آمیزی همگی جزء اسباب بازی های خلاق هستند که باعث پرورش نیروی خلاقیت در کودکان می شوند.

کار با وسایل بازیافتی و ساخت دست سازه های هنری از بطری ها یا جعبه های بدون استفاده هم می تواند بسیار خلاقیت آفرین باشد. اگر ذهن کودکان به استفاده از ابزارهای مختلف برای پدید آوردن اجسامی نو و متنوع عادت کند، نگاهشان نسبت به وسایل دور ریختنی تغییر می کند و می توانند با استفاده از خلاقیت خود، از این قطعات دست سازه های زیبایی خلق کنند. پیشنهاد می شود مقاله دیگر ما درباره بهترین اسباب بازی فروشی قم را بخوانید.

6. ساختنی های مکانیکی

اسباب بازی های خلاقانه مکانیکی

از دیگر بازی های خلاق برای کودکان سازه های پیچ و مهره ای هستند. کودکان با کنار هم قرار دادن و به هم وصل کردن قطعات مختلف می توانند آنچه که در ذهن دارند را بسازند. کار کردن با ابزار یکی از لذت بخش ترین سرگرمی های کودکان است و سازه های مکانیکی این امکان را فراهم می کنند که کودک با در دست گرفتن آچار و پیچ گوشتی قطعات مختلف را طبق سلیقه ی خودش کنار یکدیگر قرار دهد و ماکت مورد نظرش را بسازد.

بازی هایی نظیر هزار سازه، هزارکاره، ساختنی های فلزی، سازه های چوبی و فومی همه از دسته ی اسباب بازی های خلاقانه هستند که علاوه بر پرورش خلاقیت، باعث تقویت مهارت دست و افزایش اعتماد به نفس در کودکان می شوند.

7. دومینو ها

بازی خلاق با دومینو

بازی هایی نظیر دومینو هم یک فعالیت خلاقانه به حساب می آیند. دومینو ها بلوک های مستطیلی شکلی هستند که به ردیف در کنار هم چیده می شوند، تا طرحی را شکل دهند و سپس با افتادن یکی از آن ها تمام قطعات سلسله وار می افتد و شکل مورد نظر دیده می شود. کنار هم چیدن، طراحی شکل مورد نظر و برنامه ریزی برای طراحی مسیر، نیاز به روحیه ای خلاق و نگرشی وسیع دارد.

هرچه بتوانیم کودکان را در ساخت و ساز آزادتر بگذاریم ،بیشتر می توانند خلاقیت خود را به کار گیرند. اصل مهم در استفاده از اسباب بازی های خلاق ایجاد فضایی آزاد و به دور از الگوهای از پیش تعیین شده است.

پیشتر در مقاله ای موانع پرورش خلاقیت کودکان را بازگو کردیم، که دانستن آن ها می تواند مسیر را برای والدین و مراقبان کودک هموار کند.

8. عروسک های نمایشی

اسباب بازی خلاقانه برای دختر بچه

مهم نیست که در چه سنی هستید، عروسک ها اسباب بازی هایی هستند که همیشه می توانید از آنها لذت ببرید. اما مطمئناً یک کودک نوپا به عروسک ها توجه ویژه ای خواهد داشت. به خصوص اگر یک صحنه ی تئاتر با پرده هایی که باز و بسته می شوند داشته باشید، می توانید خلاقانه ترین داستان ها را برای سرگرمی کودک فراهم کنید. جهت خرید عروسک پولیشی کلیک کنید.

کودکان وقتی عروسک های کوچک دستی و نمایشی و جلوه های صوتی را اجرا می کنید، از این بازی لذت بسیار می برند. عروسک های نمایشی اسباب بازی هایی خلاق و شگفت انگیز برای کودکان هستند. پیشنهاد می شود درباره فواید بازی فکری بخوانید.

سخن آخر

در کنار تمام این اسباب بازی ها بسیاری از فعالیت های روزانه نظیر پیاده روی های خانوادگی، نگاه کردن به آسمان ابری و تجسم ابرها به شکل های مختلف، بازی با سنگ و شن لب ساحل، بازی های نقش آفرینی، قرار گرفتن به جای قهرمان داستان ها، قصه گویی و فعالیت های بسیار ساده ی دیگر می تواند خلاقیت کودکان را پرورش دهد. پس از هر فرصتی برای لذت بردن از محیط زندگی تان و پرورش توانایی های کودکتان بهره ببرید. اینکه بدانیم خلاقیت مهارت است و مهارت هم قابل پیشرفت و تقویت پذیر است، ما را به تلاش برای افزایش روحیه ی خلاق در کودکان تشویق می کند.

در این مقاله سعی کردیم اسباب بازی هایی برای پرورش خلاقیت کودکان یا بازی خلاق را معرفی کنیم. شما هم اگر تجربه ای از بازی کردن با اسباب بازی خلاقانه دارید، نظرتان را در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید از طریق لینک های زیر این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید و در رشد بچه های خلاق سهیم شوید.

2 دیدگاه در “لیست بهترین اسباب بازی خلاقانه برای کودکان +8 اسباب بازی خلاقانه

  1. امید گفت:

    سلام
    دومینو و پازل و آجر که گفتید بازی های خوبی هستند
    ولی ملاحظه جیب والدین رو هم داشته باشید دیگه
    هزینه لگو که کلاً فقط یه تکه پلاستیک رنگ شده است خیلی زیاده. بعد از چند ماهی هم قطعاتش سُست و کهنه و شُل می‌شوند مثل دست و پای شخصیت ها

    1. شهره یوسفی گفت:

      سلام وقتتون بخیر. لگو کلا یک برند وارداتی هست و در سراسر دنیا قیمتش بالاست. برای دیدن لگو های ایرانی با قیمت های پایین تر حتما بخش بازی های ساختنی را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *