کودک و خانواده

نکات طلایی برای پرورش کودک شاد

پرورش کودک شاد

ساختن خاطرات شیرین در دوران کودکی می تواند کودکان را در مقابل بسیاری از آسیب های اجتماعی و ناکامی های دوران بزرگسالی بیمه کند. دانستن این نکته، اهمیت نقش والدین در پرورش کودک شاد را دو چندان می کند. پس تا جایی که می توانید بچه هایتان را خوشحال کنید، کودکی سالم می تواند آنها را در تمام زندگی به موفقیت برساند. اما سوال بسیاری از والدین این است که در دنیای امروز چگونه می توان کودک شاد پرورش داد؟

تربیت کردن فرزندان شاد و خوشبخت به این معنی نیست که لذت های فوری را برای آنها فراهم کنید در واقع کاملا برعکس است. کودکان شاد توانایی لذت بردن دراز مدت در زندگی را دارند. آن ها در تلاش برای رسیدن به لذت های طولانی و اهداف خود می توانند از لذت های فوری چشم پوشی کنند. شما می توانید با ایجاد عادات سالم و مادام العمر به پرورش مهارت های فرزندتان بپردازید. در ادامه 5 نکته طلایی برای داشتن کودکان شاد که تا به حال کمتر به آن پرداخته شده را بررسی می  کنیم. با ما همراه باشید.

راهکارهایی برای پرورش کودک شاد

1- تشویق به بازی در فضای باز

تربیت کودک شاد

قدرت بازی در فضای آزاد را نادیده نگیرید. دویدن برروی چمن ها، بالارفتن از درخت ها، نشستن برروی الاکلنگ و حفاری در خاک همه برای کودکان خوب است. مطالعات نشان می دهد عطرهای مرتبط با طبیعت مانند چوب درخت کاج، هرس چمن ها و بوی برگ درختان می تواند خلق و خوی کودک را تغییر دهد. بنابراین می توانید کودکتان را تشویق کنید تا کتابش را در خارج از خانه مطالعه کند یا تکالیف خود را در فضای باز بنویسد تا به این وسیله بتوانید انجام وظایف کودک را برای او شاد و لذت بخش کنید.

بازی در فضای باز همچنین می تواند مهارت های اجتماعی کودک را افزایش دهد. یک مطالعه که در سال 2017 در مجله علمی و پزشکی در ورزش صورت گرفته نشان می دهد که کودکانی که زمان خود را در خارج از خانه سپری می کنند  همدلی، مشارکت و خویشتنداری بیشتری دارند که از مهارت های اساسی اجتماعی است.

کودکان با مهارت های اجتماعی قوی تر از روابط سالم لذت بیشتری می برند. یک مطالعه نشان داده است که کودکانی که مهارت های اجتماعی بالاتری دارند احتمال اینکه به دانشگاه راه یابند دو برابر است و کمتر در معرض خطر سوء مصرف مواد مخدر، چاقی و خشوت هستند.

بنابراین برای داشتن کودک شاد بازی های خارج از خانه را به عادات روزانه تبدیل کنید. حتی زمانی که هوا خیلی خوب نیست کودکان خود را به دوچرخه سواری خارج از خانه با همسالان یا بچه های محل تشویق کنید و همیشه برنامه ای برای فعالیت خارج از خانه داشته باشید پیشنهاد می شود درباره بهترین بازی های رومیزی خانوادگی بخوانید.

2- محدود کردن بازی های دیجیتال

نقش بازی های کامپیوتری در شادی کودکان

کودک شما ممکن است اصرار کند که ساعت های طولانی بازی کامپیوتری باعث خوشحالی او می شود. اما فراموش نکنید که استفاده زیاد از بازی های دیجیتال بر روی سلامت روانی کودک تاثیر منفی می گذارد.
یک مطالعه در سال 2018 که توسط نشریه Emotion صورت گرفته نشان می دهد که نوجوانانی که زمان کمتری را صرف دیدن ویدئو و بازی های دیجیتالی می کنند و زمان بیشتری صرف بازی های غیر دیجیتال و ورزش و بازی های فکری می کنند کودکان شادتری هستند.

برای فعالیت های دیجیتالی کودک خود محدودیت های زمانی در نظر بگیرید. داشتن یک گوشی هوشمند باعث می شود که کودک فعالیت های خانوادگی را محدود تر کند و زمان حضور در بیرون از خانه یا در ماشین را صرف بازی با دستگاه های هوشمند کند. بنابراین دستورالعمل های مشخصی را برای چگونگی وقت گذاشتن برای تلویزیون و بازی های دیجیتال مشخص کنید.

برای محدود کردن بازی های دیجیتال باید یک جایگزین خوب برای آن درنظر بگیرید. بازی های دسته جمعی و دورهمی خانوادگی می تواند برای شما و کودکتان زمان تعامل بیشتری فراهم کند و این تعاملات خانوادگی باعث پرورش کودکان شاد می شود.

3- تمرین سپاسگزاری

تاثیر سپاسگزاری بر شادی کودکان

قدردانی و شکرگزاری می تواند شادی و سلامت بیشتری به زندگی روزمره شما ببخشد. اما باید توجه داشته باشید که فرهنگ سپاسگزاری باید صادقانه باشد و وانمود کردن به این مساله منجر به بی اثر شدن آن می شود.

مطالعه ی سال 2012 در مورد قدردانی نشان می دهد که افراد قدرشناس از روابط دوستانه بهتر لذت می برند و این می تواند کلید یک زندگی شاد باشد. یکی از بهترین راه ها برای  کمک به کودکان برای داشتن زندگی شاد، ایجاد روحیه ی سپاسگزاری به وسیله ی مدل سازی قدردانی است.

زمانی که از دیگران سپاسگزار هستید صادقانه ابراز تشکر کنید. از کارهایی که کودکانتان برای شما انجام می دهند به موقع قدردانی کنید تا آن ها نیز این موضوع را بیاموزند. تشکر کردن از یک فعالیت مثبت کودک باید بلافاصله بعد از آن رخداد صورت بگیرد و اینکه چند ساعت بعد بابت کاری که انجام شده تشکر کنید بی فایده است.

یک عادت خانوادگی برای صحبت کردن درمورد چیز هایی که باعث سپاسگزاری شما می شوند ایجاد کنید. درباره ی سه چیز که باعث قدرشناسی می شوند در وقت صرف شام یا در زمان خواب صحبت کنید. این به بچه های شما کمک می کند که در زندگی روزمره دنبال چیزهایی برای قدردانی بگردند. قدردانی کردن از دیگران باعث ایجاد محبت اجتماعی و ایجاد شادی برای کودکان می شود.

عادت به نوشتن یادداشت های تشکر آمیز را در خود ایجاد کنید. به جای امضای نام خود در پایان یادداشت، با نوشتن موضوعی که می خواهید بابت آن از دیگران تشکر کنید الگوی خوبی برای فرزندانتان باشید. کودکتان را تشویق کنید نامه ای تشکر آمیز برای معلمش بابت کمک هایی که در طول سال تحصیلی به او کرده بنویسد یا از مربی خود بابت مهربانی های مخصوصش قدردانی کند. پیشنهاد می شود درباره فواید بازی با عروسک های پولیشی را بخوانید.

4- داشتن انتظارات بالا اما نه خیلی زیاد

نقش انتظارات در تربیت کودک شاد

درست است که ساعت ها وقت صرف مطالعه کردن یا انجام تمرین های موسیقی سرگرم کننده نیست اما کودکانی که برای دستیابی به موفقیت سخت تلاش می کنند زندگی شادتری دارند. انتظارات شما تاثیر زیادی بر روی تمایل فرزندتان به خودش دارد. بچه ها به سختی کار می کنند تا انتظارات شما نسبت به خودشان را برآورده سازند به شرطی که انتظارات شما منطقی باشند.

مطالعات نشان می دهند زمانی که والدین انتظارات تحصیلی بالاتری نسبت به فرزندان خود دارند بچه ها در مدرسه عملکرد بهتری از خود نشان می دهند و در کارهای سخت تلاش بیشتری می کنند. انتظارات بالا همچین به انعطاف پذیری اجتماعی و تحصیلی مرتبط است.

اما مهم این است که در این مسیر کمال طلب نباشید. گذاشتن بار زیاد انتظارات بر دوش فرزندان معمولا آنها را به عقب می راند. اینکه انتظار داشته باشید کودک شما کامل باشد خطر ابتلا به بیماری روانی را در کودک افزایش می دهد. بنابراین سطح متوسطی متناسب با توانایی های کودک خود در نظر بگیرید و او را برای رسیدن به اهداف بالاتر و برآورده کردن انتظارت شما، تشویق کنید.

5- آموزش خود کنترلی به کودکان

راه های پرورش کودک شاد

خوردن کلوچه ی اضافه، به تاخیر انداختن انجام تکالیف برای خوش گذرانی با دوستان و تماشای تلویزیون به جای انجام دادن کارهای ضروری همه چیزهایی هستند که برای دقایقی می توانند رضایت فرزند شما را جلب کنند اما در دراز مدت کمبود خود کنترلی آسیب های زیادی به کودک وارد می کند.

مطالعاتی که در سال 2018 در مجله شخصیت منتشر شده نشان می دهد که افرادی که دارای کنترل بیشتری روی خود هستند حال بهتری هم دارند.

تحقیقات نشان داده افرادی که دارای کنترل بیشتری بر رفتار خود هستند کمتر از دیگران خود را در معرض موقعیت های ناسالم قرار می دهند. به عبارت دیگر خود کنترلی باعث می شود که شخص بتواند موقعیت های نامناسب را تشخیص داده و از قرار گرفتن در آن شرایط پرهیز کند. این افراد اساسا از قبل خود را برای شادی آماده می کنند. از سال های کودکی، خود کنترلی را به کودکان خود آموزش دهید تا در آینده خود را در معرض موقعیت های ناسالم بیشمار قرار ندهند.

چند ایده برای رشد خود کنترلی در کودکان

پرورش کودک شاد و موفق

یک سبد در آشپزخانه برای گوشی های هوشمند قرار دهید. به کودک خود بگویید گوشی اش را تا زمانی که مشغول انجام تکالیفش است درون سبد قرار دهد. بنابراین او در حین انجام تکالیف وسوسه نمی شود که باگوشی خود چرخی در اینترنت بزند.

یخچال و فریزر و کابینت را با گزینه های غذایی سالم پر کنید. اگر شما میان وعده های شیرین در خانه نگهداری می کنید آنها را در جایی قرار دهید که دسترسی به آنها سخت باشد مثلا در قفسه های پشتی کابینت یا طبقه های بالایی.

قبل از خواب همه ی وسایل الکترونیکی را در محل مشخصی از خانه قرار دهید این باعث می شود که فرزند شما زمان خواب و استراحت درون تخت را به بازی با تبلت یا گوشی هوشمند سپری نکند. پیشنهاد می شود مقاله ایده هایی برای بازی های داخل ماشین را بخوانید.

نکاتی برای پرورش کودک شاد (در یک دقیقه)

  • کودکان را به بازی در فضای باز تشویق کنید. قرار کرفتن در طبیعت باعث ایجاد شادی و رضایت درونی می شود.
  • بازی های دیجیتال را محدود کنید و بر ایجاد تعاملات خانوادگی با استفاده از بازی های دورهمی بیافزایید.
  • الگوی خوبی برای ایجاد فرهنگ سپاسگزاری و قدردانی در خانواده باشید. قدردان بودن کودکان باعث ایجاد شادی و محبوبیت اجتماعی آنان می شود.
  • متناسب با توانایی های کودک از او انتظار داشته باشید. اینکه کودکی بتواند انتظارات خانواده خود را برآورده کند احساس اعتماد به نفس زیادی به او می دهد و باعث شادی کودک می شود.
  • به کودکتان کمک کنید که بتواند رفتارهای خودش را کنترل کند. او را در مسیر خود مراقبتی یاری کنید و اجازه دهید از اینکه می تواند بر روی کار مهم تری تمرکز کند احساس رضایت و شادی کند.

اگر این مطلب توانسته راهکارهای خوبی برای ایجاد شادی در کودکان ارائه دهد آن را برای دوستانتان هم بفرستید و نظرتان را برای ما در بخش دیدگاه ها بنویسید.

برگرفته از: verywellfamily

3 دیدگاه در “نکات طلایی برای پرورش کودک شاد

  1. الهه نجاتی گفت:

    بهترین قسمت محدود کردن بازی های دیجیتال ؛؛ کاش دوباره پناه ببریم به بازیهایی که خودمون تو بچگی انجام میدادیم ؛ متاسفانه خود بزرگترها خیلی درگیر فضای مجازی هستن و بچه ها هم به الگو نگاه میکنن ؛ کاش،میشد به خودمون قول میدادیم که یه تايمي رو به بازی با بچه ها بدون وسايل دیجیتال قرار بدیم ؛

    1. شهره یوسفی گفت:

      واقعا حرف دل خیلی از والدین هست.ممنون از همراهیتون.

      1. شهره یوسفی گفت:

        بله کاملا درست می گید. الان دیگه با این حجم وسیع بازی های دیجیتال سخته که بچه ها رو با بازی های قدیمی سرگرم کرد و تنوع بازی ها البته به شرط داشتن همبازی می تونه کمی بچه هارو از بازی با موبایل و تبلت دور کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *