مقالات بازی و آموزش

راهنمای انتخاب اسباب بازی ایمن

اسباب بازی ایمن برای کودکان

اسباب بازی ها گنجینه های دوران کودکی هستند. کودکان هر روز زمان زیادی از وقت خود را با اسباب بازی هایشان سپری می کنند. خواه والدین در کنارشان باشند خواه نباشند. همین امر اهمیت انتخاب اسباب بازی ایمن را دو چندان می کند و نکته ی مهم اینجاست که اگر مراقب نباشیم، اسباب بازی ها نیز می توانند خطرناک باشند.

طبق گزارش کمیسیون ایمنی مصرف کننده ایالات متحده آمریکا بیش از 250،000 آسیب جراحی مرتبط با اسباب بازی، در اورژانس بیمارستان ایالات متحده در سال 2015 مورد درمان قرار گرفتند. از بین آنها حدود یک سوم کودکان زیر 5 سال بودند.

مساله ایمن بودن اسباب بازی یکی از مقوله های پرچالش برای والدین است. در این نوشتار قصد داریم چند توصیه برای انتخاب یک اسباب بازی ایمن به شما ارائه دهیم که بتوانید با استفاده از این نکات، انتخاب راحت تری داشته باشید.

نکات مهم در انتخاب اسباب بازی ایمن

برای حفظ امنیت فرزندتان، هنگام انتخاب اسباب بازی، این دستورالعمل ها را رعایت کنید.

اسباب بازی مناسب سن را انتخاب کنید

اسباب بازی های بی خطر

بیشتر اسباب بازی ها با برچسبی “سن توصیه شده” را نشان می دهند که می تواند به عنوان نقطه شروع برای انتخاب اسباب بازی مناسب، مورد استفاده قرار گیرد. هنگام انتخاب یک اسباب بازی، در مورد توانایی و بلوغ کودک خود واقع بین باشید. برای مثال، اسباب بازی هایی که دارای پرتابه هستند، برای کودکان زیر 4 سال مناسب نیستند و حتی برخی از 6 ساله ها به اندازه کافی بالغ نیستند تا آنها را کنترل کنند.

به همین ترتیب، اگر کودک 3 ساله شما همه چیز را به دهانش می برد، باید مدت زمانی صبر کنید تا بتوانید اسباب بازی هایی با قطعات کوچک را به او بدهید. بنابراین یک اسباب بازی ایمن باتوجه به سن کودک باید انتخاب شود.

اسباب بازی هایی با ساختار خوب انتخاب کنید

انتخاب اسباب بازی ایمن برای نوزاد

اسباب بازی های استفاده شده به وسیله ی بستگان یا بچه های بزرگتر و یا اسباب بازی هایی که به صورت دست دو خریداری شده، ممکن است، فرسوده باشند و یا زود خرد شوند، که این امر می تواند خطرناک باشد. دقت کنید اسباب بازی هایی که انتخاب می کنید از مواد پلاستیکی نامرغوب ساخته نشده باشند. چک کردن همه اسباب بازی ها – جدید و یا استفاده شده – برای دکمه ها، باتری ها، نخ ها، روبان ها، چشمی، مهره ها و قطعات پلاستیکی که می توانند به راحتی کنده یا فشرده شوند الزامی است.

اطمینان حاصل کنید که دم حیوان عروسکی به طور کامل دوخته شده و درزهای بدن عروسک کاملا محکم شده است. قطعات اسباب بازی های دیگر هم باید به طور ایمن متصل شده باشند. برای ایمنی اسباب بازی ها اطمینان حاصل کنید که در آن ها هیچ لبه تیزی وجود ندارد و رنگشان قابل کنده شدن نیست.

در مقیاس بزرگ فکر کنید

ایمن ترین اسباب بازی برای کودکان

تا زمانی که کودک شما 3 ساله شود، قطعات اسباب بازی باید از دهان او بزرگتر باشد تا مانع از گیر کردن در دهان کودک شود. برای تشخیص اینکه آیا یک اسباب بازی خطر خفگی ایجاد می کند یا نه، توجه کنید که قطعات آن اسباب بازی در صورتی که ارتجاعی نباشند باید از مشت کودک بزرگتر باشند.

اما اسباب بازی هایی که خاصیت ارتجاعی دارند اگر بزرگتر هم باشند در اثر فشرده شدن جمع می شوند و ممکن است کودک آن ها در دهان خود بگذارد و موجب انسداد در راه های تنفسی وی گردد. آجره های با قطعات درشت برای کودکان زیر سه سال در زمره ی اسباب بازی های بی خطر و جذاب تر هستند.

به توانایی جسمی کودک توجه کنید

ایمن بودن اسباب بازی دوچرخه

اسباب بازی باید علاوه بر تناسب فکری، دارای تناسب جسمی هم باشد. انتخاب یک اسباب بازی موزیکال با آهنگ های تند و حرکات سریع، مسلما مناسب یک نوزاد نیست، زیرا جسم و ذهن کودک هنوز برای پذیرش این مقدار حرکات تند و صداهای بلند آمادگی ندارد.

در مثالی دیگر والدین بچه های بزرگتر ممکن است یک دوچرخه را یکی دو سایز بزرگ تر بخرند تا مجبور نباشند سال بعد دوباره دوچرخه بخرند. این تاکتیک می تواند در صورتی که کودک مهارت های فیزیکی برای کنترل دوچرخه بزرگتر را نداشته باشد، برای کودک آسیب جدی ایجاد کند. بنابراین برای انتخاب یک اسباب بازی ایمن باید آن اسباب بازی با توانایی جسمی کودک متناسب باشد. پیشنهاد می شود درباره فواید بازی با عروسک های پولیشی را بخوانید.

دور بادکنک ها را خط بکشید

اسباب بازی ایمن برای کودک

بادکنک ها یا اسباب بازی هایی از این دست ممکن است به عنوان دکور جشن های مختلف، شاد و هیجان انگیز به نظر برسند. اما بادکنک های لاتکس علت اصلی اتفاقات ناخوشایند، مربوط به اسباب بازی در کودکان است. استفاده از بادکنک های پر ازباد (یا قطعه ای از بادکنک متلاشی شده) می تواند راه های هوایی کودک را مسدود کند و باعث شود نفس کشیدن  برای کودک غیر ممکن شود. برای حفظ ایمنی کودک از خرید وسایل سرگرمی بادی از جنس لاتکس برای کودکان کوچک خودداری کنید.

اسباب بازی های سنگین را انتخاب نکنید

اسباب بازی بی خطر برای نوزادان

آیا ممکن است فرزند شما در صورت افتادن اسباب بازی بر روی او آسیب ببیند؟ اگر چنین است، از خیر آن بگذرید. یکی از نکات مهم در انتخاب اسباب بازی بی خطر، تناسب وزن و جثه ی کودک است. از طرفی سعی کنید اسباب بازی هایی با یک رشته یا بند طولانی تر از 30 سانتی متر انتخاب نکنید.

یک ریسمان می تواند به راحتی در اطراف گردن کودک قرار گیرد و برایتان دردسر بیافریند. هنگامی که فرزند شما می تواند با کمک دستان خود روی زانوهایش بایستد، تشک بازی بچه را با آویزهای موزیکال جا به جا کنید. در مورد اسباب بازی های قدیمی مراقب باشید. به عنوان مثال اسباب بازی هایی مانند تندبال که از ریسمان های بلند ساخته شده بودند بسیار خطرناک هستند، به جای آن ها می توان از مدل های جدیدتر آن به نام میت بال که بدون بند هستند استفاده کرد.

مراقب قطعات آهنربایی کوچک باشید

انتخاب اسباب بازی بی خطر برای کودکان

سازمان محافظت از مصرف کننده، آهنرباهای مغناطیسی را یک خطر پنهانی در خانه می نامد. آهنرباهای کوچک و قدرتمند اغلب در اسباب بازی ها استفاده می شوند و ممکن است از اسباب بازی خارج شده و توسط یک کودک بلعیده شوند.

دو مگنت یا بیشتر (یا یک آهنربا و یک شیء فلزی) اگر بلعیده شوند، همدیگر را در دیواره ی روده جذب می کنند، و اگر به سرعت کشف و درمان نشوند باعث ایجاد عفونت در بدن کودک می شوند. بنابراین یکی از نکات مهم در تهیه ی اسباب بازی ایمن برای کودکان توجه به قطعات آهنی یا آهنربایی و دور از دسترس قرار دادن این قبیل اشیا از کودکان زیر 5 سال است.

به کیفیت ساخت بازی ها توجه کنید

اسباب بازی های بی خطر کودکان

حتی زمانی که یک اسباب بازی پیدا می کنید که به نظر می رسد ایمن است، باید مطمئن شوید که آن اسباب بازی از مواد شیمیایی ساخته نشده باشد. مواد شیمیایی که در پلاستیک استفاده می شود تا پلاستیک انعطاف پذیرتر و با دوام تر باشد، در بسیاری از اسباب بازی ها یافت می شود. کادمیوم، سرب، جیوه و آرسنیک مواد شیمیایی دیگری هستند که می توانید در همه چیز از قبیل عروسک ها و فیگور شخصیت ها و  جواهرات کودکان پیدا کنید.

از ایمن ترین اسباب بازی ها برای کودکان می توان به عروسک های پولیشی، اسباب بازی های چوبی که سازگار با محیط زیست هستند و اسباب بازی هایی که قابلیت برگشت به طبیعت را دارند اشاره کرد.

سخن آخر

لازمه ی داشتن خاطری آسوده در زمانی که کودکان مشغول بازی با اسباب بازی هایشان هستند رعایت نکات ایمنی است. امیدواریم که این مقاله توانسته باشد با ارائه ی نکات مهم برای حفظ ایمنی کودکان شما را در خرید اسباب بازی های بی خطر یاری کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی نوع، مارک و جنس اسباب بازی ها به وب سایت فروشگاه بانک بازی مراجعه کنید. همچنین می توانید برای حفظ سلامت کودکان، از طریق لینک های زیر، این مطلب را با دوستانتان که فرزند کوچکی دارند به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *