مقالات متفرقه

بررسی ارزش خرید اسباب بازی اورجینال در مقابل کپی

ارزش خرید اسباب بازی اورجینال بر مقابل کپی

تا به حال شده که بعد از خرید اسباب بازی به این نتیجه برسید که کالایی که تهیه کرده اید ارزش مبلغی که به خاطر آن پرداخت نموده اید را ندارد؟ درست است که شرط لازم برای خرید داشتن بودجه ی کافی است اما بی گمان شرط کافی برای یک خرید موفق فقط قیمت یا مبلغ پرداختی نیست و داشتن آگاهی لازم و اطلاعات کافی از محصول مورد نظر می تواند یک خرید موفق را رقم بزند. یکی از این اطلاعات مهم در مورد بازی ها اصل بودن یا کپی بودن آن هاست. امروز می خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که خرید اسباب بازی اورجینال نسبت به نمونه های کپی آن چه مزایا یا معایبی دارد. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

اسباب بازی های اورجینال از نظر قیمت مصرف کننده

مقایسه اسباب بازی های اورجینال با نمونه های کپی

اولین چیزی که در برخورد با اسباب بازی های اورجینال توجه خریدار را جلب می کند قیمت آن است. بنابراین ما نیز اول به بررسی این مساله می پردازیم. هرچند که قیمت از زوایای بسیار با دیگر ویژگی های این اسباب بازی ها پیوند خورده اما در این قسمت می خواهیم فقط به مقایسه ی ارزش مادی اسباب بازی های اورجینال با نمونه های کپی شده ی آن ها بپردازیم.

 قیمت اسباب بازی های اورجینال نسبت به نمونه های کپی شده بالاتر است اما با توجه به اینکه محصولات اورجینال شرکت های معتبر همگی دارای پیشینه ی قابل بررسی با قیمت های مشخص بر طبق نام برند هستند قیمتی که برای به دست آوردن آن ها پرداخت می شود کاملا مشخص و از قبل تعیین شده است. در صورتی که اسباب بازی های کپی بدون هیچ  نظارتی از روی اسباب بازی های نمونه ی اصل ساخته می شوند. در ضمن اینکه این محصولات معمولا با قیمتی نزدیک به قیمت نمونه ی اورجینال عرضه می شوند که در بسیاری از مواقع ارزش خرید با آن قیمت را ندارند.

اسباب بازی های اورجینال از نظر کیفیت

کیفیت اسباب بازی های اورجینال

آنچه که اسباب بازی های اورجینال را نسبت به نمونه های کپی شده برتری می دهد کیفیت بالای مواد اولیه، نوع ساخت، دوام، کارایی و ایمنی آن هاست. در این بخش به بررسی هر کدام از این موارد به صورت  مجزا می پردازیم.

مواد اولیه

اسباب بازی ها به خصوص بازی هایی که برای کودکان با سنین پایین انتخاب می شوند باید از متریال بسیار با کیفیت تهیه شده باشند تا خطر مسمومیت و آسیب برای کودکان ایجاد نکنند. اسباب بازی های تهیه شده در کمپانی های معتبر همگی دارای سوابق آزمایشگاهی از نظر بی خطر بودن مواد اولیه ی مورد استفاده هستند اما نمونه های کپی شده ی آن ها در بیشتر موارد صرفا جهت فروش بیشتر به بازار عرضه می شوند از استاندارد های کیفی بالایی برخوردار نیستند و مواد به کار رفته در آن ها مشخص نیست.

نوع ساخت

مورد دیگر نوع ساخت این اسباب بازی هاست. در اینجا به عنوان یک نمونه ی خیلی رایج می توان به آجره های لگو اشاره کرد که یکی از اسباب بازی های بسیار پرطرفدار است و نمونه های کپی بسیار نیز دارد که از نظر کیفیت ساخت بسیار متفاوت هستند. قطعات لگو با دقت و کیفیت بسیار بالایی تولید می شوند و میزان خطای آنها کمتر از 2 میکرومتر می باشد. همین امر موجب شده تا آجره های تمام سری های مختلف لگو در طول سالیان مختلف با یکدیگر سازگار و جفت شوند . از شوی دیگر رنگ و طرح روی این آجره ها به هیچ عنوان در اثر مرور زمان پاک نمی شود. اما در مدل های کپی علاوه بر اینکه طرح ها خیلی زود مخدوش می شوند قطعات با یکدیگر سازگار نیستند و خیلی زود شل می شوند و سازه هایشان از هم می پاشد.

دوام و ماندگاری

دوام و ماندگاری اسباب بازی های اورجینال

از نظر دوام نیز اسباب بازی های کودکان باید نشکن و ضد ضربه باشند زیرا ممکن است به دفعات متعددی پرتاب شوند یا روی زمین بیوفتند پس باید از دوام بالایی برخوردار باشند تا آسیب نبینند. در اسباب بازی های اورجینال این دوام با استفاده کردن از متریال بسیار با کیفیت محقق می شود اما در نمونه های کپی به دلیل اینکه تولید کننده به دنبال پایین آوردن قیمت مصرف کننده است تا حد زیادی از کیفیت کار کم می کند.

کارایی

کارایی هم یکی از دیگر از ویژگی هایی است که هنگام خرید یک اسباب بازی باید به آن دقت کرد. اسباب بازی های اورجینال معمولا با توجه به قیمتشان از تنوع خوبی در پوشش دادن نیاز های مصرف کننده برخوردارند به طور مثال در اسباب بازی های برند هولی تویز پرورش انواع مهارت های یک نوزاد را می توانید ببینید. اما در نمونه های مشابه یا کپی این جامعیت وجود ندارد.حتی در نمونه هایی که دقیقا کپی شده اند شاهد سطح پایین تری از کارایی اسباب بازی اورجینال هستیم به طور مثال تعداد موزیک هایی که در نمونه ی اورجینال استفاده شده بیشتر از نمونه ی کپی شده است یا از نظر جلوه های نوری متفاوت هستند.

ایمنی

ایمنی اسباب بازی های اورجینال

مساله ی بسیار مهم دیگری که در اسباب بازی های کودکان باید به آن ها دقت کرد ایمنی آن بازی است. در اسباب بازی های اورجینال از رنگ های غیرسمی و پلاستیک های فاقد ارسنیک ، جیوه و حالت دهنده های شیمیایی استفاده می شود. اسباب بازی های چوبی نیز معمولا از رنگ های طبیعی یا رنگ های خوراکی تهیه می شوند و اسباب بازی های فلزی فاقد سرب هستند اما در نمونه های کپی نظارتی برای رعایت این موارد وجود ندارد. در این دسته اسباب بازی ها به دلیل مشخص نبودن یا عدم اعتبار برند، پیگیری در مورد متریال استفاده شده در اسباب بازی کاملا غیر ممکن است. از طرفی کیفیت قالب گیری و ساخت اسباب بازی باعث می شود اسباب بازی های اورجینال دارای لبه های تیز یا براده های چوب نباشند و بازی کردن با آن ها برای کودکان کاملا ایمن باشد اما اغلب در نمونه های کپی این دقت صورت نمی گیرد.

اسباب بازی های اورجینال از نظر حقوق طراح و تولید کننده

حقوق تولید کننده اسباب بازی اورجینال در مقابل کپی

جدای از تمامی مواردی که تا اینجا به آن ها پرداختیم رعایت حق معنوی طراح و تولید کننده هم نکته ی مهمی ست که باید به آن توجه کرد.تولید کننده های بزرگ اسباب بازی معمولا تیمی برای طراحی بازی هایشان دارند یا  طرح مورد نظر را برای تولید انبوه از طراحش می خرند و حقوق طراح بازی را پرداخت می کنند و اما کپی کردن بدون دریافت لایسنس یا اجازه از تولید کننده ی اصلی کاملا خلاف قانون و اخلاق است و باعث پایمال شدن حقوق طراح و تولید کننده ی اصلی آن محصول می شود.

آیا همیشه باید اسباب بازی اورجینال خرید؟

برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم اول باید مشخص کنیم که اسباب بازی را متناسب با چه سنی و با چه هدفی خریداری می کنیم.
برای کودکان که مساله ی ایمنی اسباب بازی ها تاثیر مستقیم بر سلامت آنان دارد بهتر است که از اسباب بازی های اورجینال و با کیفیت استفاده کرد. نکته ی قابل توجه اینجاست که در نظر بگیریم منظور از اسباب بازی های اورجینال صرفا نمونه های تولید شده در اروپا و آمریکا نیست بلکه برند های آسیایی با کیفیت مثل برندهای چینی یا برندهای ایرانی داخلی وجود دارند که اسباب بازی های بسیار با کیفیتی تولید می کنند. پس برای پیدا کردن نمونه ی اورجینال یک اسباب بازی لازم نیست راه خیلی دوری بروید.

اما در بازی های مناسب بزرگسالان ماجرا متفاوت است. در این دسته بازی ها خطری سلامت استفاده کنندگان را تحت تاثیر قرار نمی دهد به علاوه ی اینکه شرکت های ایرانی خوبی هستند که لایسنس بازی ها به خصوص بردگیم هارا از تولید کننده دریافت می کنند و سپس اقدام به بازطراحی و تولید آن بازی می کنند.

اسباب بازی اورجینال در مقابل کپی

دریافت لایسنیس دقیقا به این مفهوم است که تولید کننده ی اصلی بازی اگرچه خود اقدام به تولید این بازی در کشور ما نمی کند اما با توجه به نظارتی که بر کیفیت بازی کپی شده دارد اجازه ی تولید و انتشار آن بازی را در اختیار تولید کننده ی داخلی قرار داده است. در بسیاری از موارد حتی بازی های اورجینال با نمونه ی لایسنس دار از نظرکیفیت در رقابت هستند.

در زمینه ی ساخت بردگیم یا بازی رومیزی در چندسال اخیر کشور ما پیشرفت قابل ملاحظه ای کرده و نمونه های کپی با کیفیتی عرضه می کند که می تواند نیازهای مصرف کنندگان را هم از جهت کیفیت، هم دوام و هم زیبایی برآورده سازد و البته قیمت این بازی ها نسبت به نمونه ی خارجی آن هم بسیار به صرفه تر است. البته اگر نسبت به حقوق طراح بازی ها حساس هستید پیشنهاد می کنیم بازی هایی را خریداری کنید که اجازه انتشار از ناشر اصلی بازی را دریافت کردند.

جمع بندی

با توجه به تمام نکاتی که از نظر کیفیت و قیمت و حقوق معنوی در این مقاله بررسی کردیم خرید اسباب بازی اورجینال به جز در بحث بازی های بزرگسالان کاملا توصیه می شود، اما در بازی های بزرگسال اگر نمونه ی لایسنس دار یا کپی با کیفیت هم بتوانید پیدا کنید که حقوق معنوی تولید کننده را رعایت کرده باشد کاملا توجیه شده است. پیشنهاد می شود درباره بازی با کودک یک ساله بخوانید.

امیدواریم که این مطلب توانسته باشد مقایسه ای نسبت به ارزش خرید اسباب بازی اورجینال با نمونه ی کپی شده آن به شما ارائه کند. حتما نظرتان را برای ما بنویسید و بگویید کدام یک از این بخش ها برایتان اولویت دارد و شما کدام اسباب بازی را ترجیح می دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *