کودک و خانواده

راهکارهای محافظت از کودکان در برابر ویروس کرونا

مراقبت از کودکان در برابر کرونا ویروس

بخش عظیمی از نگرانی های والدین در مواقعی که بیماری های واگیرداری شبیه آنفولانزا یا مدل های مشابه مثل همین کرونا ویروس شایع می شود، نگرانی بابت سلامت فرزندانشان است. گرچه در مورد این ویروس طبق تحقیقات صورت گرفته آمار ابتلای کودکان بسیار پایین است اما محافظت از آن ها برای پیشگیری از ابتلای به این بیماری به این دلیل اهمیت بسیار بالایی دارد که در صورتی که کودکان مبتلا به کرونا ویروس باشند علائم بسیار خفیفی دارند اما همچنان ناقل بیماری هستند و به دلیل تعامل بالایی که در اجتماع و خانواده دارند می توانند افراد بیشتری را درگیر کنند. بنابراین درصورتی که دارای فرزند هستید این مطلب را تا انتها بخوانید زیرا در این نوشتار قصد داریم راه هایی برای محافظت از کودکان در برابر کرونا ویروس مطرح کنیم که می توانید با به کار بستن آن ها به آرامش بیشتری دست یابید.

به طور کلی در مواقع بحران های اجتماعی نظیر شیوع یک بیماری در دو دسته ی جسمی و روانی باید از همه به خصوص کودکان محافظت کرد. باید دقت داشت که همانقدر که کودکان به محافظت های جسمی و رعایت نکات ایمنی نیاز دارند به همان نسبت هم باید مورد حمایت عاطفی قرار گیرند تا از آسیب های روحی و روانی محفوظ بمانند. در ادامه به بررسی همه ی این موارد خواهیم پرداخت.

محافظت جسمی از کودکان در برابر کرونا ویروس

حفاظت جسمانی از کودکان در مقابل ویروس کرونا

در این چند روز حتما از طریق منابع متعددی با روش های جلوگیری ازانتقال بیماری کرونا ویروس آشنا شده اید و ما در این مقاله قصد نداریم مطالب تکراری بگوییم. از آنجایی که تاثیر کرونا ویروس بر کودکان بیش از آن که جسمی باشد روانی است ما در این مقاله بیشتر به محافظت روانی کودکان در برابر کرونا ویروس خواهیم پرداخت.

خوشبختانه جامعه ی پزشکان کشورمان با ارائه ی راهکارهای مفیدی شما را از روش های محافظت جسمانی خود و کودکانتان آگاه کرده اند بنابراین در اینجا فقط به چند عنوان از مهم ترین روش های جلوگیری از انتقال این بیماری می پردازیم.

1. روش صحیح شستن دست ها را به کودکان بیاموزید

شستن دست ها برای جلوگیری از کرونا ویروس

از آنجایی که اصلی ترین راه انتقال ویروس کرونا از طریق برخورد دست با چشم ها، بینی و دهان است دست ها باید مرتبا شسته شوند. بنابراین از این فرصت برای آموزش کودکان استفاده کنیم. با استفاده از بازی می توانیم روش صحیح شستن دست ها را به کودک بیاموزیم. این آموزه در تمام طول زندگی برایش مفید خواهد بود. درنظر داشته باشید که حداقل زمان شستشوی دست ها باید بیست ثانیه باشد.

2. از قرار گرفتن در مکان های شلوغ پرهیز کنید

تاثیر کرونا ویروس بر کودکان

سعی کنیم تا جایی که امکان دارد از حضور خودمان و کودکان در مکان های شلوغ خودداری کنیم و از ابراز محبت و تماس بدنی اطرافیان با کودکان جلوگیری نماییم. بهتر است برای مدنی جز از برای انجام کارهای خیلی صروری از خانه خارج نشویم.

3. سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید

تعدیه و پیشگیری از کرونا ویروس در کودکان

تغذیه سالم کلید داشتن سیستم ایمنی قوی است. حال که به دلیل توصیه ی متخصصان بهتر است در قرنطینه ی خانگی بمانیم و زمان بیشتری را در کنار کودکان هستیم از این فرصت استفاده کنیم و سبد غذایی خانواده را از غذاهای سالم و مفید پر کنیم. برای جلوگیری از کرونا ویروس جایگزین کردن تنقلات خانگی به جای کارخانه ای می تواند هم مفید تر و هم مقرون به صرفه تر باشد و مهم تر از همه  فرآیند سرگرم کننده و لذت بخشی ایجاد کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن فقط از طریق تغذیه صورت نمی گیرد، یکی از عواملی که در این موضوع نقش اساسی دارد فعالیت بدنی و تحرک است. مهم است که حتما زمانی را در طول روز به  ورزش و فعالیت و بازی های حرکتی با کودکان اختصاص دهید.

محافظت روانی از کودکان در مقابل کرونا ویروس

یکی از سخت ترین دوران برای والدین زمان هاییست که خودشان در کانون خبرهای نگران کننده و استرس زا هستند اما می دانند که باید برای حفظ سلامت روحی و روانی کودکانشان آرامش خود را حفظ کنند. در شرایط کنونی که جامعه درگیر این بیماری ویروسی است با دانستن راهکارهایی می توانید در مسیر محافظت از کودکان در برابر کرونا ویروس موفق باشید.

1. به صورت آهسته اخبار را دنبال کنید

محافظت روانی از کودکان در مقابل کرونا ویروس

این موضوع به این مفهوم است که هم تلاش کنید تمام زمان خود را برای پیگیری لحظه به لحظه ی خبرها اختصاص ندهید زیرا به طور مداوم خواندن اخبار گوناگون در مورد بحران سلامت می تواند منجر به اضطراب و وحشت شدید شود و دیگر این که خبرها را به صورت متنی و دور از چشم کودکان دنبال کنید. تماشای پیوسته ی خبرهای تصویری می تواند سلامت روانی کودکان را به خطر اندازد و به آن ها القا کند که دنیا جای نا امنی است.

2. در کنار کودکان بازی کنید

بازی و مراقبت از کودکان در زمان کرونا ویروس

بازی فقط مخصوص کودکان نیست. نیاز به بازی کردن به منظور سرگرمی و فارغ شدن از فشارهای روانی در بزرگسالان کاملا مشهود است. از طرفی آنچه که می تواند باعث تعامل والدین با کودکان شود بازی است.  در جریان بازی مهارت های ذهنی و جسمی کودکان تقویت می شود. دقت ، تمرکز، نظم و ترتیب ، سرعت عمل و هوش حرکتی کودکان رشد و تکامل می یابد  و این مهارت ها می توانند محرک کودکان در کسب تجارب جدید باشند. از طرفی والدین با همبازی شدن با فرزندانشان می توانند ارتباط دوستانه و عمیقی با کودکان برقرار کنند، خاطرات زیبا بسازند، از ترس و ها و نگرانی های آن ها مطلع شوند. ساختن خاطرات مشترک به وسیله ی سرگرمی های مشترک صورت می گیرد.

سعی کنید در دورانی که به دلیل شیوع کرونا ویروس ناچار به خانه نشینی هستید در کانون خانواده به صورت دسته جمعی بازی کنید و از این فرصت برای تلطیف فضا و بالابردن کیفیت روابط خانوادگی تان استفاده کنید. بازی کردن می تواند با پر کردن اوقات فراغت و ایجاد جو مثبت و شاد در خانواده تاثیر کرونا ویروس بر کودکان را کاهش دهد. برای آشنایی با بازی های دورهمی خانوادگی می توانید به بخش بازی های رومیزی در وبسایت بانک بازی مراجعه کنید.

پیش از این مطلبی درباره ی بازی های مناسب مواقع خانه نشینی نوشته ایم که می تواند راهنمای خوبی برای شما در انتخاب بازی های مناسب این ایام باشد توصیه می کنیم این مقاله را نیز حتما بخوانید.

3. مسائل را با داستان برای کودکان توضیح دهید

محافظت از کودکان در برابر کرونا

برای مراقبت روانی از کودکان در مقابل کرونا ویروس پنهان کردن ماجرا راه درستی نیست زیرا سرانجام این اطلاعات به مرور زمان در اختیار کودک قرار می گیرد. بنابراین بهتر است که با زبان کودکانه به توضیح آنچه که اتفاق افتاده است بپردازید. ماجرایی را تعریف کنید که به کودک روش های مراقبت از خود را آموزش دهد و در پایان حتما به این مساله بپردازید که با کمک و تلاش همه ی افراد جامعه ما موفق به حل مشکل می شویم.

4. شنونده ی خوبی برای کودکان باشید

مراقبت روانی از کودکان در زمان کرونا ویروس

 اجازه ندهید کودک با اضطراب ها و نگرانی هایش تنها بماند. کودکان در برخورد حوادث و رویدادها توانایی ابراز نگرانی ها و کنترل هیجانات خود را ندارند به همین دلیل والدین باید تلاش کنند تا در تعامل و گفتگو های روزمره به سخنان و نگرانی های کودکشان گوش دهند تا کودک بتواند آنچه که در درون وی می گذرد را آزادانه با والدینش درمیان بگذارد. این سطح از تعامل میزان استرس و اضطراب را تا حد زیادی کاهش می دهد.

5. فضای امنی برای کودکان ایجاد کنید

در پیشگیری از آسیب های ویروس کرونا در کودکان

 ما مراقب تو هستیم… این تمام آن چیزیست که والدین باید در شرایط بحرانی به کودک خود القا کنند. پیوسته به کودکتان  یادآوری کنید که بی قید و شرط دوستش دارید و در همه حال مراقبش هستید. یکی از راه های ایجاد امنیت در کودکان این است که کودک بپذیرد هر مشکلی راه حلی دارد. القای مسیرهای بن بست ذهن کودک را مشوش و امنیت روحی و روانی آنان را خدشه دار می کند.  والدین با نمایش راه حل هایی که در گذشته برای مسائل مختلف کشف شده است می توانند این اطمینان را به کودک بدهند که هر مشکلی پیش بیاید می توانیم در کنار هم آن را حل کنیم. نکته ی مهم در پیشگیری از آسیب های ویروس کرونا در کودکان شکل دادن دید پیرزمندانه در کودکان است.

جمع بندی

در مواقعی که با بحران های اجتماعی سر و کار داریم باید بیش از پیش به سلامت روانی کودکان بپردازیم. برای دانستن درباره ی راهکارهای افزایش سلامت روان کودکان حتما مطلبی را که پیش از این منتشر کرده بودیم بخوانید. ساختن نگاه پیروزمندانه برای حل مشکلات و کاشتن بذر امید در دل های بچه ها کاریست که والدین می توانند با در نظر گرفتن تمهیداتی موفق به انجام آن شوند. برای محافظت از کودکان در برابر کرونا ویروس باید همزمان به مراقبت های جسمانی و روانی بپردازیم تا در کنار هم این مقطع حساس را با آرامش و سلامت سپری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *