کودک و خانواده

فواید آموزش موسیقی به کودکان

فواید آموزش موسیقی در کودکان

تقریبا همه از موسیقی لذت می برند، خواه با گوش دادن به آن، آواز خواندن یا نواختن ساز. اما با توجه به این علاقه ی تقریبا ذاتی هنوز بسیاری از والدین یا متولیان آموزش کودک، برنامه های آموزش موسیقی به کودکان را جدی نمی گیرند. به خصوص مدارس به دلایلی نظیر کاهش بودجه یا بهبود در عملکرد تحصیلی فعالیت های هنری و به خصوص موسیقی را از برنامه های آموزشی حذف می کنند که با این کار، نه تنها یک موضوع لذت بخش را از دست می دهند بلکه نمی توانند از فواید بسیاری که موسیقی بر عملکرد مغز دارد استفاده کنند. در این نوشتار به بررسی فواید آموزش موسیقی بر پیشرفت های ذهنی و مهارت های اجتماعی  در کودکان  می پردازیم.

تعدادی از مطالعات نشان می دهند که آموزش موسیقی قدرت مغز کودک را به شدت تقویت می کند، حافظه بچه ها را بهبود می بخشد، آن ها را صبورتر می کند و به آن ها می آموزد چگونه احساسات خود را بیان کند و این فقط بخشی از تاثیر موسیقی بر کودکان است. برای کسب اطلاعات بیشتر از اهمیت یادگیری موسیقی برای کودکان تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. پیش از شروع اگر قصد تهیه هدیه تولد برای کودک خود را دارید پیشنهاد می کنید از صفحه ی خرید کادو تولد کودک دیدن کنید و با جذاب ترین هدیه برای بچه ها آشنا شوید.

10 فایده ی آموزش موسیقی به کودکان

1- بهبود مهارت های زبانی

فواید یادگیری موسیقی در کودکان

آموزش موسیقی به توسعه ی زبان و استدلال کمک می کند. مطالعات اخیر نشان داده اند که آموزش موسیقی بخشی از نیمکره ی چپ مغز را که به پردازش زبان مربوط می شود به صورت فیزیکی گسترش می دهد و باعث توسعه ی مسیرهای عصبی در این بخش از مغز می شود به همین دلیل است که یادگیری موسیقی در کودکان به طور خاص مهارت نواختن یک ساز می تواند به دانش آموزان در یادگیری زبان دوم کمک کند.

بسیاری از مدرسان زبان دوم، برای آموزش کودکان از ابزارهای موسیقی و بازی های موسیقیایی در آموزش هایشان استفاده می کنند. به خصوص در کودکان سنین پایین استفاده از بلز که یک بازی موسیقی است به عنوان یک ساز پایه مرسوم است.

2- تقویت حافظه کوتاه مدت و بلند مدت

آموزش موسیقی به کودکان

کودکانی که به صورت جدی درگیر آموزش موسیقی هستند با حفظ کردن نت ها و فراخوانی آن ها از حافظه ی بلندمدت خود، پیوسته در حال تقویت حافظه و افزایش نیروی تمرکز و توجه هستند. این موضوع از فواید آموزش موسیقی به کودکان است که باعث بالارفتن میانگین نمرات آن ها در درس ها و کسب نتایج بهتر در آزمون های استاندارد می شود. پیشنهاد می شود درباره تاریخچه اسباب بازی ژیگامیک بخوانید.

3- افزایش اعتماد به نفس و خودباوری

فواید آموزش موسیقی به کودک

موسیقی به کودکان این امکان را می دهد که موضوع جدیدی را امتحان کنند و توانایی خود را با نواختن یک ساز بالا ببرند. وقتی کودکان  در گروه نوازی در حال دستیابی به یک هدف مشترک هستند می دانند که علایق آن ها توسط دیگران شنیده و درک می شود. این تلاش مشترک، احساس پذیرش ایمنی را ایجاد می کند و باعث افزایش عزت نفس می شود.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: راه های افزایش اعتماد به نفس کودک

یکی از فواید آموزش موسیقی برای کودکان ایجاد ارتباط مفید و سازنده بین کودک و همسالانش است. داشتن مهارتی برای بروز و بیان احساسات می تواند راهگشای مسیر موفقیت آمیزی در روابط اجتماعی کودک باشد.
گروه های هم نوازی با اسباب بازی های موسیقی مثل طبل های کوچک یا بلز و ارگ های موزیکال که در به خصوص در مهد کودک ها تشکیل می شود می تواند اعتماد به نفس کودکان خردسال را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد.

4- تقویت مهارت شنیداری

آموزش موسیقی به کودکان با بازی

مهارت شنیداری نیز مانند تمام مهارت های دیگر از قبیل حافظه، توانایی دست یا بینایی نیاز به آموزش و پرورش دارد و آموزش موسیقی به صورت جدی می تواند موجب تقویت نیروی شنیداری و درک هارمونی صداها شود. هر چه کودکان کوچک تر باشند تاثیر موسیقی بر نیروی شنیداری آنان قابل مشاهده تر است. موسیقی دان ها می توانند عناصر محتوایی خاصی را در صداها تشخیص دهند که دیگران نمی توانند.یکی از مزیت های آموزش موسیقی به کودکان این است که آن ها را یاری می کند تا ریتم ها را در بین صداهای پراکنده ی محیط تشخیص دهند و درک و دریافت مطالب ریتمیک با کیفیت بسیار بالاتری در آنان صورت می گیرد. پیشنهاد می شود درباره بازی با کودکان 4 ساله بخوانید.

5- پرورش نیروی تخیل

فواید آموزش موسیقی برای کودکان

موسیقی باعث ایجاد تخیل و کنجکاوی در کودکان می شود. آشنا کردن کودکان در سال های اولیه ی زندگی با مفهوم موسیقی می تواند باعث ایجاد تفکر مثبت و برانگیختن کنجکاوی مثبت در کودکان شود. آموزش های هنری باعث افزایش پیوندهای عصبی در مغز شده و نیروی تخیل کودکان را توسعه می دهد.

آموزش موسیقی به کودک درهای دنیای اسرار آمیز صدا ها را به روی کودک باز می کند. آشنایی با نت ها و احساس پشت هر صدا، زمینه ساز پرورش تخیل و عملکردهای خلاقانه در کودک می شود. تهیه کردن بازی موسیقی برای کودک چه به صورت دست ساز یا استفاده از اسباب بازی های موسیقی می تواند خلاقیت را در کودک تقویت کند. پیشنهاد می شود درباره تشویق کودکان به تنها بازی کردن بخوانید.

6- آموزش نظم و انضباط

فواید یادگیری موسیقی برای کودکان

یکی از مزیت های آموزش موسیقی به کودکان این است که وقتی کودکی یاد می گیرد سازی را بنوازد با چالش های زمانبندی برای نواختن نت ها و درک ریتم و فاصله ی بین صداها روبه رو می شود. این چالش ها در کنار تنظیم زمانی برای انجام تمرینات برای کسب نتیجه بهتر کودک را در مسیر برنامه ریزی و انضباط شخصی سوق می دهد.

7- توسعه ی هوش فضایی

آموزش موسیقی به کودکان

ارتباط زیادی که بین موسیقی و ریاضیات و جود دارد باعث می شود کودکانی که مشغول فراگیری موسیقی هستند درک ریاضیاتی بالاتری داشته باشند. درک و اجرای ریتم های موسیقی در واقع نسبت کسری از ثانیه است که بطور غیرمستقیم مفهوم کسر و بخش بندی را به کودکان می آموزد. به تبع آن یکی از فواید آموزش موسیقی به کودکان ایجاد درک وسیع تر از محیط و مجموعه ای از تصاویر ذهنی است که باعث توسعه ی هوش فضایی کودکان می شود.

8- کاهش استرس

آموزش موسیقی کودکان

همه ی ما می دانیم بودن در فضایی که موسیقی ملایمی در حال پخش است آرامش بخش است. به طور کلی فعالیت های هنری و به طور خاص موسیقی باعث کاهش استرس و ایجاد حس آرامش و فراغت ذهن می شود. این مساله به خصوص در دانش آموزان مورد پژوهش قرار گرفته و مشخص شده است که دانش آموزانی که یادگیری موسیقی و نواختن ساز مشغول هستند بهتر می توانند با استرس های محیط برخورد کنند و توانایی بیشتری در کنترل شرایط ناراحت کننده دارند.

9- کمک به کودکان با نیازهای ویژه

فواید موسیقی برای کودکان استثنایی

آموزش موسیقی به کودکان با نیازهای ویژه به آنان کمک می کند تا بتوانند احساسات خود را از طریق صداها بیان کنند و راهی برای بروز و درک متقابل عواطف برای این دسته کودکان ایجاد می کند. کودکانی که به هر دلیلی نیاز به مراقب های ویژه دارند به راحتی نمی توانند با همسالان خود یا افراد دیگر اجتماع ارتباط موثری برقرار کنند و اینجاست که نیاز به راهی متفاوت به جز کلام احساس می شود. طبق تحقیقات کارشناسان یکی از مزیت های موسیقی برای کودکان نیازمند مراقبت، ایجاد فضایی برای درک احساسات خود و راهی برای بیان این احساس است.

10- تقویت حس مشارکت و مسئولیت پذیری

فواید آموزشی موسیقی برای کودکان

از آنجایی که بسیاری از فعالیت های موسیقی در قالب گروه نوازی و شرکت در ارکستر ها انجام می شود، قرار گرفتن در قالب یک تیم حس مشارکت و همکاری تیمی را در کودکان تقویت می کند. همچنین آموزش موسیقی به کودک می تواند حس مسئولیت پذیری را نیز در وی افزایش دهد زیرا به هر حال نواختن یک سا نیاز به آمادگی و تمرین بسیار دارد که بدون احساس مسئولیت و تلاش مستمر میسر نمی شود.

کلام آخر

همانگونه که تمام دنیا بر پایه ی موسیقی بنا شده تمایل انسان نیز به عنوان ذره ای از این جهان بی کران به لذت برن از موسیقی طبیعت است. بر طبق همین تمایل ناخودآگاه محققان دریافته اند که فراگیری موسیقی می تواند مفاهیم عمیق شخصیتی و اجتماعی را به کودکان بیاموزد. از آنجایی که این دسته مفاهیم زیربنای شخصیتی انسان را می سازند آموزش موسیقی در سنین خردسالی تاثیر بسیار زیادی در زندگی و آینده ی کودکان دارد. در این نوشتار به مهمترین فواید یادگیری موسیقی در کودکان پرداختیم. پیشنهاد می شود درباره راهنمای بازی برای کودکان 3 ساله بخوانید.

شما در مورد آموزش موسیقی به کودکان چه فکر می کنید؟ اگر کودک شما مشغول آموختن موسیقی است از تجربیات خود و تاثیری که انجام این فعالیت بر او داشته در بخش نظرات برایمان بنویسید.

3 دیدگاه در “فواید آموزش موسیقی به کودکان

  1. فهیمه گفت:

    مقاله ی کامل و جامعی بود👌👌
    یه بخش هایی ش مثل ” کودکانی که مشغول فراگیری موسیقی هستند درک ریاضیاتی بالاتری دارند” رو روی پسرم، تجربه کرده بودم و ادامه ی مبحث هم برام جذاب بود و ممنونم که تا این حد با جزئیات موضوع رو تحلیل کردین🌷

    1. شهره یوسفی گفت:

      خوشحالم که براتون جالب بوده. ممنونم که نظرتون رو در مورد تاثیر موسیقی بر کودکان برامون نوشتید.

  2. پریزاد رهاوند گفت:

    بسیار جالب بود کاملا درسته برادر زاده ام از بچگی کلاس پیانو میرفت و الان که نوجوونه همه این خصوصیات رو دارا هست . خودم هم تو فکر اینم که دخترم رو یه کلاس ساز ثبت نام کنم . ممنونم از مطالب خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *