مقالات بازی و آموزش

روش های شستشو و تمیز کردن اسباب بازی ها

راه های تمیز کردن اسباب بازی ها

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

دنیای اسباب بازی ها دنیای شگفت انگیزیست که روزانه زمان زیادی کودکان را به خود مشغول می کند. هر چه کودکان کوچکتر باشند ارتباط بیشتری از لحاظ فیزیکی با اسباب بازی هایشان برقرار می کنند و همین امر لزوم حفظ نظافت اسباب بازی ها را دو چندان می کند. اما تنوع جنس اسباب بازی ها باعث می شود که گاه والدین برای نظافت آن ها به طوری که اسباب بازی دچار آسیب نشود به دردسر بیوفتند. در این مقاله از مجموعه مقالات بانک بازی راهکارهایی برای تمیز کردن اسباب بازی ها  و محافظت از آن ها به شما ارائه می کنیم.

اسباب بازی بچه های زیر سه سال

تمیز کردن اسباب بازی های زیر سه سال

اولین نکته ای که باید حتما به آن توجه شود این است که همه ی اسباب بازی ها برای بچه های زیر سه سال مناسب نیستند و اسباب بازی های این سن باید از نظر ایمنی و رنگ های به کار رفته و همین طور تناسب با توانایی های کودک ویژگی های خاصی داشته باشند. برای آشنایی با اسباب بازی های کودکان این سن، پیشنهاد می کنیم مقاله ی اسباب بازی های ایمن و بی خطر را حتما بخوانید.

برای بچه های زیر سه سال به دلیل اینکه تقریبا همه ی اسباب بازی ها و حتی خیلی از وسایل محیط زندگیشان را به دهان می برند تمیز کردن و ضدعفونی کردن اسباب بازی ها بسیار ضروری است زیرا می تواند باعث بروز بیماری و آسیب جدی به سلامت و سیستم ایمنی بدن کودک شود. کودک دنیای اطرافش را با استفاده از دهانش کشف می کند بنابراین از جنگیدن بابت به دهان نبردن اسباب بازی ها دست بردارید و به جای آن راهی برای تمیز نگه داشتن اسباب بازی ها و محافظت از آن ها در پیش بگیرید.

اسباب بازی های کودکان زیر سه سال ابتدا باید با مواد ضدعفونی کننده ی وسایل بازی شستشو شده و سپس به خوبی خشک شوند تا تمام میکروب های روی آن ها کاملا از بین برود. این مساله به خصوص در وقت هایی که کودک بیمار است یا به طور همزمان با چند کودک دیگر بازی می کند حتما باید رعایت شود. ما در این اینجا روش های محافظت از اسباب بازی ها در برابر آلودگی را به تفکیک جنس آن ها بیان می کنیم.

محافظت و تمیز کردن اسباب بازی های چوبی

تمیز کردن اسباب بازی های چوبی

بهترین نوع اسباب بازی برای کودکان زیر سه سال و حتی بالاتر اسباب بازی های چوبی هستند. این اسباب بازی ها از رنگ های طبیعی ساخته شده اند که پایه رنگ خوراکی دارند و به دهان بردن آن ها برای سلامتی کودکان خطری ندارد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید: مزایای بازی با اسباب بازی های چوبی

بازی های چوبی به دلیل اینکه از مواد طبیعی ساخته شده اند کمتر مستعد جذب آلودگی ها هستند و به راحتی می توان با اسپری کردن مواد ضد عفونی کننده وسایل بازی مثل محلول آب و سرکه یا آب و جوش شیرین آن ها را از آلودگی پاک نمود. هر چند که قابل شستشو هستند و می توانید آن ها را در وان آب بریزید و با مواد شوینده پاک کنید اما به دلیل متخلخل بودن چوب، زیاد شستن آن ها می تواند  باعث نفوذ آب به درون چوب شده و فرم اسباب بازی را خراب کند. اسپری کردن مواد ضدعفونی کننده باعث تمیز شدن اسباب بازی های چوبی می شود و از سلامت آن ها هم محافظت می کند.

تمیز کردن و محافظت از اسباب بازی های پلاستیکی

نمیز کردن اسباب بازی های پلاستیکی

چنانچه از کیفیت اسباب بازی و رنگ های به کار رفته در آن ها مطمئن هستید بهترین نوع شستشوی اسباب بازی های پلاستیکی از طریق ماشین ظرفشویی است که پس از شستشو به خوبی خشک می شوند. در صورت در دسترس نبودن می توانید این اسباب بازی ها را درکیسه ای توری ریخته و در ماشین لباسشویی قرار دهید و بعد از شستشو حتما در فضای باز زیر نور خورشید خشک نمایید.

همچنین به صورت دستی با استفاده از شوینده های ملایم مثل آب و صابون که برای کودکان بی خطر هستند و بدون استفاده از پاک کننده های قوی مثل وایتکس می توانید این دسته اسباب بازی ها را شستشو نمایید و حتما پس از شستشو آن ها را خشک کنید.

شستشوی اسباب بازی های پارچه ای و پولیشی

تمیز کردن و شستشوی اسباب بازی های پارچه ای و پولیشی

بسیاری از اسباب بازی های کودکان مثل عروسک ها و تن پوش ها از جنس پارچه و پولیش است که برچسب های متصل به آن ها روش تمیزکردن و شستشو را توضیح داده است. اغلب این عروسک ها را می توان با استفاده از ماشین لباسشویی با دمای آب متوسط و شوینده ی ملایم شست. در مورد عروسک های پولیشی اگر از ماشین لباسشویی استفاده کردید توجه کنید که حتما به خوبی آبکشی شوند تا مواد شوینده درون آن ها باقی نماند. این عروسک ها را پس ششتشو در فضای آزاد و زیر نور خورشید خشک نمایید تا از ایجاد قارچ در میان الیاف جلوگیری شود.

برای تمیز کردن اسباب بازی های پارچه ای در صورتی که تمایل داشته بشید آن ها را با دست بشویید می توانید از محلول آب و جوش شیرین برای پاک کنندگی بهتر استفاده کنید. جوش شیرین لکه بر خوبی برای الیاف پارچه ایست کافیست مقداری خمیر جوش شیرین درست کنید و آن را روی سطح عروسک بمالید و مقداری صبر کنید . سپس عروسک را آبکشی نمایید و به خوبی در فضای باز خشک کنید.

ضدعفونی و تمیزکردن اسباب بازی های حمام

تمیز کردن اسباب بازی های حمام

تصور بسیاری از والدین این است که اسباب بازی هایی که کودک در حمام استفاده می کند به دلیل تماس با آب نیازی به تمیز کردن و ضدعفونی شدن ندارد در صورتی که این مساله کاملا خلاف واقع است. اسباب بازی های داخل حمام به دلیل قرار داشتن در محیط مرطوب بیشتر در معرض رشد باکتری ها و قارچ ها هستند که می توانند سلامتی کودکان را به خطر بیاندازند.

حتما ماهی یک بار تمام اسباب بازی های حمام را ابتدا با آب و صابون شستشو کرده و حتی زوایای پنهان را با استفاده از برس یا مسواک پاک کنید و سپس با استفاده از آب گرم و سرکه ضد عفونی کنید. به این روش که این اسباب بازی ها را برای مدت یک ساعت در محلول آب گرم و سرکه خیس کنید و سپس آن ها را خشک نمایید. برای محافظت بیشتر از این دسته اسباب بازی ها می توانید هربار بعد از حمام کردن کودک آب داخل آن ها را خالی کرده و آن ها را خشک نمایید.

تمیز کردن اسباب بازی های فلزی

مراقبت و تمیز کردن اسباب بازی های فلزی

اسباب بازی های فلزی برای کودکان بالای سه سال استفاده می شوند بنابراین احتمال اینکه کودک آن ها را به دهان ببرد کمتر است اما تمیز کردن این دسته اسباب بازی ها علاوه بر سلامت کودک باعث می شود عمر اسباب بازی نیز طولانی تر شود. اسباب بازی هایی مثل انواع ماشین های فلزی به دلیل حرکت کردن روی زمین ممکن است دور چرخ هایشان مو یا پرز بپیچد که هم باعث آلودگی می شود و هم کارایی اسباب بازی را کم می کند بنابراین توصیه می شود که ماهی یک بار به این اسباب بازی ها رسیدگی شود.

برای تمیز کردن بدنه ی اسباب بازی های فلزی هم می توانید از محلول آب گرم و صابون یا محلول های الکلی بسیار رقیق استفاده کنید. توجه کنید که از محلول های پاک کننده ی شیمیایی مثل جرمگیرها استفاده نکنید چون هم بوی آن ها برای سیستم تنفسی کودکان خطرناک است و هم ممکن است رنگ بدنه ی اسباب بازی ها را تغییر دهد.

نظافت اسباب بازی های الکترونیکی و باطری دار

نظافت اسباب بازی های الکترونیکی

هنگامی که تصمیم می گیرید اسباب بازی های کودک خود را تمیز و ضدعفونی کنید حتما دقت کنید که اگر این اسباب بازی الکترونیکی است به هیچ وجه نباید در آب غوطه ور شود و به قسمت های الکتریکی آن آب نفوذ کند. برای تمیز کردن اسباب بازی های الکترونیکی دستمالی را به مواد شوینده ترجیحا کلر دار که زود بخار می شوند آغشته کنید و بدنه ی اسباب بازی را به این وسیله تمیز کنید. همچنین برای تمیز کردن سطوح اسباب بازی های الکترونیکی ای که امکان تغییر فرم بر اثر دمای بالا یا آسیب در برخورد با رطوبت ندارند می توانید از بخارشو استفاده کنید و سپس با یک پارچه نرم خشک کنید.

برای تمیز کردن عروسک های موزیکال هم همینطور. اگر عروسک از جنس پلاستیک بود با دستمال آغشته به مواد شوینده یا مقدار کمی الکل و اگر پولیشی بود ابتدا با جاروبرقی و سپس با  استفاده از یک ابر یا اسفنج که آغشته به محلول آب و جوش شیرین است اقدام به تمیز کردن آن ها نمایید. در همه ی این موارد دقت کنید تا آب یا بخار به قسمت های الکترونیکی اسباب بازی نرسد.

 چند وقت یکبار اسباب بازی های کودکان را تمیز کنیم؟

تمیز کردن اسباب بازی کودکان

سوالی که برای خیلی از والدین پیش می آید این است که هر چند وقت یکبار باید اسباب بازی های کودکان را تمیز و ضدعفونی کرد؟ به جز شرایط خاصی که در ادامه با به آن ها می پردازیم ماهی یک بار تمیز کرن اسباب بازی ها کافیست و نیازی نیست که با وسواس زیاد هرروز آن ها را شستشو نمایید ولی حتما بررسی کنید که اگر اسباب بازی آلودگی ظاهری دارد آن را برطرف کنید.

  • زمانی که کودکان به صورت دسته جمعی با تعدادی اسباب بازی بازی می کنند.
  • زمانی که کودک با اسباب بازی هایش در محیطی خارج از خانه بازی می کند.
  • زمانی که کودک به بیماری عفونی یا ویروسی مبتلاست و در حال گذر کردن از بیماریست.
  • اسباب بازی هایی که مدتی مورد استفاده قرار نگرفته اند حتما باید قبل از اینکه در اختیار کودک قرار گیرند شستشو شوند.

در همه ی این موارد نیاز است که اسباب بازی ها با استفاده از مواد ضدعفونی کننده شستشو و پاکسازی شوند و سپس مجددا در اختیار کودک قرار گیرند.

 سخن آخر

یکی از مهمترین نکات در استفاده ی بهتر از انواع اسباب بازی ها روش تمیز کردن و محافظت از آنهاست.  با توجه به اینکه اسباب بازی ها از متریال های مختلفی تولید می شوند برای تمیز کردن هر کدام راهی متفاوت وجود دارد. ما در این مقاله راه هایی برای تمیز کردن اسباب بازی ها به تفکیک جنس آن ها ارائه کردیم که می تواند شما را برای محافظت بهتر از اسباب بازی هایتان به خوبی راهنمایی کند.

در بخش نظرات برای ما بنویسید تا به حال چه راهکارهایی برای تمیز کردن اسباب بازی ها به کار برده اید و آیا این راهکارها برایتان مفید بوده اند؟ اگر سوالی درباره ی تمیز کردن نوع خاصی اسباب بازی دارید بپرسید تا دوستانمان شما را راهنمایی کنند. این مطلب را از طریق لینک های زیر برای دوستانتان هم بفرستید تا دیگر نگران تمیز کردن اسباب بازی های فرزندانشان نباشند. سپاس از همراهیتان…

1 دیدگاه در “روش های شستشو و تمیز کردن اسباب بازی ها

  1. بیتا ملکی گفت:

    چقدر خوب و مفید بود این مقالتون خیلی نیاز داشتم . سپاس 💖

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *