مقالات بازی و آموزش

آلودگی هوا و چند پیشنهاد برای سرگرم کردن کودکان در خانه

سرگرم کردن کودکان زمان آلودگی هوا

زمان زیادی نگذشته از آن دورانی که به خاطر بارش برف و باران مدارس تعطیل می شد و کودکان می توانستند در پارک ها، حیاط خانه ها یا روی پشت بام ها برف بازی کنند یا پس از باران در چاله های پر آب بپرند و از ته دل بخندند. این چندسال اخیر بیشتر تعطیلات زمستانه ی بچه ها به دلیل آلودگی هوا صورت گرفته که باعث شده والدین و کودکان از ترس این مهمان ناخوانده در خانه حبس شوند و در این میان سرگرم کردن بچه ها در خانه  معضلی است. در این مقاله سعی می کنیم پیشنهادهایی به شما ارائه دهیم که بدانید در روزهای آلوده و تعطیل چگونه بچه‌ها را در خانه سرگرم کنید.

بازی های حرکتی

بازی حرکتی در روزهای آلودگی هوا

بزرگترین مساله ای که والدین و بچه ها را در روزهایی که به دلیل آلودگی هوا مجبور هستند در خانه بمانند دچار بی حوصلگی و دردسر می کند عدم تحرک و فعالیت بدنی است. انرژی بی پایان کودکان باعث می شود آن ها وقتی صبح تا شب در محیطی بسته می مانند خلق و خویشان تغییر کند و لجباز و کم حوصله شوند. در این میان والدین می توانند با ترتیب دادن بازی های حرکتی این انرژی بی پایان را به سمت شور و نشاط سوق دهند.

بازی هایی مثل فوتبال دستی، حلقه پرتاب، بولینگ یا پرتاب توپ در سبد شبیه بسکتبال می تواند کودکان را سرگرم کند و باعث شادی و تفریح آنان شود.

بازی با کاغذ و تا (اوریگامی)

سرگرم کردن کودکان با اوریگامی

اوریگامی یا بازی کاغذ و تا می تواند یک فعالیت سرگرم کننده برای روزهایی باشد که به دلیل آلودگی هوا در خانه هستیم. با فراهم کردن چند عدد کاغذ رنگی و استفاده از خلاقیت و حوصله می توانیم اجسام زیبایی خلق کنیم و به کودکان هم بیاموزیم. این فعالیت می تواند باعث تقویت مهارت دست و افزایش مهارت های هنری در کودکان شود.

آشپزی با کودکان

آشپزی و بازی در روزهای آلودگی هوا

یکی از فعالیت های مفرح برای کودکان کار کردن با وسایل آشپزخانه و مشارکت در تهیه غذای مورد علاقه شان است. در این روزها که کودکان مجبورند به دلیل آلودگی هوا ساعات بیشتری را در خانه بمانند بهترین فرصت است که والدین در کنار کودکشان مهارت های زندگی را تمرین کنند و آشپزی می تواند یک سرگرمی دلچسب با نتیجه ای خوشمزه باشد! تصور کنید روزی بیاید که کودک شما بتواند به تنهایی یک ماکارونی خوشمزه برایتان بپزد آن زمان احتمالا دیگر یادی از دردسرهای آلودگی هوا و خانه نشینی نخواهید کرد.

گلکاری و باغبانی

گلکاری و بازی در روزهای آلودگی هوا

احتمالا آنچه که امروز باعث شده پایتخت و خیلی از شهرهای بزرگ کشور با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم کنند عدم آموزش فعالیت های زیست محیطی است. در هر سطحی از این جامعه که باشیم وظیفه داریم نقش خود را دربرابر پاکیزه نگه داشتن هوا ایفا کنیم. حال در نقش والدین می توانیم همزمان با سرگرم کردن کودکان به وسیله کاشتن گل و گیاه در روزهایی که به دلیل آلودگی هوا در خانه هستیم درباره ی نقش تاثیر گذار گیاهان در کاهش آلودگی هوا با کودکمان صحبت کنیم. باغبانی  و گل کاری یکی از فعالیت های مفید برای سرگرم کردن کودکان در روزهایی است که مجبوریم در خانه بمانیم.

بازی های فکری و آموزشی

سرگرمی های روزهای آلودگی هوا

یکی از بهترین سرگرمی ها برای کودکان بازی های فکری ، آموزشی و معمایی است. با در نظر گرفتن سن کودکان می توانید از بازی های فکری مناسب که می تواند برای کودکان خوشحال کننده و مفرح باشد استفاده کنید. از مزایای بازی های فکری می توان علاوه بر سرگرم شدن به افزایش توانایی ذهنی و مهارتی کودکان اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: فواید بازی های فکری برای کودکان

بازی هایی نظیر لگو، پازل، بازی های معمایی و بازی های ساختنی باعث می شوند کودک با مشاهده ی نتیجه ی فعالیتش احساس غرور و موفقیت کند و اعتماد به نفس کودک را تقویت می کند. البته مساله تهیه کردن بازی فکری مناسب آن هم در روزهایی که هوا آلوده است و بیرون رفتن از خانه به صلاح نیست مساله ی بزرگی است که ما در فروشگاه بازی و سرگرمی بانک بازی سعی کرده ایم این فرآیند را برای شما آسان و لذت بخش کنیم.

توضیحات بازی ها توسط کارشناسان حوزه ی بازی و سرگرمی نوشته شده و می تواند به خوبی شما را در انتخاب بازی فکری مناسب سن و توانایی های کودکتان یاری کند تا بتوانید یک خرید غیرحضوری شیرین را تجربه کنید و سفارشتان را به آسانی درب منزل تحویل بگیرید.

ساخت کاردستی

کاردستی و بازی در روزهای آلودگی هوا

معجزه ی ببر و بچسبان را در سرگرم کردن کودکان باور کنید! یکی دیگر از بهترین سرگرمی ها برای کودکان در روزهای تعطیل ساخت کاردستی است. با تهیه کردن قیچی های کوچک که مخصوص ساخت کاردستی برای کودکان است می توانید کودک را به ساخت اثر هنری مخصوص خودش تشویق کنید. مطمین باشید با تهیه کردن چند عدد کاغذ رنگی، چسب جامد و قیچی مخصوص، کودک شما بیش از آنچه که انتظار دارید سرگرم  می شود و در پایان ازدیدن دست سازه های پر از خلاقیت او احساس شادی و خرسندی خواهید کرد.

بازی های دسته جمعی

بازی های دسته جمعی در روزهای آلودگی هوا

تعامل و هم نشینی با عزیزان می تواند هر شرایط سخت یا حوصله سربری را به یک دورهمی پر شور و نشاط تبدیل کند. اگر تا به حال بازی های دورهمی را تجربه نکرده اید الان بهترین زمان برای چشیدن لذت این بازی هاست. یکی دوتا بازی دسته جمعی تهیه کنید. انواع بازی های کارتی و غیر کارتی با روش های مختلف وجود دارند که می توانید در کانون خانواده با بچه ها بازی کنید و هم از تعامل با یکدیگر لذت ببرید و هم به واسطه ی آن ها توانایی ذهن و حافظه ی کودکتان را پرورش دهید.

در اینجا چند بازی دورهمی به شما معرفی می کنیم که متناسب با سن کودکتان از بین آن ها انتخاب کنید.

بازی کاپوچین: بازی کردن با این لیوان های رنگی سرعت عملتون رو افزایش میده.

اسم فامیل بازی: تجربه ی دوباره ی یک بازی نوستالژیک البته با طعم جدید!

مونوپولی: خرید و فروش و حساب کتاب در دنیای جذاب بازی.

جالیز: تجربه ی کشاورزی و خرید و فروش محصولات برای نوجوان ها.

پانتومیم: یک تمرین خوب برای وقت هایی که می خواهیم بدون حرف زدن منظورمونون رو برسونیم.

تیزبین: با این بازی می فهمید کی چشمش از بقیه تیزبین تره.

جمع بندی

درست است که در روزهای آلودگی هوا والدین هم به دلیل گرفتار شدن در خانه حسابی کلافه هستند و دست کمی از بچه ها ندارند اما در این میان می توانند با ترتیب دادن فعالیت هایی لذت بخش  تحمل این وضعیت را هم برای خود و هم برای کودکشان آسان کنند. با توجه به سن کودک می توانید از بین فعالیت های پیشنهادی در این مقاله گزینه ی مورد نظرتان برای سرگرم کردن کودکان در زمان آلودگی هوا را بیابید.

امیدواریم که این روزها هرچه زودتر بگذرند اما لذت بازی هایی که در کانون خانواده انجام می دهید همواره همراهتان بماند و بتوانید به عنوان یک تجربه ی لذت بخش این فعالیت ها را در زندگی روزمره تان ادامه دهید. اگر این مطلب را پسندیدید آن را برای دوستانتان بفرستید و چنانچه راه های دیگری برای سرگرم کردن کودکان در خانه می شناسید در بخش نظرات با بقیه خوانندگان به اشتراک بگذارید.

4 دیدگاه در “آلودگی هوا و چند پیشنهاد برای سرگرم کردن کودکان در خانه

  1. هاجر گفت:

    ممنون از نوشته خوبتون…داشتم فکر میکردم چقدر زمان قدیم بازی ها راحت تر و دم دست تر و سرگرم کننده بودن ..یه قل دو قل…دوز که خیلی وقتا مهره هاش نخود و لوبیای توی کابینت خونه بود….نون بیار کباب ببر و خیلی بازی های دیگه..الان با توجه به تنوع اسباب بازی ها اما هنوز سر درگم هستیم که چه جوری زمان رو سپری کنیم…ممنون برای معرفی بازی ها

  2. الهه نجاتی گفت:

    سلام ؛ روز بخیر

    شاید ما همه این ها رو بلد باشیم ولی اینکه از طرف شما بهمون گوشزد میشه در موارد فواید اون بازی ميگين بهترین راه حل برای روزاي آلوده هست ممنون از مطالب خوبتون ؛ خدا قوت

    1. شهره یوسفی گفت:

      خوشحالیم که خوشتون اومده. ممنون از همراهیتون.

  3. مریم بانو گفت:

    خدا را شکر ما توشهرمون با معضل آلودگی هوا روبه رو نیستیم ، ولی پیشنهادات خیلی خوب شما برای روزهای تعطیل و زمان هایی که بچه ها حوصله شون سر رفته عالی بودن

    1. شهره یوسفی گفت:

      ما هم براتون خوشحالیم و امیدواریم بچه ها همیشه به شادی و لذت برف بازی تعطیل باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *