مقالات بازی و آموزش

راهنمای بازی با کودک دو ساله

راهنمای بازی با کودک دو ساله

تا به حال دقایقی به تماشای یک کودک دو ساله نشسته اید؟ به تماشای این موجودات کوچکی که بی وقفه صحبت می کنند و کنجکاویشان حد و مرزی ندارد؟ حتما  دیده اید که پیوسته در حال تجربه ی همه چیز هستند و از هوش و کنجکاویشان برای کشف دنیای اطراف بهره می برند. در مقابل این حجم از کنجکاوی گاهی به این فکر می کنیم که چگونه می توان با کودکان دو ساله بازی کرد یا به دنبال راهی هستیم که بفهمیم بهترین بازی ها برای تقویت هوش کودک دو ساله مان چیست! این مقاله برای شماست. همراه ما باشید.

بهترین روش یادگیری برای کودک دو ساله شما بازی است. والدین می توانند با استفاده از بازی های فکری مناسب کودک دو ساله انواع مفاهیم را به او بیاموزند اما به دلیل اطلاعات کم در این زمینه، در حال حاضر متناسب نبودن اکثر بازی های فکری با سن کودک، بزرگترین چالش والدین است. پیش از این در مقاله ای با عنوان راهنمای خرید بازی فکری کودک اطلاعات خوبی برای انتخاب اسباب بازی مناسب بچه های دوساله برایتان قرار دادیم که پیش از انتخاب اسباب بازی همه شما باید بدانید.

در این نوشتار قصد داریم درباره ی ویژگی های بهترین بازی های فکری مناسب کودک دو ساله صحبت کنیم و ضمن توضیح توانایی هایی که هر کودک در این سن باید داشته باشد به معرفی چند عنوان بازی فکری مناسب این سن بپردازیم.

توانایی های کودکان در دو سالگی

 به دنیای هیجان انگیز دو ساله ها خوش آمدید.

راهنمای بازی با کودک 2 ساله

بچه های دو ساله واقعا دوست داشتنی هستند. آنها نیاز دارند دنیا را کشف کنند، بیاموزند و استقلال بیشتری به دست بیاورند. دو سالگی هم برای شما و هم برای فرزندتان دورانی هیجان انگیز است. دورانی که وقتی از دریچه ی چشم کودک به جهان بنگرید پر از شگفتی و زیبایی است. توانایی های متفاوتی که کودکان در دو سالگی کسب می کنند پیوسته در حال تکامل است پس اگر کودک شما در حال حاضر تمام این توانایی ها را ندارد نگران نشوید. پیشنهاد می کنیم بهترین کادو تولد مناسب دوسالگی را هم ببینید.

توانایی های ذهنی

1. یکی از مفاهیمی که کودک در طول دوسالگی می آموزد مفهوم “جفت” هاست. تجربیات کودک از محیط پیرامونش او را یاری می کنند که اول مفهوم عدد دو را درک کند. او دو دست، دو پا، دو چشم و دو گوش دارد. لباسهایش دو استین دارد و کفشهایش دوتاست. بنابراین اولین عددی که کودک توانایی درک آن را دارد عدد دو است. اگر کودکتان علاقه دارد با او اشیا مختلف را بشمارید اورا همراهی کنید اما توجه داشته باشید که توانایی شمارش بیش از چند شی در توان درک کودک نیست.

آموزش شمردن به کودک دو ساله

2. افزایش توانایی ذهنی کودک در حل مسایل یکی دیگر از ویژگی های کودکان در دو سالگی است، بنابراین بازی فکری برای کودک دوساله می تواند حل مسائل ساده ای را در بربگیرد. باید دقت داشت که کودکان در حل مساله سه دسته اند:

  • بعضی کودکان از راه دیدن و تماشا کردن یک کار آن را می آموزند.
  • بعضی دیگر آموزنده ی شنیداری هستند خوب و با دقت توضیحات شما را گوش می دهند و سپس اقدام به عمل می کنند.
  • دسته ی دیگری از کودکان دو ساله آموزنده های لمسی هستند و با بازی کردن و لمس کردن اشیا، درباره ی آن ها می آموزند.

بازی کودک دو ساله با بلوک چوبی

3. در دو سالگی شاهد رشد انفجاری زبان درکودکتان خواهید بود. او هر روز با زبانی که تازه آموخته و مهارت های گفتاری خود، شما را به حیرت می اندازد. با کودک خود زیاد صحبت کنید. برایش کتاب و شعرهای کوتاه کودکانه بخوانید. به عنوان یک اسباب بازی می توانید از کتاب هایی با جنس های مقوایی ضخیم یا فومی استفاده کنید که امکان پاره شدن آن ها کمتر باشد. قبل از خرید کتاب مطمئن شوید که محتوای کتاب برای کودک مناسب است.

4. در این سن بازی های تقلیدی باعث رشد تخیل کودک می شود و او را برای ایفای نقش در آینده آماده می سازد. کودک در دو سالگی به تقلید از والدین گوشی تلفن را بر روی گوش عروسکش می گذارد یا با شیشه شیر به عروسکش شیر می دهد. اسباب بازی های نمایشی در دو سالگی می توانند ساعات زیادی کودک شما را سرگرم کنند و بسیاری از چالش های استقلال کودک نظیر آموزش جدایی از پوشک را می توانید در قالب بازی با عروسک یا نمایش عروسکی حل کنید.

بازی های تقلیدی کودک دو ساله

توانایی های جسمی

1. هر چه پیش می رود کودک دو ساله ی شما در استفاده از دست های خود ماهرتر می شود. اکنون او از شرکت والدین در بازی با اسباب بازی هایش لذت می برد. بهترین بازی های فکری برای کودک دو ساله ی شما، بازی هایی است که قطعات آن ها را می شود در هم فرو برد و از هم جدا کرد. مکعب های کوچک، حلقه های پلاستیکی که در هم فرو می روند، پازل های ساده ی چند قطعه ای یا مهره های رنگی نخ کردنی نمونه ای از این بازی ها هستند.

2. بهتر شدن هماهنگی چشم و دست و قوی تر شدن حافظه، به کودک دو ساله ی شما این امکان را می دهد تا دنیای اطراف خود را به روش های جدید تجربه وکشف کند. کودکی که آموخته است شکل های مختلف پازلی را در مکان خود قرار دهد در بسیاری از مواقع می تواند مراحلی را که در گذشته آموخته است به خاطر بیاورد و بر اساس تجربه های قبلی خود چیزهای جدیدی بیاموزد.

کودک دو ساله در حال بازی با پازل

3. توانایی های بدنی کودکان در دو سالگی هم رشد چشمگیری دارد. بدن کوچک آن ها به هماهنگی خوبی دست یافته و فعالیت هایی که نیاز به هماهنگی دست و پا و سیستم عصبی دارند به خوبی انجام می شوند. از بازی هایی که مناسب کودک دو ساله است می توان به بازی رد شدن از موانع، بازی پرتاب حلقه درون ستون یا پرتاب توپ توی سبد، بازی های دویدنی و پریدنی اشاره کرد.

4. می توانید با بازی های ساده ای مهارت های حرکتی ظریف را در کودکان دو ساله تقویت کنید. بازی های نظیر پر و خالی کردن ظرف ماسه یا شکر، نخ کردن مهره های رنگی یا دکمه های درشت، ریختن آب در لیوان یا خالی کردن آن و خط کیشدن دور شکل های مختلف با نوک انگشت همگی از فعالیت های تقویت کننده ی عضلات هستند.

رشد مهارت بدنی کودک دو ساله

مهارت های تعاملی

کودکان در دو سالگی آمادگی تعامل و برقراری ارتباط با دیگران را کسب می کنند بنابراین هرچه کودک بیشتر در محیط های اجتماعی قرار بگیرد گیرنده های حسی عاطفی وی سریع تر رشد می کنند.

1. در این سن همچنین کودک به شنیدن قصه و کتاب خوانی از سوی دیگران علاقه ی بسیار دارد. اگر درهنگام خواندن کتاب صدایتان را تغییر دهید، صدای حیوانات را تقلید کنید و همزمان با بالا و پایین بردن تن صدا به داستان هیجان ببخشید ساعات کتاب خوانی به لذت بخش ترین زمان با هم بودنتان تبدیل می شود.

کتاب خواندن برای کودک دو ساله

2. در این میان لذت بردن ازشنیدن کلمات بامزه موهبتی است که مخصوصا در این سن شامل حال هر پدر و مادری می شود. یکی از سرگرمی هایی که البته در آینده به خاطرات شیرینی تبدیل خواهد شد ضبط کردن صدای کودک است. یک ریکوردر کوچک می تواند هنگام کتابخوانی و گفتگو با کودک این وظیفه را به عهده بگیرد و در زمان هایی که نیاز به زمانی برای استراحت یا فعالیت در بیرون از خانه دارید با پخش صداهای ضبط شده مدت نسبتا طولانی کودک را سرگرم نماید.

3. دو سالگی سنی است که کودک با راهنمایی والدین می تواند احساسات مختلف خود را بشناسد. والدین با کمی مطالعه می توانند زیر بنای شناخت و درک احساسات را در این سن در کودک خود شکل دهند. یکی از بازی های جذاب برای بچه های این سن بازی قیافه های بامزه است. یک پازل صورت بسازید و اندام های مختلف را روی مقواهای ضخیم تر برای جایگذاری اماده کنید، حال می توانید با کمی ابتکار احساسات مختلف را از طریق حالت چشم و ابرو و دهان به کودک بیاموزید. در مورد احساسات مختلف با کودک گفتگو کنید و در نظر داشته باشید که این بازی بعدا در سه سالگی که اوج درک احساسات کودک است خیلی به یاری تان می آید.

بازی شناخت احساسات با کودک دو ساله

چند نکته ی مهم در بازی با کودک دو ساله

علایق کودکان دو ساله در مقایسه با هم بسیار متفاوت است. بهترین راه این است که از قبل درباره ی توانایی های کودک اطلاعات داشته باشید و از راهنمایی های عرضه کننده ی محصول استفاده کنید.

البته به خاطر داشته باشید که همیشه در هنگام بازی با کودک دو ساله باید دنیا را از دید او ببینید. لطفا نقش والد همه چیز دان را کنار بگذارید و تلاش نکنید به او بگویید با این اسباب بازی چگونه بازی کند، مهره ها را چطور نخ کند یا بلوک های چوبی را چطور روی هم بچیند!

در عوض کنار کودک بنشینید با شوق و ذوق یک کودک دو ساله جعبه ی اسباب بازی را باز کنید، تک تک قطعات را با دقت و کنجکاوی برانداز کنید، در مورد رنگ وشکل و جنس آن با کودک خود گفتگو کنید. اجازه دهید کودک خود تجربه کند که با آن قطعات چه می خواهد بکند.

 به یاد داشته باشید که اسباب بازی برای کودک است؛ لازم نیست کودک حتما از روی نقشه  با آن بازی کند. اگر این توصیه ها را به کار بگیرید کودک شما احتمالا برای مدت طولانی تری با اسباب بازی ها بازی خواهد کرد و از آنها چیزهای بیشتری خواهد آموخت.

بازی کودک 2 ساله با آجره ها

در نظر داشته باشید که معمولا تصاویر روی جعبه های اسباب بازی های ساختنی فراتر از توان اجرایی کودک هستند پس بهترین راه برای اینکه کودک در مصاف با یک بازی احساس ناکامی نکند این است که جعبه های اصلی را به کناری بگذارید و اجازه دهید کودک آنگونه که دوست دارد با آن وسیله بازی کند و بدانید که در فرایند لذت بردن و آموزش لازم نیست که کودک حتما چیزی بسازد.

اسباب بازی هایی که کودکان دو ساله دوست دارند

  • آجره های پلاستیکی که در هم فرو می روند. (لگو)
  • مهره های رنگی بزرگی که با نخ های ضخیم به نخ کشیده می شوند.
  • مکعب های چوبی در اندازه های گوناگون
  • جورچین اشکال با شکل های دایره، مربع، مثلث
  • مداد شمعی های ضخیم
  • قطار و ماشین و کامیون های چوبی یا پلاستیکی
  • پازل هایی که محل قرار گرفتن قطعات آن مشخص شده است.
  • وسایل خانه اسباب بازی: ظروف پلاستیکی، دیگ و قابلمه و وسایل آشپزخانه ی اسباب بازی
  • اسباب بازی های اداری: تلفن و ماشین حساب و صندوق فروشگاهی
  • ابزار های اسباب بازی: چکش ،آچار و میزهای ابزار
  • عروسک های پولیشی یا موزیکال

اسباب بازی مناسب کودک 2 ساله

صدها عنوان اسباب بازی دیگر برای بچه های این سن وجود دارد اما تجربه نشان داده است که وقتی کمد اسباب بازی های کودک مملوء از اسباب بازی است معمولا به بسیاری از آنها توجهی نشان نمی دهد، پس بهتر است تعداد محدودی اسباب بازی در اختیار کودک قرار دهید و دوره ای آنها را با سری جدیدی جایگزین نمایید. پیشنهاد می شود مقاله ایده هایی برای سرگرمی در ماشین برای کودکان را بخوانید.

جمع بندی

بسیاری از والدین به دنبال راه هایی برای بازی کردن با کودک 2 ساله خود هستند و گاهی به دلیل عدم آگاهی از توانایی های کودک در این دوره ی رشدی بازی هایی فراتر از سن کودک را انتخاب می نمایند که به دلیل عدم تناسب نمی تواند تجربه ی لذت بخشی در پی داشته باشد.

ما در این مقاله به بررسی توانایی های کودک دو ساله پرداختیم و اسباب بازی های مناسب برای کودکان دو ساله را معرفی کردیم، اگر شما هم بازی هایی را می شناسید که به کمک آنها می توان توانایی های کودکان دو ساله را پرورش داد حتما در پایین همین مقاله برای ما بنویسید.

تولد سه سالگی کودکتان مبارک…

پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با دنیای شگفت انگیز سه سالگی مقاله راهنمای بازی با کودک سه ساله را حتما بخوانید.

5 دیدگاه در “راهنمای بازی با کودک دو ساله

  1. فهیمه گفت:

    مقاله ی کاربردی و خوبی بود
    خصوصا اون تذکر بجا در مورد “والد همه چیز دان”
    که متاسفانه من برای پسر بزرگترم اصلا این موضوع رو نمیدونستم و کلا تصور میکنم کمتر والدی به این موضوع آگاه هست که بهتره روش بازی رو به خود بچه واگذار کنیم و جعبه های اصلی رو از ابتدا حذف کنیم….
    این تذکر عالی بود….ممنون🌷🌷🌷🌷

  2. الینا گفت:

    عالی بود واقعا….. مخصوصا اینکه دختر منم 2 سالشه و این مطلب واقعا برام مفید بود…..

    1. شهره یوسفی گفت:

      از همراهیتون سپاسگذاریم.

  3. آنسه رحمتی گفت:

    توضیحات خوب و کاملی بود. من زیاد مطالعه می کنم اما حس میکنم هنوز اطلاعات کافی ندارم و خیلی نگرانم که نتونم کار درست رو انجام بدم. این مطلب تا حدی تونست بهم آرامش بده. دوست داشتم بازی های بیشتر بلد بودم . میشه لطفا بازی های بیشتری معرفی کنید؟

    1. شهره یوسفی گفت:

      سلام به شما. خوشحالم که مطالب سایت براتون مفید بوده.برای دیدن بازی های مناسب بچه های دو سال کافیه در وبسایت بانک بازی روی رده بندی سنی بالای 2 سال کلیک کنید تا تنوع زیدی از بازی های مناسب این سن رو به همراه توضیحاتشون ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *