کودک و خانواده

ترفندهای جذاب کردن بازی در کنار خانواده

راه و رسم بازی در کنار اعضای خانواده

آیا در شب نشینی های خانوادگی، زمانی را به بازی کردن در کنار یکدیگر اختصاص می دهید؟ آیا همگی از این بازی  لذت می برید یا به عنوان یک کار به آن نگاه می کنید؟ آیا بچه ها هم در انتخاب بازی سهیم هستند یا از بازی های تکراری خسته شده اند؟ در این مقاله قصد داریم ترفندهای جذاب کردن بازی در کنار خانواده به خصوص کودکان را به شما ارائه دهیم. این نکات می توانند شما را برای داشتن دورهمی های لذت بخش خانوادگی یاری کنند.

پرفروش ترین بازی های خانوادگی

نکات مهم در بازی های خانوادگی که خوب است بدانید

اگر متمرکز نگه داشتن خود و کودکانتان در هنگام بازی های خانوادگی سخت است این روش ها را امتحان کنید.

ابزارهای دیجیتال را خاموش کنید

آموزش بازی در کنار خانواده

ابزارهای دیجیتال بزرگترین منشا عدم تمرکز و حواس پرتی هستند. اگر می خواهید دورهمی های لذت بخشی ترتیب دهید و بتوانید از بازی کردن در کنار اعضای خانواده تان لذت ببرید باید تمام حواستان را به این کار اختصاص دهید. توجه کردن به کودکان در هنگام بازی باعث می شود که حس ارزشمندی پیدا کنند و به بودن در جمع های خانوادگی تشویق شوند. یادتان نرود که تلوزیون، ایمیل و رسانه های اجتماعی می توانند منتظر بمانند پس برای چشیدن لذت بازی در کنار خانواده ابزارهای دیجیتال را خاموش کنید.

همه چیز را به یک بازی تبدیل کنید

لذت بازی در کنار خانواده

برای یک مادر یا پدر پرمشغله هیچ چیز بهتر از این نیست که هر فرایند زندگی را به یک بازی خانوادگی لذت بخش تبدیل کنند. بچه ها دوست دارند در حال رقابت یا مشغول کسب امتیاز باشند پس با کمی خلاقیت می توانید تمام فرایند های زندگی را به یک مسابقه ، بازی همکاری یا بازی رقابتی تبدیل کنید.

سریع ترین راه برای بازی سازی این است که برای فعالیت های مختلف امتیاز در نظر بگیرید و یک ساز و کاری برای پاداش دادن به امتیازها انتخاب کنید. در نظر گرفتن مجموعه ای از امتیاز ها برای انجام دادن فعالیت های مختلف مانند یک رشته ی بهم پیوسته می تواند یک بازی سازی مداوم باشد.

برای شروع بازی دست به کار شوید

بازی های خانوادگی لذت بخش

منتظر فرصت زیاد یا بازی های خاص نباشید. یکی از نکات مهم در بازی های خانوادگی این است که به موقع دست به کار شوید. اول از همه زمان مناسبی انتخاب کنید زمانی که همه ی اعضای خانواده دور هم باشند. سپس بازی های مختلفی را امتحان کنید و درباره ی آن ها کسب اطلاع کنید تا بتوانید چند بازی که مناسب همه باشد را انتخاب کنید.

بازی های رومیزی پیچیده و سخت انتخاب های خوبی برای بازی کردن با بچه ها یا همه ی اعضای خانواده نیستند. به جای آن ها به سراغ بازی هایی بروید که جنبه ی سرگرمی بیشتری دارند و می توانند ساعتی شما را دور هم بخندانند. مثلا بازی Twister که در طی آن تا جایی که می توانید به هم گره می خورید و بچه ها را حسابی می خندانید یکی از بازی های خانوادگی لذت بخش و پرطرفدار است.

از لاک خودتان بیرون بیاید

راه و رسم بازی در کنار اعضای خانواده

برای دورهم بازی کردن الزاما نیاز به تشکیلات خاصی ندارید چیزی که  نیاز دارید هیجان و شوق دورهم بودن است. مقاله ی انواع بازی های خلاقانه ی درون خانه برای سرگرم کردن کودکان را بخوانید و همیشه چندتایی در ذهنتان داشته باشید تا دورهمی هایتان را شاد و پرهیجان کنید.

بچه ها وقتی ببینند شما از قالب خودتان خارج شده اید و دنبال وقت گذرانی با آن ها هستید با شما همراه می شوند. برای ترتیب دادن یک بازی خانوادگی لذت بخش می توانید از اعضای خانواده بخواهید پنهان شوند و شما با یک چراغ قوه به جستجوی آن ها بروید هر کدامشان را که پیدا کردید با چراغتان نشانه گذاری کنید و او باید همراه با شما به جستجوی بقیه ی اعضای خانواده برود. یاد گرفتن راه و رسم بازی در کنار اعضای خانواده از مسیر صبر وحوصله و البته خلاقیت می گذرد.

قوانین خودتان را بسازید

نکات مهم در بازی های خانوادگی

همیشه لازم نیست به قوانین بازی پایبند باشید! گاهی بهتر است برای جذاب شدن بازی در کنار اعضای خانواده قوانین بازی را شخصی سازی کنید. به طور مثال اجازه دهید همیشه کوچکترین عضو اول تاس بریزد. یکی از نکات مهم در بازی های خانوادگی انعطاف پذیری است. اگر می خواهید بازی های خانوادگی لذت بخشی ترتیب دهید بچه ها را تشویق کنید تا تغییراتی روی قوانین بازی صورت دهند.

 یکی از این قوانین می تواند این باشد که هر بازیکن برای نشان دادن نوبت خود یک قیافه ی بامزه به خودش بگیرد، در بردگیم ها از آخر به اول بازی کنید یا نوبت ها در خلاف جهت عقربه های ساعت تغییر کند. کودکان را در وضع قوانین خنده دار آزاد بگذارید و در نهایت آن قانون را متناسب با آن بازی بهبود ببخشید. پیشنهاد می شود درباره تشویق کودکان به تنها بازی کردن بخوانید.

 بازی ها را با هم مخلوط کنید

بازی در کنار خانواده

هر هفته بازی کردن بایک مدل بازی هر چقدر هم که سرگرم کننده باشد هیجان اعضای خانواده را کم می کند. برای اینکه بازی در کنار خانواده جذاب باشد بد نیست گاهی بازی ها را مخلوط کنید!  بگذارید بچه ها نوبت خود را انتخاب کنند یا بازی را با چشمان بسته شروع کنید. به جای انتخاب کردن همان بازی های قدیمی می توانید بازی ها را با هم ترکیب کنید مثلا برای بچه های کوچکتر بازی مونوپولی جونیور Monopoly Junior را با کمپ کارابو karibou Camp مخلوط کنید. ترکیب یک بازی تجاری با یک بازی رمزی می تواند خیلی هیجان انگیز باشد.

برای خودتان و بچه های بزرگتر می توانید تیکت تو راید Ticket to Ride را با مهاجران کتان Settlers of Catan مخلوط کنید و از این آشی که پختید لذت ببرید. بردگیم های خانوادگی زیادی هستند که می توانید در دورهمی های شبانه با بچه ها بازی کنید ولی حتما قبل از خریدشان روحیه و علاقه ی همه ی اعضای خانواده را در نظر بگیرید.

به صورت تیمی بازی کنید

بازی در کنار خانواده به صورت تیمی

اگر عادت داشتید که همیشه در مقابل هم بازی کنید اکنون وقت آن رسیده لذت بازی تیمی را بچشید. اگر در بازی های دورهمی خانوادگیتان همیشه به دو تیم یکسان تقسیم می شدید این بار اعضای تیم را تغییر دهید حتی می توانید امتحان کنید که وسط بازی جایتان را با یکی از اعضای تیم حریف عوض کنید! بازی های تیمی نسبت به بازی های رقابتی تک نفره برای بچه ها از جذابیت بیشتری برخوردارند.

بازی خودتان را بسازید

بازی در کنار خانواده و بچه ها

یکی از بهترین روش ها برای لذت بردن از بازی در کنار خانواده این است که بازی خودتان را بسازید. دور هم بنشینید و با ترکیبی از قوانین که از قبل بلدید و آنچه که خانواده تان و به خصوص بچه ها دوست دارند یک بازی من درآوردی طراحی کنید! لازم نیست که خیلی روی حساب و کتاب باشد اما هر چه که هست باید خنده دار باشد و بتواند هربار شما را یاد دورهمی های شبانه تان بیاندازد.
مهمترین نکته درمورد بازی های خانوادگی کنار هم بودن است تا وقتی بچه ها در بزرگسالی به دوران کودکی خود نگاه می کنند با خوشحالی به یاد آورند که زمان هایی والدینشان بدون توجه به سایر فعالیت ها، وقت خود را با آن ها گذرانده اند.

کلام آخر

در دنیای امروز که عوامل بیرونی از ما والدین پر مشغله و از بچه ها کودکانی کم حوصله ساخته است، گاهی هرچقدر هم که تلاش می کنیم نمی توانیم شرایطی فراهم کنیم که در کنار بچه ها زمانی را به تفریحات خانوادگی اختصاص دهیم زیرا روشی برای جذب فرزندمان به دورهمی های خانوادگی نداریم. با خواندن این مقاله 8 نکته برای داشتن بازی های خانوادگی لذت بخش را آموختید. امیدواریم که این روش ها بتواند جمع های خانودگی تان را گرم تر و تعامل تان را با بچه ها لذت بخش تر کند. در بخش نظرات از روش هایی که خودتان برای جذاب کردن یک دورهمی خانوادگی استفاده می کنید بنویسید. یادتون نره این مطلب رو برای دوستانتون که به دنبال راهی برای لذت بخش کردن دورهمی خانوادگیشون هستند بفرستید.

5 دیدگاه در “ترفندهای جذاب کردن بازی در کنار خانواده

  1. نسین گفت:

    این یکی از بهترین مقالات سایت تون بود چون ما خیلی از این کارایی که مطرح شده بود رو انجام میدیم، مثل تبدیل کارهای روزمره به یه بازی و یا بازی من درآوردی با توجه به علایق و روحیات خاص بچه هامون،
    اما بعضی نکات این مقاله، ریزبینی و نکته سنجی جالبی داشت که کمتر رعایت می کنیم متاسفانه و انشالا از این به بعد⚘
    مثلا خاموش کردن تمام وسایل دیجیتال

    1. شهره یوسفی گفت:

      ممنونم که نظرتون رو برامون نوشتید. خیلی خوبه که ترفند هایی برای لذت بردن کنار بچه هاتون دارید و سپاسگذاریم که همراه ما هستید.

    2. فهیمه گفت:

      ای کاش برا مثال ِ ترکیب کردن بازی ها، مثال هایی ارائه داده بودید و نه اینکه فقط از بازی های خاص نام ببرید
      تیکت تو راید یا مهاجران کتان بازی هائی نیستند که در اغلب خونه ها وجود داشته باشند و نیاز به هزینه ی گزاف اولیه دارند

      1. شهره یوسفی گفت:

        ترکیب کردن بازی هایی که یکیشون حرکتی هستند و یکیشون با تاس به صورت شانسی انجام میشن هم روتینه و به راحتی مثلا می تونید یه بازی مثل توییستر رو با تاس انداختن ترکیب کنید یا با دو تا مکعب که یکیشون شبیه تاس اعداد هست و روی دیگری حرکات ورزشی یا خنده دار نوشته شده یه بازی پرتحرک و هیجان انگیز ترتیب بدید.

  2. مطهریان گفت:

    بسیار عالی بود این مقاله . ما همیشه از این تکنیک مخلوط کردن بازی ها استفاده میکنیم بچه ها خیلی ذوق میکنن 😁

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *