کودک و خانواده

آیا تکنولوژی برای کودکان خوب است؟

اثر تکنولوژی بر کودکان

وقتی صحبت از تکنولوژی می شود اولین چیزی که والدین با آن رو به رو هستند پاسخ به این سوال است که آیا استفاده کردن از موبایل، تبلت و تلویزیون برای کودکان مضر است؟ آیا باید کودکان را از استفاده از تکنولوژی منع کرد؟ اصلا می شود جلوی این حجم زیادی که تکنولوژی در زندگی ما اشغال کرده است را گرفت؟

در این مقاله قصد نداریم حرف های تکراری و خسته کننده بزنیم. نمی خواهیم از اثرات منفی تماشای تلویزیون برای کودکان بگوییم زیرا دیگران در مورد این موضوع بسیار گفته اند. در اینجا قصد داریم به شما به عنوان والدین و مراقبان کودک بگوییم که تکنولوژی تا چه اندازه برای کودکان خوب است؟ و راه هایی را پیشنهاد دهیم که بتوانید به عنوان والد استفاده ی کودکان از ابزارهای دیجیتال را متعادل کنید. با ما همراه باشید.

آنچه در این مطلب خواهید خواند:

1. در مقابل دنیای جدید شجاع باشید

ضررهای تکنولوژی بر کودکان

حتما برای شما هم پیش آمده که فرزندتان را در حالی که تلاش می کند موبایل یا تبلت شما را به دست آورد و با آن بازی کند ببینید. چه بخواهید بپذیرید و چه از آن فرار کنید، تکنولوژی پیشرفته ما را در آغوش گرفته پس به جای مبارزه با تکنولوژی بهتر است بیاموزیم که چگونه کودکان را در استفاده از آن به تعادل برسانیم و استفاده از ابزار هایی نظیر موبایل و تبلت برای کودکان را مدیریت کنیم.

در دنیای امروز با اینهمه مشغله و تکاپو والدین نهایت تلاششان را می کنند که کودکان در محیط های اجتماعی مناسب سنشان قرار گیرند. سعی می کنند آن ها را در مهمانی ها یا فضاهایی قرار دهند که بتوانند با کودکان هم سن و سالشان بازی کنند. اما آنچه برایشان ناراحت کننده است این است که حتی در همین جمع ها هم دیگر خبری از بازی دسته جمعی بچه ها نیست، هر کودک یک تلفن هوشمند یا تبلت در دست دارد و در جزیره ی خویش به تنهایی مشغول بازی است. در این مواقع احساس سردرگمی و ناراحتی عمیقی والدین را در بر می گیرد. دانستن نکاتی درباره ی چگونگی استفاده از تکنولوژی برای کودکان می تواند خیال والدین را راحت تر کند.

2. به دنبال فرصت بگردید

دکتر ریچ می گوید: “تکنولوژی به خودی خود مشكلی ایجاد نمی كند بلکه آنچه اهمیت دارد این است که ما با آن چه می کنیم”. به جای موضع گرفتن درباره ی استفاده از ابزارهای دیجیتال برای کودکان باید سعی کنیم نهایت استفاده را از این ابزارهای متنوع ببریم.

منابع آموزشی دیجیتال

ابزارهای دیجیتال برای آموزش کودکان

درست این است که بگوییم والدین نباید از ابزار های دیجیتال به عنوان تنها منبع آموزشی کودکان استفاده کنند اما در واقع با مدیریت درست و انتخاب منابع آموزشی متناسب با سن کودک می توان از سایت های آموزشی و اپلیکیشن ها به عنوان یک منبع آموزشی جذاب استفاده کرد.

نباید فراموش کنیم که همانطور که بر غذایی که کودکان می خورند نظارت می کنیم باید در هنگام ارائه ی ابزارهای دیجیتال به کودکان، رسانه های باکیفیتی را معرفی کنیم. به کودکان کمک کنیم تا درباره آنچه می بینند و می شنوند فکر کنند و مطمئن شویم که وقت خود را برای دریافت اطلاعات از منابع دیگر نظیر کتاب یا تعامل با اطرافیان نیز اختصاص می دهند.

محتوای مفید

ضررهای تکنولوژی بر کودکان

آنچه باعث ایجاد یک برنامه ی رایانه ای، یک اپلیکیشن یا یک نمایش تلویزیونی می شود در یک کلمه خلاصه می شود: محتوا. یک برنامه که خوب طراحی شده باشد، می تواند سواد یا مهارت های ریاضی را بهبود بخشد و آمادگی کودک برای مدرسه رفتن را افزایش دهد. در مقابل آن باید دقت کنیم که کودکان خردسال را از رسانه های ترسناک یا خشن و محصولات بیش از حد تجاری محافظت کنیم.

باید به دقت محتوایی را که در طی یک برنامه به کودک ارائه می شود بررسی کنیم زیرا کودکان زیر 7 سال همیشه نمی توانند بین واقعیت و خیال فرق بگذارند. بچه های کوچک از آنچه می بینند یاد می گیرند و از آن تقلید می کنند. بنابراین اگر شخصیتی که روی صفحه قرار می گیرد، به کسی که در مقابلش قرار دارد شلیک می کند، ممکن است شما همان رفتار را در اتاق نشیمن خود ببینید.

ابزار مشارکت

استفاده کودکان از تکنولوژی

محققان بر اهمیت یادگیری چهره به چهره و تعاملی تاکید دارند. به عنوان مثال در سال 2010 مطالعه ای انجام شد که نشان داد وقتی بچه ها توسط والدینشان مورد خطاب قرار می گیرند، بخشی از مغزشان که شامل احساسات وتوانایی حل مساله است فعال تر از زمانی است که مشغول تماشای فیلم هستند.

دکتر وارتلا می گوید: اگر شما با فرزند خود از تکنولوژی استفاده كنید، او می آموزد كه ابزارهای دیجیتال می توانند یك ابزار مشاركت باشند. “شما می توانید با متوقف کردن یک فیلم یا بازی، از او بپرسید: فکر می کنی در ادامه ی داستان چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این روش گفتگو و تعامل می تواند از تکنولوژی برای کودکان یک ابزار مشارکت بسازد و آن ها را در تعامل و هم فکری با والدین به سمت تفکر خلاق و انتقادی سوق دهد.

3. عادت هایتان را مدیریت کنید

استفاده از رسانه های دیجیتال برای کودکان

برای مدیریت و اعتدال در استفاده از رسانه های دیجیتال برای کودکان باید عادات خوب و سالمی در خود ایجاد کنید تا در نهایت این عادات بتواند کودک شما را نیز در مسیر اعتدال نگه دارد.

اگر زمانی که برنامه ی مورد نظرتان تمام شده است تلویزیون همچنان روشن است حتی وقتی کسی آن را تماشا نمی کند! یا اگر گوشی تلفن همراهتان را با خود سر میز شام می برید یا زمانی که در حال رانندگی هستید به طور مستمر گوشی تلفن تان را چک می کنید زنگ خطری به صدا در آمده که باید آن را جدی بگیرید. ابتدا عادت هایتان را مدیریت کنید!

پرستار دیجیتال!

از رسانه های دیجیتال و بازی های رایانه ای به عنوان پرستار کودک استفاده نکنید حتی وقتی خسته اید یا کارهای زیادی برای انجام دادن دارید! این مساله شاید در کوتاه مدت به چشم نیاید اما به زودی به یکی از عادت های سخت تبدیل خواهد شد. آن زمان است که حتی قبل اینکه کاری پیش بیاید پرستار دیجیتال را روشن می کنید و کودک به استفاده ی بدون برنامه از تکنولوژی عادت می کند.

سرگرمی های خانوادگی

سرگرمی های خانوادگی جایگزین موبایل

بدون اینکه به صورت مستقیم استفاده از رسانه یا ابزارهای دیجیتال نظیر موبایل و تبلت را برای کودکان منع کنید، می توانید این ماجرا را مدیریت کنید. برای رسیدن به این هدف کافیست عادت های کوچکی نظیر ترتیب دادن سرگرمی های خانوادگی را ایجاد کنید. تا لذت دور هم بودن و تعامل را به کودک نچشانید نمی توانید توقع همراهی از او داشته باشید.

برای ایجاد سرگرمی های خانوادگی برنامه ریزی کنید. زمان کوتاهی را به پیاده روی اختصاص دهید. زمانی را به بازی در کنار خانواده و ایجاد فضایی هیجان انگیز و پرشور و نشاط بگذرانید. این سبک بازی ها انقدر جذاب هستند که بتوانند هر روز در برنامه ی خانوادگی قرار گیرند و دری به سوی تعامل و گفتگو با کودکان باز کنند. می توانید بازی های دورهمی و خانوادگی متنوعی را در فروشگاه بانک بازی ببینید.

ارائه ی جایگزین

استفاده کودکان از موبایل و کامپیوتر

به کودکان آموزش دهید که چگونه تکنولوژی می تواند به یادگیری کمک کند. این وظیفه ی ماست که در عصر ارتباطات، با آموزش راه های استفاده از ابزارهای دیجیتال و ارائه ی جایگزینی برای کسب دانش و آگاهی، کودکان را در این مسیر هدایت کنیم.

ما باید به کودکان خود نشان دهیم که چگونه از گوگل استفاده کنند، اما اهمیت کتاب و آموزش های عمیق را نیز به آنها گوشزد کنیم. یکی از عادت هایی که می توانیم در استفاده ی تلویزیون و تلفن هوشمند برای کودکان در نظر داشته باشیم همین جایگزین کردن راه های دریافت آموزش است.

پرهیز از ایجاد عادات ناسالم

استفاده کودکان از وسایل الکترونیکی

تا دیر نشده عادت های رسانه ای سالم ایجاد کنید. درست است که شاید کودک شما توانایی ساعت ها بازی با برنامه های هوشمند تلفن همراه را داشته باشد اما این دلیل نمی شود که این کار روتین زندگی او شود. دکتر مایکل ریچ می گوید: برای کودکان نوپا و پیش دبستانی ها، 20 تا 30 دقیقه زمان دو بار در روز آن هم برای تمام ابزار های دیجیتال و نه تنها تلویزیون بسیار کافی است.

باید تا جایی که می توانید از ایجاد عادت های دیجیتالی ناسالم پرهیز کنید. اگر به محض اینکه کودک سوار خودرو می شود به او تلفن هوشمند یا تبلت می دهید یا تلویزیون ماشین را برایش روشن می کنید در شکل گیری یک عادت ناسالم پیش قدم شده اید.

مثال دیگری برای خیلی از والدین آشناست غذا دادن به کودکان هنگام تماشای تلویزیون است. دانستن این نکته که تماشای تلویزیون برای کودکان به عنوان یک ابزار یک طرفه، باعث از کار افتادن حواس کودک می شود و درک کودک از احساسات خویش نظیر گرسنگی و سیری را دچار اختلال می کند از ایجاد این عادت ناسالم جلوگیری می کند.
اگر کودک شما عادت دارد که هنگام صرف غذا به کاری مشغول باشد می توانید از ترفندهای دیگری که تعاملی تر باشند نظیرکتاب خواندن یا بازی با عروسک های نمایشی برای این منظور استفاده کنید.

بخش پایانی

در پایان باید به این مساله توجه کرد که شاید تلویزیون و سایر رسانه های دیجیتال برای مغز کودکان مخرب نباشد اما طبق دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی کار کردن بیش از ۲ ساعت با تکنولوژی های دیجیتال نظیر تلویزیون یا گوشی های هوشمند برای کودکان زیر ۲ سال اصلا توصیه نمی‌شود.
باید به عنوان پدر یا مادر مراقب باشیم این تکنولوژی ها به جزء اصلی زندگی کودک ما تبدیل نشوند و تنها بخش کمی از روز را با کودک خود به تماشای تلویزیون یا سایر ابزارهای دیجیتال بگذرانیم و از بودن در کنار هم لذت ببریم.

با دانستن این نکات و به کار گیری ترفندهایی برای ایجاد عادات صحیح در مدیریت استفاده از ابزارهای دیجیتال برای کودکان می توان ضررهای استفاده از این رسانه ها را به پایین ترین سطح ممکن کاهش داد.

شما هم تجربیات خود درباره ی استفاده از تکنولوژی های دیجیتال به خصوص موبایل و تبلت برای کودکان را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید از طریق لینک های زیر این مطلب را با دوستانتان که دغدغه ی مشابهی دارند سهیم شوید. پیشنهاد می شود درباره فواید بازی فکری بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *